English

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

قانون برنامه هفتم توسعه به‌زودی به دولت ابلاغ می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت‌ :محتوای برنامه هفتم در بودجه 1403 لحاظ شده، به این معنا که آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده و بودجه دومرحله‌ای شده است.

 قانون برنامه هفتم توسعه به‌زودی  به دولت ابلاغ می‌شود
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری مشترک با سخنگوی اقتصادی دولت اظهار کرد: قانون برنامه هفتم در سال گذشته پس از ارائه لایحه از سوی دولت، در مجلس نیز مورد تصویب قرار گرفت و پاره‌ای از اختلاف‌نظرها بین شورای نگهبان و مجمع تشخیص، هیات عالی نظارت و مجلس شورای اسلامی باقی بود که بخش عمده‌ای از آنها تا پایان سال رفع شد.

منظور بیان کرد: بخش کوچک باقیمانده نیز در روزهای آینده نهایی شده و ما در ابتدای سال جاری، قانون برنامه ۵ ساله پیشرفت را رسما دریافت و شروع می‌کنیم.

 

 بودجه ۱۴۰۳ در مسیر اجرای برنامه هفتم توسعه

منظور با اشاره به تغییر رویکردهای رخ داده در قانون برنامه هفتم گفت: این تغییرها به‌دلیل پیشرفت و رشد اقتصادی بالا در 5 سال آینده است که بعد از ابلاغ قانون، ظرفیت‌های جدید و تغییر رویکردها در برنامه هفتم نسبت به برنامه‌های گذشته را تبیین خواهیم کرد.

 رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: محتوای برنامه هفتم در بودجه 1403 لحاظ شده؛ به این معنا که آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده و بودجه دومرحله‌ای شده، به‌نحوی‌که دولت در زمان‌بندی لازم هر دو بخش را ارائه کرد.

 وی ادامه داد: بخش اول در انتهای آبان ماه ارائه شد، اما با توجه به اینکه رسیدگی به بودجه در مجلس، در شورای نگهبان و مجمع تشخیص طولانی شد،  در روزهای آخر سال یعنی دقیقا در 27 اسفندماه، ش قسمت اول قانون که احکام، تبصره، جداول کلان و سقف‌های درآمد و هزینه به دولت ابلاغ شد.

به‌گفته منظور، ماده 181 و 182 مجلس دولت را مکلف کرده ده روز پس از دریافت لایحه، بخش دوم را ارائه کند که با توجه به تعطیلات نوروز، دولتمردان مشارکت کردند و در اولین روزی که مجلس شروع به کار کرد؛ یعنی در 19 فروردین، بخش دوم لایحه بودجه تقدیم و اعلام وصول  شد.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: رسیدگی به بخش دوم با سرعت در مجلس انجام شد و کمیسیون‌های مجلس این هفته جلسات را برگزار کردند و امروز هم کمیسیون تلفیق بودجه، تشکیل خواهد شد. امروز و فردا در این کمیسیون، رسیدگی نهایی شده و در صحن رسیدگی کامل خواهیم کرد و شاهد ابلاغ بخش دوم بودجه خواهیم بود.

وی گفت: با توجه به آنچه در قانون بودجه به دولت تکلیف شده بود و براساس مفاد و محتوای قانون بودجه و ضرایب حقوقی و افزایش حقوق، اجرای قانون بودجه از ابتدای سال آغاز شده است و براساس جداول سال گذشته، پرداخت‌ها انجام شده و با ابلاغ جداول قانون بودجه در بخش دوم، این ارقام را به‌صورت قطعی ثبت خواهیم کرد.

منظور عنوان کرد: یکی از مطالبات مهم مردم، اعتبارات بهتر و بیشتر برای بخش فرهنگ، جوانان و ورزش است که سعی شده در بودجه سال جاری به‌خوبی مدنظر قرار گیرد. اعتبارات این بخش، 45 درصد رشد یافته، در حالی‌که رشد بودجه دولت، صرفا 23 درصد بوده و با توجه به اهمیت این بخش، توجه بیشتری به آن شده است. فقط بخش ورزش از 8 همت به 16 همت رشد کرده و دو برابر شده است.

 در بخش سلامت نیز شاهد تحولات قابل‌توجهی هستیم به‌نحوی‌که اعتبارات این بخش با 30 درصد رشد به 409 همت افزایش یافته است. به‌طور مشخص، امسال 25  هزار نیروی جدید در کادر درمان و 1800 عضو هیات علمی جدید در دانشگاه‌های علوم پزشکی جذب خواهند شد. 4000 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کادر درمان و دانشگاه‌ها اختصاص یافته و   3500 تومان اعتبار برای تغذیه  کادر درمان در بودجه دیده شده است.

به‌گفته این مقام مسئول، دستیاران تخصصی در حوزه پزشکی با تنگنا مواجه بودند؛ از این‌رو برای سال جاری 3 همت منابع به این موضوع اختصاص یافته است. این اولین باری است که عملا منابعی را پیش‌بینی کرده‌ایم که دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند به دستیاران کمک‌هزینه و منابع‌پژوهانه اختصاص دهند؛ علاوه بر این، 1500 میلیارد تومان برای مناطق محروم، حق ماندگاری و مقیمی در نظر گرفته‌ایم تا برای پزشکان انگیزه لازم برای ماندگاری در این مناطق ایجاد شود.

منابع بخش پژوهش را از بخش درمان جدا کرده‌ و 4 همت نیز به خرید راهبردی بهداشت و درمان از بخش خصوصی اختصاص داده‌‌ایم. به نظر می‌رسد امسال در بخش بهداشت و درمان، شاهد رویکرد جدیدی در خدمت‌رسانی بیشتر و جلب رضایت بیشتر مردم باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه