English

باغات پسته ایران در رتبه یک جهانی قرار دارند

به گفته مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، ایران همچنان رتبه اول دنیا در سطح زیرکشت باغات پسته و جایگاه دوم در تولید پسته را داراست.

باغات پسته ایران در رتبه یک جهانی قرار دارند
به گزارش خبرگزاری موج

، داریوش سالم‌پور درباره وضعیت تولید پسته در کشور اظهار کرد: پسته یکی از مهم‌ترین محصولات بخش کشاورزی و زیربخش باغبانی است که ایران جایگاه اول دنیا را در سطح زیرکشت باغات پسته و جایگاه دوم دنیا را در تولید پسته دارد. این محصول از نظر میزان ارزآوری نیز رتبه اول را در بین محصولات باغبانی کشور دارد و به‌عنوان یک محصول راهبردی مطرح است.

وی درباره افزایش عملکرد و تولید بهینه محصول پسته گفت: برنامه‌های متعددی در دستور کار معاونت امور باغبانی و دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک قرار گرفته که بخشی از آن با همکاری مؤسسات تحقیقاتی، دانشگاهی، انجمن پسته ایران و باغداران پیشرو اجرایی شده و برخی نیز در حال پیگیری و اجراست.

به‌گفته سالم‌پور، برنامه همکاری‌های مشترک فنی پسته (TCP) با سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) در راستای بهبود تولید و صادرات پسته از طریق ایجاد مدیریت یکپارچه محصول، از برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه به‌شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این برنامه در سه بخش بهبود بهره‌وری و تولید پایدار پسته در باغات، بهبود روش‌ها و فناوری‌های برداشت و پس از برداشت پسته و افزایش تمهیدات سازمانی و آزمایشگاهی برای کنترل و مدیریت آلودگی و سلامتی محصول طی دو سال در کشور اجرایی خواهد شد و ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی را در بهبود مدیریت زنجیره تأمین یکپارچه پسته با تاکید بر افزایش بهره‌وری، برداشت، فرآوری و مقررات ایمنی افزایش خواهد داد.

وی افزود: از جمله اقدامات افزایش بهره‌وری در باغات پسته که به صورت پایلوت (آزمایشی) در سه استان عمده تولیدکننده پسته کشور (کرمان، خراسان رضوی و یزد) در حال اجراست، می‌توان به توسعه یک شیوه‌نامه هماهنگ برای افزایش مدیریت و بهره‌وری خاک و آب، به‌روزرسانی دستورالعمل‌های فنی و استانداردها و همچنین اجرایی شدن شیوه‌های خوب کشاورزی (GAP) در باغات پسته اشاره کرد.

این مقام مسئول با اشاره به صادرات پسته، یادآور شد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تولیدات باغبانی به کشورهای هدف صادر می‌شود، از‌این‌رو صادرات محصولات باغبانی به ویژه پسته نسبت مستقیم با میزان تولید این محصول دارد و میزان تولید و صادرات یک‌ساله ملاک تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی‌ها به‌شمار نمی‌رود، چون معمولاً باغات در سال‌های مختلف به صورت سال‌آور و نیاور (کم‌محصول) هستند یا تحت‌تأثیر تنش‌های اقلیمی قرار می‌گیرند و عملکرد و تولید، سال‌به‌سال متفاوت است.

به‌گفته مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی، با در نظر گرفتن روند چندساله صادرات محصولات سردسیری و خشک، رتبه اول از نظر ارزش صادرات متعلق به محصول پسته بوده و پیش‌بینی می‌شود در سالی که مزین به شعار رشد تولید بود، علاوه بر رشد تولید، شاهد رشد صادرات هم باشیم به شکلی که تا بهمن ۱۴۰۲ بیش از ۸۰ هزار تن پسته به ارزش ۵۵۲ میلیون دلار صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد از نظر وزنی و ۵۰ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.

سالم‌پور با اشاره به مشکلات اقتصادی ایجاد شده در زمینه صادرات این محصول، گفت: تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی علیه کشور، ظهور رقبای صادراتی منطقه‌ای و بین‌المللی، وجود مشکل در مبادلات ارزی و بین‌بانکی، برخی مقررات بانک مرکزی در بحث تعهد ارزی و پیمان‌سپاری ارزی، تعیین ارزش گمرکی بالاتر از میانگین قیمت جهانی، ضعف زیرساخت‌های نگهداری و حمل و نقل محصول باعث شده صادرات پسته دستخوش تغییراتی شود که موضوع از طریق مراجع ذی‌ربط در حال پیگیری و رفع مشکل است.

وی افزود: این مسائل ایجاب می‌کند توجه به تکمیل زنجیره یکپارچه تأمین (تولید تا عرضه) پسته در دستور کار جدی بخش دولتی و خصوصی قرار گیرد و اینجاست که اهمیت طرح‌های مشترک فنی با نهادها و کارشناسان بین‌المللی از قبیل TCP پسته، دوچندان می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه