English

پروژه آب‌شیرین‌کن بندرعباس به اهداف فاز اول خود رسیده است/ اجرای پروژه با کمترین اثرات زیست محیطی

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس گفت: درحال حاضر ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال قابلیت انتقال آب وجود دارد. یعنی روزی ۴۰۰ هزار متر مکعب و تا پایان سال آینده تمام اهداف خط اول پروژه محقق خواهد شد.

پروژه آب‌شیرین‌کن بندرعباس به اهداف فاز اول خود رسیده است/ اجرای پروژه با کمترین اثرات زیست محیطی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

،نصرت خوش‌نیاز مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس در جریان بازدید خبرنگاران از اجرای پروژه نمک زدایی آب بندرعباس اظهار کرد: از سال ۱۳۹۲ این پروژه شکل شرکتی به خود گرفت و با محوریت تامین آب صنایع معدنی فلات مرکزی ایران شروع به کار کرد. از آبان ۱۳۹۹ فاز اول کار به بهره‌برداری رسید و تا سال ۱۴۰۳ تمام اهداف خود در بحث انتقال آب در خط اول را محقق می‌کند.

 

تولید یک میلیون متر مکعب آب شیرین در روز

وی تصریح کرد: یکی از بزرگترین واحدهای نمک‌زدایی کشور الان در اینجا در حال کار است و ما برای تولید یک میلیون متر مکعب آب شیرین در روز هدف‌گذاری کرده‌ایم که هدف‌ذاری اولیه ۴۰۰ هزار متر مکعب در روز بوده است که از سال ۱۳۹۹، ۲۰۰ هزار متر مکعب آن محقق شده است و سه ماهه اول سال آینده به ۴۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهیم رسید. لذا تمام اهداف این پروژه در فاز اول در سال آینده محقق می‌شود.

 

نمک زدایی به جای آب شیرین کن! 

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس گفت: ما موظف تامین نیاز آب شرب به استان هرمزگان هستیم و الان در حدود شش هزار متر مکعب آب استان هرمزگان و شهر رضوان، بندر خمیر را نیز تامین می‌کنیم.

به گفته وی: ۹۵ درصد زیرساخت‌های لازم برای تولید آب شیرین را محقق کردیم و تمام زیرساخت‌های لازم برای انتقال یک میلیون متر مکعب آب شیرین در اینجا وجود دارد و آماده شده است. همچنین در این واحدها آب شیرین نمی‌شود بلکه نمک زدایی می‌شود و این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند.

بندر عباس

 

احداث نیروگاه 500 مگاواتی

خوش‌نیاز در رابطه با ایجاد نیروگاه نیز گفت: ما به فکر توسعه نیروگاه نیز هستیم و جای آن را در نظر گرفته‌ایم و برنامه آن نیز چیده شده است. این محل مجوز نیاز به یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی دارد که مجوز آن را گرفته‌ایم و به سمت احداث نیروگاه در محل نیز خواهیم رفت.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذار ما موظف به ساخت نیروگاه تجدیدپذیر شده‌اند که نیروگاه‌های آنها ساخته شده و یا در حال ساخت هستند.

 به عنوان مثال چادرملو نیروگاه خورشیدی خود را به بهره‌برداری رسانده است. 

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس درباره سهامداران این پروژه گفت: 44 درصد شرکت متعلق به گل گهر، ۳۳ درصد برای صنایع ملی مس و ۲۲ نیز برای شرکت صنعتی مدنی چادرملو است و در واقع دولتی در ساختار این شرکت نقشی ندارد.

 

شیرین کردن آب در خلیج فارس گران تر از سایر کشورهاست 

خوش‌نیاز با اشاره به آثار زیست محیطی این پروژه توضیح داد:آبی که در خلیج فارس شیرین می‌کنیم گران‌تر از آبی است که در سایر کشورها شیرین‌سازی می‌شود. و در حال حاضر حدود ۴۰ درصد آب را شیرین می‌کنیم و بقیه آب که حدود ۶۰ درصد است به دریا باز می‌گردد. همچنین از سال ۱۳۹۶  قراردادی با دانشگاه تهران داشتیم که سالی ۴ بار نمونه آب دریا در نقطه‌ای که برداشت می‌شود را بسنجند و اندازه‌گیری کنند.

وی افزود: از سال ۱۴۰۰ نیز با دانشگاه هرمزگان قراردادی داریم که آنها هم سالی ۴ مرتبه همین نمونه‌برداری را انجام می‌دهند تا ببینیم که آیا تاثیر آن بر محیط زیست و جاندارانی که در آنجا زندگی می‌کنند، چیست. با توجه به اینکه ما مقدار کمی آب را شورتر می‌کنیم یک تغییر اقلیم برای ماهی‌ها و میگوها اتفاق می‌افتد. به این صورت که آبزیان شور دوست به این سمت می‌آیند و شیرین دوست‌ها از محل دور می‌شوند.

به گفته مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس تاکنون تاثیر منفی زیست محیطی به ما اعلام نشده و در حقیقت در نتیجه تحقیقات دانشگاهی که سال ۴ بار انجام شده است، هنوز هیچ تاثیر منفی نداشته‌ایم.

خوش‌نیاز گفت: بیشترین حملاتی که به پروژه آب شیرین کن می‌شود موضوعات زیست محیطی است که بر این اساس آخرین گزارشات نشان می‌دهد که اثر شیرین‌سازی‌ها با ظرفیتی که اکنون وجود دارد تنها در حدود ۲ درصد است که اثر آن در برابر گرمایش جهانی و اتفاقی که بر اساس گرمایش جهانی برای خلیج فارس می‌افتد اصلاً قابل بحث و قابل مقایسه نیست.

پروژه آبرسانی

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس گفت: چه در حوزه شیرینی‌سازی و چه در حوزه انتقال یکی از بهترین شیرینی‌سازی‌ها انجام شده است و ما جدا از اینکه کار فنی انجام می‌دهیم و برای صنایع آب می‌بریم می‌خواهیم که محیط زیست کشورمان را نیز حفظ کنیم.

خوش‌نیاز درباره قیمت تمام شده انتقال آب نیز گفت: این‌ها بسته به مصرف کننده بین ۲ تا ۴ یورو تحویل مصرف کنندگان می‌شود.

وی توضیح داد: مطالعه فنی و اقتصادی این پروژه در سال ۱۳۹۱ به این دلیل شروع شد که شرکت ملی مس و شرکت گلگهر به صورت مجزا هر کدام مطالعه فنی و اقتصادی انجام دادند تا یک تولید پایدار داشته باشند که این تولید پایدار به آب نیاز داشته است. نتیجه مطالعات این شد که از خلیج فارس آب مورد نیاز برای تولید و توسعه پایدار فراهم شود.

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس درباره شیرین‌سازی آب برای کشاورزی گفت: شیرین‌سازی و انتقال آب برای کشاورزی اقتصادی نیست.

 

انتقال 400 هزار متر مکعب آب شیرین به فلات مرکزی ایران 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره فاز دوم این پروژه افزود: خط دوم انتقال آب مورد نیاز برای شرکت‌های صنعتی نیز قرار است کلید بخورد که خط انتقال اولیه ۱۳۰ میلیون مترمکعب و خط دوم که از ابتدای سال آینده کلید اجرایی‌اش خواهد خورد، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب را به سمت فلات مرکزی کشور با محوریت تامین آب صنایع که در کنار آن نیروگاه پدافندی و تامین آب شرب نیز دیده شده است، منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال قابلیت انتقال وجود دارد. یعنی روزی ۴۰۰ هزار متر مکعب در روز که تا پایان سال آینده تمام اهداف خط اول پروژه محقق خواهد شد و سپس وارد فاز توسعه می‌شویم که قرار است در این فار ۶۰۰ هزار متر مکعب آب را در روز منتقل کند.

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس  درباره انتقال آب شرب نیز گفت: در حال حاضر آب شربی که به  استان هرمزگان می‌دهیم ۵۰ درصد قیمت تمام شده آن برای ما هم نیست و این را به خاطر رسالت اجتماعی خود انجام می‌دهیم.

 

پیشتازی امارات در نمک زدایی آب خلیج فارس 

وی ادامه داد: امروزه امارات متحده روزی ۱۲ میلیون متر مکعب آب را شیرین می‌کند و بعد از آن عربستان با ۵.۵ میلیون مترمکعب، قطر با ۲.۵ میلیون مترمکعب، کویت با ۱۷۰۰ میلیون مترمکعب و بعد از آن بحرین با ۶۰۰ هزارمترمکعب است. زمانی که این آمار اعلام شد ایران پس از بحرین قرار داشت اما بعد از اینکه واحد ۲۰۰ هزار متر مکعبی و سایر واحدهای کوچکتر کشورمان راه اندازی شد، این امیدواری وجود دارد که ما بتوانیم در سال ۲۰۲۴ بحرین را پشت سر بگذاریم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه