English

رئیس کل بانک مرکزی:

حجم تجارت ایران در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است

رئیس کل بانک مرکزی ابراز داشت: حجم تجارت ایران در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته این حجم را کنترل کند.

حجم تجارت ایران در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است
به گزارش خبرگزاری موج

، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در اختتامیه دهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان حکمرانی ارزی ثبات و رونق اقتصادی گفت: وقتی درباره ارز صحبت می‌کنیم عملاً درباره ریال صحبت می‌کنید زیرا این دو، دو روی یک سکه هستند، اگر حکمرانی ارزی برای ما اهمیت دارد زیرا حکمرانی ریال تقویت شود و ریال باید سهم بیشتری در مبادلات دنیا داشته باشد.

فرزین افزود: قبل از تحریم کشور از لحاظ اقتصادی فضای باز را تجربه کرده است، اقتصاد ایران اقتصاد بازی است و چون حجم صادرات و واردات بسیار بالا بوده و کشور دائماً در خطر مبادلات ارز به ریال است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: مراودات مالی ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب تجاری بوده و فضای مالی کشور مثبت بوده است. در قبل از تحریم‌ها رویه مشخص بوده و از ابزارهای مالی مشخصی استفاده می‌کردیم. تحریم‌ها باعث شد تجارت از غرب به شرق برود اما نظام مالی و بانکی در غرب فعال هستند، در انگلستان ۳ بانک داریم با این که تجارتی با انگلستان نداریم ولی در چین با وجود تبادلات تجاری بالا، بانک فعالی نداریم.

فرزین افزود: باید ابزارهای لازم نقل و انتقال ارزی را فعال کنیم و زیرساخت‌های حکمرانی ارزی را از این بابت مهیا کنیم، حجم تجارت ایران در سال جاری به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده و ایران با وجود تحریم‌ها توانسته این حجم را کنترل کند.

فرزین ادامه داد: هنوز نتوانسته ایم به اندازه‌ای که در غرب حضور مالی داریم در شرق فعال نیستیم. با وجود تحریم‌ها این تغییر رویه دادن سخت است، در کشورهای شرق تبادلات غیررسمی داریم اما باید به سمت تبادلات و حضور رسمی در شرق داشته باشیم. امروز سهم تجارت در شرق به شدت افزایش یافته و با ساختارهای قبلی نمی‌توان شرایط جدید را تجربه کرد، امروز با دوسیه و چین در حوزه برعکس پیشنهادات مشخصی دارند، ایران باید به سمت نهادهای مشترک و پول مشترک با برعکس بروند، سامانه‌ای شبیه سوئیفت و fatf را داشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه