English

رئیس بانک مرکزی:

انتظارات تورمی در حال کاهش است

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: رشد پول به ۱۲.۸ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است و نشان می‌دهد انتظارات تورمی در ایران در حال کاهش است.

انتظارات تورمی در حال کاهش است
به گزارش خبرگزاری موج

، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با موضوع اصلی «بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی؛ با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» با بیان اینکه وظیفه خود میدانم مجدد عرایضم را با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور شروع کنم؛ کمتر به ابعاد مدیریتی ایشان پرداخته شده است، اظهار کرد: در قانون جدید بانک مرکزی ما به جای شورای پول و اعتبار، هیأت عالی داریم که به پیشنهاد رئیس کل و با حکم رئیس جمهور انتخاب می‌شوند؛ نهایتاً چهار نفر در ذهنم جمع بندی شد، بعد از جلسه با رئیس جمهور عرض کردم افرادی را انتخاب کردم و خواستم قبل رسمی شدن، نظر ایشان را بدانم؛ گفتند باید دو شرط داشته باشند یک کار بانکی بلد باشند و دوم افرادی باشند که با شخص خودت هماهنگ باشند. گفتند هر کسی این شرایط را داشت من حتماً قبول می‌کنم.

وی گفت: ایشان در تمام موارد حرفه‌ای همیشه سمت قانون و مقررات می‌ایستادند و کمتر ورود غیرکارشناسی انجام می‌دادند.

فرزین ادامه داد: علاوه بر ابعاد شخصیتی که آقای رئیسی به عنوان یک سیاستمدار شرافتمند عمل می‌کردند در تصمیمات حرفه‌ای نیز دست افراد را باز می‌گذاشتند که تصمیمات حرفه‌ای گرفته شود؛ مردد بودم همایش را برگزار کنیم یا به تعویق بیاندازیم نهایتاً با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که هیچ کاری به تعویق نیفتاد، تصمیم به برگزاری همایش در تاریخ معین گرفتیم.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با اصلاح ساختار در بانک‌مرکزی، اعمال قدرت بانک را در سیاست‌ها داشته باشیم.

فرزین تاکید کرد: سیاست تثبیت را سال قبل اعلام و اجرا کردیم، از آنجایی که تورم ما ۲۰ درصد بیش از آمار بلند مدت بود، نقدینگی هم همینطور؛ و فعالان اقتصادی امکان پیش بینی اقتصاد را نداشتند، این سیاست را اجرا کردیم.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است، تصریح کرد: بسیاری از ناترازی هایی که هم اکنون در نظام بانکی می‌بینیم، ناشی از سیاست‌هایی است که دولت به بانک‌ها تحمیل می‌کند.

وی در ادامه گفت: سال قبل خیلی فکر کردیم که هدفمان را اعلام کنیم یا خیر، نهایتاً هدف رشد نقدینگی را اعلام کردیم؛ برای دولت هم خوب بود و همکاری شد تا به سمت رشد نقدینگی ۲۵ درصدی برویم ولی نهایتاً کمتر از هدف‌گذاری و روی رقم ۲۴.۳ درصد تثبیت شد. رشد پایه پولی هم کاهش شدیدی داشت و ۲۸ درصد شد.

فرزین با اشاره به اینکه حفظ نرخ رشد کار سختی است ولی تلاش می‌کنیم در این محدوده آن را حفظ کنیم، افزود: هر هفته حجم نقدینگی بازار را کنترل می‌کنیم؛ از سپرده قانونی هم استفاده کردیم؛ از مجموعه سیاست‌های متعارف و نامتعارف پولی در کنار هم برای کنترل نقدینگی استفاده کردیم.

وی به رشد پول هم اشاره کرد و گفت: رشد پول به ۱۲.۸ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است و نشان می‌دهد انتظارات تورمی در ایران در حال کاهش است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه