English

هوشنگ ملایی در گفت‌وگوی اختصاصی با موج مطرح کرد؛

توسل به روش های سنتی برای احیای چاه‌های آب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: با استفاده از احیای چاه های آب در دشت گزیر، از طریق روش سنتی مورد استفاده مردم منطقه، اقدام به شناسایی چاه‌‌های مستعد کرده ایم.

توسل به روش های سنتی برای احیای چاه‌های آب

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، دشت گزیر با مساحت 70 کیلومتر مربع در محدوده مطالعاتی بندرلنگه در غرب استان هرمزگان و 20 کیلومتری شمال شرق شهرستان بندرلنگه واقع شده است. درباره طرحی که در این محدوده در راستای حفظ منابع آبی در حال اجراست با هوشنگ ملایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان به گفت و گو نشستیم.

*شرایط اقلیمی خاص جنوب کشور

وی با بیان اینکه در جنوب کشور با توجه به شرایط اقلیمی حاکم، بهره برداری از منابع آب زیرزمینی به مراتب بیشتر از منابع آب سطحی است، اذعان داشت: از گذشته تاکنون این منابع نقش موثر و مستقیم در امرار معاش مردم منطقه دارد و این امر موجب ارزشمندی بیش از پیش منابع آب زیرزمینی است. 

دشت گزیر

*تزریق آب‌های سطحی به چاه 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به دشت گزیر که یکی از دشت های واقع در غرب استان هرمزگان است، افزود: در دشت گزیر جهت بهبود کیفیت و جلوگیری از افت سطح آب زیرزمینی، شرکت آب منطقه ای هرمزگان به صورت عرفی سیلاب‌‌های فصلی را مهار و در حوضچه‌‌های ذخیره‌ آب کنترل، سپس با ته نشین شدن رسوبات موجود در آن به مرور آب را به صورت ثقلی به چاه‌‌های بهره‌‌برداری تزریق می‌‌کنند. 

وی در ادامه اظهار کرد: در واقع این چاه‌‌ها دو منظوره هستند و در مواقع سیلابی، نقش تغذیه‌‌ای و در فصل کشاورزی نقش بهره‌‌برداری دارند.

*حفاظت از چاه 

هوشنگ ملایی با بیان این‌که در حال حاظر حفاظت چاه با استفاده از بلوک سیمانی و یا سنگ و ملات انجام می‌‌شود، تصریح کرد: با توجه به افت سطح آب زیرزمینی در اثر برداشت بیش از حد و افزایش فعالیت کشاورزی در سالیان اخیر، شرکت سهامی آب منطقه‌‌ای هرمزگان با الگوگیری از روش سنتی مورد استفاده مردم منطقه، اقدام به شناسایی چاه‌‌های مستعد و با اثر بخشی بیشتر کرده است.

 وی تصریح کرد: ساماندهی این سامانه را با مشارکت مستقیم مردم آغاز کرده ایم و نحوه مشارکت به نحوی است که دولت اقدام به حفاظت چاه‌‌های دو منظوره و توسعه حوضچه‌‌های ذخیره آب کرده و پس از آن تزریق آب و تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی توسط مردم انجام می‌‌گیرد.

آبخوان

*تغذیه مصنوعی با هدف کاهش افت 

هوشنگ ملایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان، گفت: در حال حاضر در دو فاز این عملیات به مرحله اجرا رسیده است؛ به این صورت که در این نواحی، تغذیه مصنوعی به طور مستمر انجام می‌‌شود و سرعت افت سطح آب کاهش یافته است. 

*اهداف طرح دشت گریز 

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان با اشاره به اهداف طرح دشت گزیر، عنوان کرد: مشارکت دولت با مردم در راستای احیا و تعادل‌‌بخشی منابع آب زیرزمینی دشت گزیر، بهره‌‌وری و حفظ دانش بومی و روش‌‌های سنتی تغذیه مصنوعی در این دشت، بهبود کمی و کیفی آب چاه‌های کشاورزی دشت گزیر (به تعداد 120 حلقه چاه) و جلوگیری از پدیده فرو نشست در منطقه از جمله اهدافی است که با پشتکار و پیگیری مجدانه صورت گرفته است.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه