English

یک کارشناس خودرو در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

افزایش ملایم قیمت خودروها در اسفندماه/ سال خوبی در انتظار خریداران خودرو نخواهد بود

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه احتمالاً قیمت خودرو در اسفندماه با شیب ملایمی افزایش پیدا می‌کند، گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و همچنین عدم توانایی خودروسازان برای تأمین نیاز بازار، سال خوبی در انتظار خریداران خودرو نخواهد بود.

افزایش ملایم قیمت خودروها در اسفندماه/ سال خوبی در انتظار خریداران خودرو نخواهد بود

بابک وفایی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه با پیش‌بینی بازار خودرو در اسفند ماه و سال آینده اظهار کرد: در اسفند ماه به به طور سنتی همیشه تقاضا برای خودرو در بازار افزایش پیدا می‌کرد و شاهد افزایش خرید و فروش و در نتیجه افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم. این روند در سال‌های اخیر در بازار خودرو ما حاکم بوده و لذا اگر کسی می‌خواست ماشین بخرد ترجیح می‌داد یا قبل از اسفند ماه و یا بعد از تعطیلات نوروز ماشین بخرد.

وی ادامه داد: این روند سنتی به دلیل اینکه بازار خودرو ما تحت تاثیر عوامل متعدد بیرونی است، در چند سال اخیر تغییر پیدا کرده و پارامترهایی به غیر از عرضه و تقاضا بر بازار خودرو تاثیر دارند. هرچند که همین الان هم در عرضه و تقاضا مشکل داریم و ناترازی در بین عرضه و تقاضا در بازار حس می‌شود. قیمت ارز یکی از این پارامترهاست که در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم هر زمان که جهشی در قیمت ارز و یا حتی نوسان‌های کوچک در قیمت ارز داشته‌ایم، قیمت خودرو هم نوسان می‌کرد.

این کارشناس بیان کرد: این پیروی بازار خودرو از بازار ارز به این صورت بوده که در نوسان افزایشی ارز خودرو صعودی می‌شد اما با کاهش مجدد قیمت ارز، خودرو خیلی دیر و خیلی سخت به کاهش قیمت‌ها واکنش نشان می‌داد و معمولاً هم به اندازه قیمت ارز، قیمت خودرو کاهش پیدا نمی‌کرد. اصلاً یک دلیل اینکه در سال‌های اخیر قیمت خودرو تا این اندازه افزایش پیدا کرده همین است که با افزایش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز بالا می‌رفت اما با کاهش نرخ آن، قیمت خودرو دیگر باز نمی‌گشت.

 

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو تا پایان سال

رکود بازار خودرو تا زمان تعیین و تکلیف واردات ادامه خواهد داشت/ تک نرخی شدن خودرو راهکار کاهش قیمت‌ها در بازار

 

وفایی بیان کرد: پارامتر دیگری بر بازار خودرو تاثیر می‌گذارد، توانایی تولید خودروسازان داخلی و صحبت‌های مسئولین رسمی کشور است. همین چند وقت پیش یکی از مسئولین وزارت صمت در حالی که شاید اصلاً نیازی نبود این گفته را مطرح کند عنوان کرد که قیمت خود را در سال آینده قطعاً افزایش خواهد کرد. این گفته مقام مسئول به تنهایی روی بازار خودرو تاثیر گذاشت و مردم را برای خرید خودرو پیش از اینکه قیمت کارخانه و به دنبال آن قیمت بازار آزاد افزایش پیدا کند، به تکاپو انداخت. همچنین به دنبال این صحبت‌ها تعداد زیادی تقاضای سفته بازی نیز به بازار وارد شد؛ زمانی که شما در بازار نوسان نداشته باشید یک سری تقاضاها از بازار بیرون می‌رود چرا که سود این بازار کاهش پیدا می‌کند اما زمانی که این صحبت مطرح شد به یکباره تعداد زیادی تقاضا مطرح شد و باز هم شاهد افزایش قیمت بودیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار خودرو ما در حال حاضر تحت تاثیر چنین اتفاقاتی است و لذا عرضه و تقاضا مانند گذشته بر بازار خودرو در شب عید تاثیر نمی‌گذارد. در مجموع پیش‌بینی بنده این است که اگر اتفاق بیرونی برای بازار ما نیفتد و مسائلی مانند تغییر نرخ ارز، صحبت‌های مسئولین و اخبار مرتبط با افزایش قیمت کارخانه خودرو را نداشته باشیم، در یک ماهه پیش رو بازار نباید افزایش قیمت شدیدی را تجربه کند بلکه یک افزایش نسبی را خواهیم داشت و احتمال روند کاهش قیمت نیز وجود ندارد.

کارشناس حوزه خودرو با اشاره به افزایش شدید قیمت خودرو در بهمن‌ماه گفت: به طور معمول زمانی که قیمت خودرو در کشور ما یک عدد بالایی را لمس می‌کند، تلاش همه معامله‌گران این است که خودرو باید به همان رقم برسد و همه تلاش و محاسبات بر اساس آن قیمت انجام می‌شود.

وفایی تأکید کرد: عدم افزایش قیمت شارپی نه تنها در حوزه خودرو بلکه در سایر بازارها نیز پیش‌بینی نمی‌شود و این را در بازار آجیل، بازار خوراکی‌ها، بازار طلا، و ... نیز دیده‌ایم. واقعیت این است که قدرت خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و چند سالی است که در کشور تورم ۴۰ تا ۵۰ درصد را تجربه می‌کنیم در حالی که دستمزدها با این نرخ افزایش پیدا نکرده است و هر سال عملاً قشر بزرگی از جامعه ما که حقوق بگیر هستند چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی از تورم عقب می‌مانند و هر سال شاهد این هستیم که فاصله بین قدرت خرید و درآمد کاهش پیدا می‌کند و این کاهش قدرت خرید در جاهای مختلف از جمله خودرو خود را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: متأسفانه در مسیری هستیم که برای بسیاری از مردم دیگر توانی برای قدرت خودرو نمی‌ماند و برای قشری از مردم خودرو نیز مانند مسکن به لیست آرزوها می‌رود و دیگر جز اهداف نیست. به همین دلیل هجومی که سال‌های گذشته برای خرید خودرو در اسفندماه می‌آمد امسال اتفاق نمی‌افتد چرا که اصلاً توان خرید مردم پایین آمده و پول را برای کارهای اساسی‌تری از جمله درمان و آموزش لازم دارند و نه برای خرید خودرو.

این کارشناس اضافه کرد: در سال‌های گذشته اختلاف‌ قیمت خودرو و سطح درآمدها کمتر بود و تعویض ماشین برای مردم یک چیز عادی بود اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد چرا که اختلاف مدل‌های خودرویی عدد بزرگی است که بیشتر مردم از پس پرداخت هزینه آن بر نمی‌آیند و حتی هستند کسانی که ازپس تعمیر خودرو فعلی خود نیز بر نمی‌آیند.

وفایی درباره قیمت خودرو در سال آینده نیز توضیح داد: پیش‌بینی بازار خودرو در سال بعد بسیار دشوار است چرا که بسیاری از این پارامترهای موثر بر بازار خودرو که به شما عرض کردم از جمله قیمت دلار واقعاً قابل پیش‌بینی نیست و تحت تأثیر یک مناقشه منطقه‌ای و صحبت و یا توییت یک شخص بالا و پایین می‌شود. از طرفی گفته‌های مسئولین رده بالای وزارت صمت و خودروسازی نیز قابل پیش بینی نیست و بسیاری از این دوستان زمانی که میکروفون می‌بینند چیزی را می‌گویند که خودشان هم می‌دانند نباید گفته شود. مجموع این عوامل باعث شده تا پیش‌بینی قیمت خودرو در سال آینده بسیار دشوار باشد.

وی افزود:  با این وجود سال بعد افزایش قیمت خودرو اتفاق خواهد افتاد چرا که در کشوری زندگی می‌کنیم که تورم ۴۰ درصدی را می‌بیند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه چیز گران بشود و خودروساز افزایش قیمت ندهد. با افزایش قیمت کارخانه طبیعتاً موجی از افزایش قیمت در بازار نیز اتفاق می‌افتد چرا که بازار سعی می‌کند اختلاف خود را با کارخانه حفظ کند و به تبع با اعلام اولین قیمت افزایش قیمت خودرو در کارخانه، شاهد افزایش قیمت در بازار نیز خواهیم بود.

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: افزایش قیمت خودرو علیرغم  کاهش قدرت خرید مردم ادامه خواهد پیدا خواهد کرد و بنده کورسویی نمی‌بینم که بخواهد قدرت خرید مردم را افزایش دهد. در نتیجه احتمالاً هجوم خریداران را شاهد نخواهیم بود مگر در طرح‌هایی که برای فروش شرکتی مطرح می‌شود که آن هم بسیاری از افراد فقط به نیت کسب انتفاع از قیمت کارخانه و بازار در این طرح‌ها شرکت می‌کنند و مصرف کننده واقعی خودرو نیستند. من نمی‌خواهم اسم آنها را مافیای صنعت خودرو بگذارم چرا که بسیاری از آنها مردم عادی هستند که تنها می‌خواهند ارزش پولشان حفظ شود.

وفایی تصریح کرد: در مجموع پیش‌بینی می‌کنم که سال آینده، سال خوبی برای بازار خودرو نباشد و خودروسازان داخلی ما نیز چندین شرایط مناسبی برای افزایش تولید ندارند که بخشی از این عدم توانایی به دلیل کمبودهای ارزی کشور و تامین  قطعات از خارج کشور است. در بسیاری از شرکت‌های خودروساز داخلی اکنون شاهد کاهش تولید هستیم که این کاهش تولید ممکن است سال بعد خود را نشان دهد و تاخیر در تحویل برخی مدل‌ها و یا جابجا کردن خودروهای داخل سامانه نیز نشانه‌های همین کاهش تولید است و این پالسی را به بازار می‌دهد که تحویل خودرو از شرکت سخت‌تر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا قیمت خودرو در بازار آزاد نیز افزایش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: درمجموع سال آینده سال خوبی برای بازار نیست و اگر تغییر بنیادی اتفاق نیفتد شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود اما اگر به فرض تغییری در مسائل سیاسی و نرخ ارز اتفاق بیفتد این افزایش قیمت شدیدتر نیز خواهد شد. پیش‌بینی کاهش قیمت در بازار سال آینده تقریباً غیر ممکن است چرا که این کار نیاز به چند عامل از جمله افزایش سنگین تولید خودرو دارد که این مهم نه در شرکت‌ها و نه در برنامه وزارتخانه است.

وفایی در پایان گفت: اگر قرار باشد شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم، باید یک افزایش سنگین تولید را ببینیم که مانند یک دهه پیش مرز بین بازار و کارخانه را کم کند و باعث شود که قیمت خودرو افت کند اما اگر این اتفاق یعنی افزایش تولید اتفاق نیفتد که من نشانه‌ای از آن در بازار خودرو نمی‌بینم، نمی‌توانیم انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه