English

معاون توانیر:

مجموع تبادل برق ایران با کشورهای همسایه سه‌ هزار مگاوات است

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر) تصریح کرد: مجموع تبادل برق ایران با کشورهای همسایه سه‌هزار مگاوات است.

مجموع تبادل برق ایران با کشورهای همسایه سه‌ هزار مگاوات است
به گزارش خبرگزاری موج

، «محمد الله‌داد» درباره وضعیت مراودات الکتریکی کشور با همسایگان افزود: ایران با حدود ۹۳ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه، یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده برق در منطقه است و در حال حاضر با همه کشورهایی که مرز خاکی دارند، تبادل انرژی انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: این موضوع در حالی است که از سه کشور شمالی جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکمنستان واردات و به سه کشور عراق، پاکستان و افغانستان صادرات برق انجام می‌شود.

الله‌داد خاطرنشان‌کرد: همچنین با ترکیه تبادل دوطرفه؛ یعنی هم صادرات و هم واردات انجام می‌شود.

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر با بیان اینکه مطالعاتی در حال انجام است که اتصال الکتریکی به کشور قطر میسر شود، گفت: مجموع تبادل الکتریکی که میان ایران و همسایگان انجام می‌شود بیش از سه‌هزار مگاوات است.

وی با اشاره به اینکه سیاست اصلی کشور در تبادل برق با همسایگان بیشتر بر محور تراز صفر دنبال می‌شود، خاطرنشان‌کرد: با این سیاست در روزها، ماه‌ها و فصولی که مازاد تولید در اختیار است، برق به کشورهای هدف صادر و در زمان کمبود آن که بیشتر در فصل گرم سال رخ می‌دهد، از کشورهای که مازاد انرژی در اختیار دارند واردات انجام می‌شود.

این مسوول توانیر ادامه ‌اد: در این سیاست با توجه‌ به تفاوت ساعت شرعی، روزهای تعطیلی و اوج بار موضوع واردات تعادل پیدا می‌کند.

ترکیه روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است و ایران پنجشنبه و جمعه و براین‌اساس و پیک ایران و ترکیه نیز با یکدیگر تفاوت دارد.

 

تبادل رسمی برق ایران و ترکیه به زودی

معاون انتقال و تجارت خارجی شرکت توانیر با اشاره به دیدار وزیر نیرو با وزیر انرژی ترکیه در هفته گذشته، گفت: در سال‌های گذشته ظرفیت تبادل الکتریکی بیش از ۵۰ مگاواتی بین ایران و ترکیه فعال بود؛ اما در دو سال گذشته ارتباط الکتریکی حدود ۴۵۰ مگاوات در نقطه مرزی وان با احداث پُست HBDC back to back ایجاد شد.

الله داد خاطرنشان‌کرد: پارسال دوره آزمایشی بهره‌برداری از این خط سپری شد و در تراز صفر میزان تبادل برق بین دو کشور تا ۴۵۰ مگاوات به شکل دوطرفه انجام شد و وضعیت انتقال کاملاً پایدار بود.

وی افزود: با سفر اخیر وزیر انرژی ترکیه به ایران، بهبود شرایط تبادل تجاری (واردات در زمان نیاز کشور و صادرات آن در صورت داشتن انرژی مازاد) مورد مذاکره قرار گرفت و در نتیجه مقرر شد که تیم‌های تخصصی و کارشناسی مورد پیشنهاد دوطرف جلساتی را در حوزه‌های تجاری و فنی برگزار کنند تا به‌زودی عملیات تبادل بین طرفین به طور رسمی آغاز شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه