English

بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی با ۹۸ درصد توان خود برق کشور را تأمین می‌کنند/ گلایه از مراحل صدور مجوز زیست محیطی نیروگاه بعثت

معاون راهبردی تولید برق حرارتی گفت: بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور برای تولید برق فعال هستند و نزدیک به ۱۴۲ نیروگاه خدمات تولید برق را برای مردم انجام می‌دهند.

بیش از 620 واحد نیروگاهی با 98 درصد توان خود برق کشور را تأمین می‌کنند/ گلایه از مراحل صدور مجوز زیست محیطی نیروگاه بعثت
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، ناصر اسکندری، معاون راهبردی تولید برق حرارتی اظهار کرد: صنعت برق کشور علیرغم همه تحریم‌ها و مشکلات صنعتی بوده که  سر و کار داشته است اما مردم آن را حس نکرده و متوجه نشدن که  با چه مشقت‌هایی عرضه می‌شود.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی بیان کرد: خدمات که ما ارائه می‌دهیم تمام حوزه‌های اقتصادی صنعتی آموزشی و بهداشتی را شامل می‌شود و اگر خللی اتفاق بیفتد ممکن است در هر یک از این بخش‌ها مشکل بزرگی را به وجود بیاورد.

اسکندری با بیان اینکه در این سال‌ها خدمات خوبی ارائه داده‌ایم و به نظر بنده صنعت برق رو سفید است، گفت: ما تاکنون صنعت برق را در سه بخش انتقال توزیع و تولید شناخته‌ایم اما از بعد چهارم آن که بحث مصرف کننده است تا به امروز غافل بوده‌ایم  و به نظر می‌رسد که جامعه الان نیاز دارد که خیلی جدی‌تر به بعد چهارم پرداخته شود. 

وی ادامه داد: امسال علی رغم همه تحریم‌ها نیروگاه‌های کشور توانستند با آمادگی بیش از ۹۸ درصد در اختیار مردم باشند و در تابستان نیز که اوج مصرف برق بود با همین آمادگی توانستیم خدمات ارائه دهیم. این آمار در سطح جهانی ۹۵ درصد آمادگی است اما ما از این درصد هم فراتر رفته‌ایم. ما نیروگاهی داشتیم که سال ساخت آن برای ۶۴ سال پیش بود اما توانست با تمام ظرفیت برای مردم برق تولید کند.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی گفت: بیش از ۶۲۰ واحد نیروگاهی در کشور برای تولید برق فعال هستند و خدمات تولید برق را برای مردم انجام می‌دهند. مدیران پیشین صنعت برق توانستند تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرند و به پاس همین تصمیمات آنها امروز می‌توانیم بگوییم که ما یک کشور نیروگاه‌ساز و تولیدکننده قطعه نیروگاهی هستیم و در این خصوص به بیرون مرزهایمان وابستگی نداریم.

اسکندری اضافه کرد: همین عدم وابستگی باعث شکل‌گیری شرکت‌هایی مانند مپنا، ایران ترانسفو، نیرو ترانس و ... شده که همه این شرکت‌ها ناشی از تصمیم شجاعانه و بینش وسیعی بوده است که گذشتگان صنعت برق در کشور داشته‌اند و به الحمدلله ما امروز از این بینش بهره می‌بریم.

وی گفت: امروز این ادعا را داریم که یکی از پنج شرکت اول سازنده توربین در دنیا هستیم و در مناقصات جهانی شرکت می‌کنیم. اکنون بالای ۹۱ درصد قطعات نیروگاهی را خودمان تولید می‌کنیم و از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی رتبه نهم دنیا را داریم. ما در گذشته برای تعمیرات و نگهداری نیروگاه به متخصصان خارجی وابسته بوده‌ایم اما امروز فقط و فقط همکاران و متخصصان داخلی خودمان در حوزه‌های تعمیرات و نگهداری مشغول هستند.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی گفت: از زمان تاسیس شرکت تولید برق حرارتی بیش از ۸۲۵ هزار قطعه نیروگاهی ساخته و استفاده شده است. 

اسکندری اضافه کرد: ما در کشورمان علاوه بر نیروگاه برق حرارتی نیروگاه برق آبی، نیروگاه اتمی، انرژی‌های نو و... را داریم که تولید برق را انجام می‌دهند اما نیروگاه‌های حرارتی بالای ۹۴ درصد انرژی مصرفی را تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: در بخش نیروگاهی در کشور به جایی رسیده‌ایم که در خاورمیانه رقیبی برای بخش تعمیرات نداریم و عملاً تعمیرات بخش‌های مختلف کشورهای همسایه را نیز متخصصان ما انجام می‌دهند که از افتخارات ماست.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی تصریح کرد: در دولت سیزدهم حدود ۴۱ نیروگاه جدید به مدار آمدند که ۲۹ مورد از نیروگاه‌ها واحدهای گازی بودند. نزدیک ۱۳ واحد نیز واحدهای بخار بودند یعنی به نیروگاه‌های گازی یک واحد بخاری اضافه شد که سیکل ترکیبی شدند و این واحدهای جدید دیگر سوختی مصرف نمی‌کنند و انرژی الکتریکی تولید می‌کنند. الان بالای ۲۱۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنیم و سوختی بابت آن مصرف نمی‌شود و صرفاً حرارت ورودی از اگزوز نیروگاه‌های گازی قبلی را استفاده کردیم و همین باعث شده است که ۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب در صنعت گاز کشور صرفه‌جویی بشود.

اسکندری  بیان کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی ظرفیت نیروگاهی ما ۱۵ برابر شده است 

وی گفت: کاهش تلفات یکی از برنامه‌های جدی صنعت برق کشور است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برای رسیدن به این هدف استفاده از دانش داخلی و شرکت‌های دانش بنیان برای ما بسیار مهم است.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی درباره زمان تعمیرات نیروگاه‌ها گفت: در تابستان اوج مصرف برق است و لذا در این فصل امکان اینکه واحدی را برای تعمیرات ببریم را نداریم و مجبورم از تمام ظرفیت نیروگاه‌های بخاری سیکل ترکیبی و ... استفاده کنیم. به محض اینکه تابستان می‌گذرد برنامه‌های تعمیراتی شروع می‌شود و ما در سال گذشته نزدیک به ۹۴ هزار مگاوات فعالیت تعمیراتی در نیروگاه‌ها داشتیم. 

در سال جاری نیز به دلیل اینکه دمای هوای تابستانی تا مهرماه ادامه پیدا کرد  از نظر تعمیراتی ما را با چالش‌هایی مواجه کرد.

اسکندری ادامه داد: برای تابستان امسال با توجه به اینکه بارش زیادی نداشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم که بخش برق آبی نتواند کمک زیادی به تامین برق کشور بکند. 

همچنین پیش‌بینی می‌شود که گرما زودتر از سال‌های قبل برسد و احتمالاً ما از اردیبهشت ماه افزایش دما را در کشور خواهیم داشت بنابراین نیروگاه‌های ما باید تا نیمه اردیبهشت ماه آمادگی کامل را برای تولید ۱۰۰ برق کشور داشته باشند. بنابراین ۱۱۰ هزار مگاوات تعمیرات قطعه مد نظر است باید در فاصله مهرماه ۱۴۰۲ تا نیمه اردیبهشت ۱۴۰۳ خاتمه پیدا بکند که این حجم بزرگ از تعمیرات است که باید انجام شود.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۵۶ درصد از تعمیراتی که برنامه‌ریزی کرده بودیم خاتمه پیدا کرده است و پیش‌بینی ما بر این است که انشاالله طبق برنامه تعمیرات را انجام دهیم. علیرغم تمام مشکلاتی برای ما به وجود آمد از جمله برودت هوای ناگهانی کشور که سوخت نیروگاه‌ها را کاهش داد اما به دنبال این هستیم که کار را انجام داده و تابستان را بدون خاموشی سپری کنیم.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج توضیح داد: ما در کشورهای سوریه، ترکیه، تاجیکستان و ترکمنستان تعمیرات را انجام داده‌ایم و شرکتی هستیم که در این حوزه حرفی برای گفتن دارد. امسال ساخت قطعات نیروگاهی از خروج ۳ میلیون یورو ارز جلوگیری کرد. 

از ابتدای دولت سیزدهم ۳۸ هزار قطعه نیروگاهی ساخت داخل شده است. در حوزه تعمیرات نیز به واسطه خودکفایی از حدود ۱۴۰ میلیون خروج ارز یورو جلوگیری می‌شود که اگر این مجموعه وجود نداشته باشد حتماً باید خرید ارزی انجام بدهیم که معادل ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون یورو خروج ارز محسوب می‌شود.

 نزدیک به ۱۴۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی ارزی از بابت ساخت قطعات نیروگاه داخلی در داخل کشور اتفاق افتاده که یکی از مزیت‌های جدی ماست.

اسکندری گفت: نیروگاه‌ها ذاتاً برای استفاده از سوخت گاز طراحی شدند و زمانی که از سوخت مایع استفاده می‌کنند، طبیعی است که نیازمند تعمیرات بیشتر و مراقبت بیشتری خواهند شد. بنابراین برای استفاده از سوخت مایع طول دوره تعمیرات ما افزایش پیدا می‌کند که این باید مورد توجه همکاران بهره‌بردار ما قرار بگیرد.

وی با اشاره به جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده گفت: ما برای جایگزینی نیروگاه بعثت برنامه داریم که مجوزهای آن گرفته شده است. مجوز محیط زیستی تغییر نیروگاه بعثت بسیار سخت صادر شد و ما در این خصوص از نهادهای مربوط گله داریم که چرا برای تعویض نیروگاه فرسوده‌ای که داخل تهران است با یک نیروگاه بهتر که آلایندگی و مصرف آب و سر و صدای کمتری دارد به این سختی مجوز صادر کردند. 

اکنون محل مورد نظر برای جایگزین انتخاب شده و فرایند اجرایی جایگزینی انشالله امسال انجام خواهد شد.

معاون راهبردی تولید برق حرارتی تصریح کرد: در همکاری وزارت نفت و نیرو این دوره را به خوبی سپری کردیم و این یکی از بهترین نمونه‌های همکاری درون سازمانی بود. یکی از نمادهای این همکاری در تبدیل نیروگاه‌های بخار به نیروگاه سیکل ترکیبی بود.

اسکندری خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌هایی که برای تعمیرات می‌رود, هزینه تامین قطعات است که اگرچه تامین قطعه از داخل هزینه کمتری دارد اما باز هم فرایند هزینه‌بری است. برآوردی که ما برای پول دوره تعمیرات داشتیم حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه