English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

کاهش ۶۰ درصدی هدررفت آب کشاورزی با بومی‌سازی «بتن پارچه‌ای»

یکی از ابداعات جدید جهان برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، استفاده از «بتن پارچه‌ای» است که می‌تواند تا ۶۰ درصد از هدررفت آب‌های کشاورزی که در کانال‌های کشاورزی منتقل می‌شوند، جلوگیری کند.

 کاهش 60 درصدی هدررفت آب کشاورزی با بومی‌سازی «بتن پارچه‌ای»
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، بحران آب موضوعی است که در سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده و همین موضوع  باعث شده  جهان به سمت راهکارهای کاهش مصرف آب در بخش‌های گوناگون کشاورزی، صنعت، خدمات و... برود.

این راهکارها در کشور ما نیز دنبال می‌شود و در ایران توجهات به‌طور ویژه به بخش کشاورزی معطوف شده، چراکه ۹۰ درصد آب قابل در دسترس ایران در بخش کشاورزی مصرف شده که بخش زیادی از این آب نه برای تولید محصول، بلکه در مراحل مختلف انتقال آب یا به‌واسطه استفاده از روش‌های سنتی کشاورزی که از میلیون‌ها سال پیش استفاده می‌شده، هدر می‌رود.

 یکی از ابداعات جدید جهان برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استفاده از «بتن پارچه‌ای» است که برای نخستین‌بار انگلستان در سال ۲۰۱۴ از این فناوری مهم استفاده کرد.

 بتن پارچه‌ای، یک پارچه سه بعدی پر شده با پودر سیمان انعطاف‌پذیر است که در کمتر از ۲۴ ساعت هیدراته و سخت شده و یک لایه بتنی نازک مستحکم ضدآب و ضدحریق را تشکیل می‌دهد. این بتن پارچه‌ای می‌تواند تا ۶۰ درصد از هدررفت آب‌های کشاورزی که در کانال‌های کشاورزی منتقل می‌شوند، جلوگیری کند.

 در کشور ما نیز به‌تازگی یک شرکت دانش‌بنیان با کمک قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به فناوری ساخت این بتن‌ها دست پیدا کرده و توانسته این فناوری مهم را در خدمت بخش کشاورزی کشور قرار دهد.

 در رابطه با این موضوع، محمد رستمی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروز قرارگاه خاتم‌الانبیاء گفت: ما یک پروژه جدید را با عنوان «دانش‌بنیان، الگوآفرین و فناور» برای قرارگاه تعریف کرده‌ و کاری که الان انجام داده‌ایم با همین رویکرد است و با همکاری که با دانشگاه داشتیم، دانش فنی «بتن پارچه‌ای» را تجاری‌سازی کردیم و این در راستای همان دانش‌بنیان بودن والگوآفرینی بودن است که جزو سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی موردتاکید مقام معظم رهبری نیز هست.

وی درباره جزئیات این پروژه توضیح داد: این پروژه ارزش تجاری و اقتصادی بسیار بالایی دارد. ما اعتباری حدود ۱۵ میلیارد تومان را برای خط اول تولید بتن پارچه‌ای گذاشته‌ایم و بنا بر تقاضاهایی که به وجود خواهد آمد، سایر خطوط تولید را نیز راه‌اندازی خواهیم کرد و قطعاً در همین سال اول، بازگشت سرمایه را خواهیم داشت.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروز قرارگاه خاتم‌الانبیاء تأکید کرد: این پروژه از نظر اقتصادی نسبت به نمونه‌های خارجی یک‌سوم قیمت است و زمان اجرا نیز بسیار بسیار پایین‌تر از روش‌های سنتی است.

وی درباره سایر پرو‌‌ژ‌ه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا نیز بیان کرد: ما در ابتدای امسال با تدبیری که فرماندهی محترم قرارگاه داشتند، ۳۶۰ پروژه‌ای که داریم را بررسی کردیم تا بتوانیم تعدادی از آنها را با هماهنگی کارفرمایان در اولویت قرار دهیم و به‌عنوان «طرح تلاش و خدمت» با نقدینگی حداقلی که توسط کارفرما تامین می‌شود تا پایان سال آینده به سرانجام برسانیم.

رستمی ادامه داد: 130 مورد از این پروژه‌ها در مشورت با کارفرمایان انجام شد که ۶۱ پروژه مورد تایید کارفرما نیز قرار گرفت که در قالب «طرح تلاش و خدمت» پیگیری می‌شود. تاکنون ۳۰ مورد از این پروژه‌ها به بهره‌برداری رسیدند و برنامه داریم تا پایان سال نیز ۳، ۴ مورد دیگر از این پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم و به همین شکل برای سال آینده نیز از ابتدای سال تا خرداد ماه، تعدادی از پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی تصریح کرد: سابقه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به مهندسی رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوره جنگ تحمیلی برمی‌گردد. هدف اصلی شکل‌گیری قرارگاه سازندگی باسازی‌های پس از جنگ بود که خرابی‌های بعد از جنگ را ترمیم کند. ما در این سال‌ها تجارب مختلفی کسب کردیم و نهایتاً تجربه ما به ساخت سد کرخه که بزرگ‌ترین سد خاکی منطقه با گنجایش ۷ میلیارد مترمکعب است و آزادراه تهران-ساوه و ساوه-همدان رسید.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروز قرارگاه خاتم‌الانبیاء بیان کرد: بعد از این‌ها به سراغ دوران سازندگی رفتیم که در این دوران نیز پروژه‌های بسیار بزرگی اجرا شد و در مرحله بعد به سمت بن‌بست‌شکنی رفتیم. دوران بن‌بست‌شکنی در واقع انحصارشکنی از شرکت‌های خارجی بود که به‌واسطه تحریم‌های آمریکا و اروپا دیگر با ما همکاری نکردند. در این دوران نیز اتفاقات بزرگی شکل گرفت و برای نخستین‌بار فاز ۱۵ و ۱۶ پالایشگاه پارس جنوبی را احداث کردیم که یک مهندسی ۱۰۰ درصد ایرانی داشت و تجهیزات آن نیز بالای ۷۰ درصد داخلی‌سازی شده بود.

وی اضافه کرد: پس از این دو فاز، مهندسی فازهای مختلف پارس جنوبی نیز به شکل تماماً ایرانی دنبال شد که یک دستاورد بسیار بزرگ و انحصارشکنانه و بن‌بست‌شکنانه در کشور بود.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروز قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پایان خاطرنشان کرد: با وجود همه این تجارب و پیشرفت‌ها، بازهم نیاز است که اصلاحاتی را در رویکردهایمان انجام دهیم تا بتوانیم پیشرفت‌های بیشتری در کشور  داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه