English

وزیر نفت :

۸ قرارداد میدان نفتی و گازی تا پایان سال منعقد می‌شود

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز هیچ مستشار خارجی در صنعت پتروشیمی نداریم، گفت: دانش فنی، ساخت، نصب و بهره‌برداری از تمام پالایشگاه‌های ایران توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

۸ قرارداد میدان نفتی و گازی تا پایان سال منعقد می‌شود
به گزارش خبرگزاری موج

، جواد اوجی در نشست «جهاد تبیین» که در سالن همایش‌های محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی در مشهد مقدس برگزار شد، اظهار کرد: به برکت خون شهدا، انقلاب و امام راحل در نظام جمهوری اسلامی دستاوردهای خوبی داشته‌ایم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در عسلویه سرمایه‌گذاری شده است، یادآور شد: ۷۰ درصد تولید گازی از میدان مشترک با کشور قطر است و سهم تولید ما بیشتر از سرمایه قطری است.

وی بیان کرد: بخش عمده گاز تولید شده در بیش از ۷۰ صنعت پتروشیمی ارزش افزوده پیدا می‌کند و امروز ۹۲ کاتالیست پتروشیمی در داخل تولید می‌شود.

اوجی گفت: هیچ کشوری در دنیا تحریم‌هایی مانند جمهوری اسلامی ندارد ولی از دل همین تحریم‌ها بسیاری از صنایع کشور عزیزمان خودکفا شده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه کشور ونزوئلا رتبه نخست ذخایر نفتی را دارد، بیان کرد: پس از تحریم ونزوئلا به دلیل وابستگی این کشور به مستشاران آمریکایی تولید نفت در این کشور افت چشم‌گیری پیدا کرد اما امروز با متخصصان ایرانی به روند سابق بازگشته است.

وی با بیان اینکه در شروع دولت سیزدهم چالش ناترازی گاز را داشتیم، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۷ میلیارد دلار صادرات نفت و گاز داشته‌ایم، در حالی که در ۱۰ ماه نخست سال جاری ۳۰ میلیارد دلار نفت و گاز به کشورهای خارجی فروخته‌ایم.

اوجی با اشاره به اینکه کشور در تأمین ارز هیچ مشکلی ندارد، مطرح کرد: این اقتدار به دلیل ظرفیت ارزآوری صنعت نفت و گاز است.

وزیر نفت با بیان اینکه خوشبختانه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هیچ قطعی گازی نداشته‌ایم، عنوان کرد: این اتفاق در شرایطی رقم خورده است که سال گذشته سرمای هوا در برخی از استان‌ها به بیش از منفی ۲۰ درجه رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه در شروع دولت سیزدهم به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام پرداختیم، خاطر نشان کرد: به این منظور ۱۳۲ پروژه را شناسایی کردیم که به تدریج در حال بهره‌برداری هستند.

اوجی با بیان اینکه همچنین ۵۰ پروژه مهم در راستای رشد تولید و اشتغال‌زایی را آغاز کرده‌ایم، تصریح کرد: برخی از این پروژه مانند فاز ۱۱ پارس جنوبی در دولت‌های مختلف مطرح می‌شد ولی وارد فاز اجرایی نمی‌شد که در دولت سیزدهم با یک اقدام کارشناسی سه سال زودتر به بهره‌برداری رسید.

وزیر نفت شاخص‌های رشد تولید در شهریورماه ۱۴۰۰ را با دی‌ماه ۱۴۰۲ مقایسه کرد و گفت: در متوسط تولید نفت خام هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رشد داشته‌ایم.

 

امروز هیچ میدان مشترک نفتی بلاتکلیفی نداریم

وی با اشاره به اینکه برخی از میادین ما با کشورهای همسایه مشترک است، یادآور شد: خوشبختانه امروز هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم و ۴۸ درصد تولید در میادین مشترک رقم می‌خورد.

اوجی با بیان اینکه ظرفیت پالایش نفت کشور رشد ۱۳ درصدی داشته است، افزود: موضوع عدم فروش نفت خام و تبدیل آن به ارزش افزوده همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه متوسط تولید بنزین در شروع دولت ۹۱ میلیون لیتر بوده است، بیان کرد: امروز این عدد به ۱۴۱ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی با بیان اینکه کارنامه صنعت نفت در دولت مردمی رشد چشم‌گیری داشته است، اظهار کرد: این دستاورد در راستای سرمایه‌گذاری و شناسایی پروژه‌های کلیدی بوده است.

اوجی با اشاره به اینکه در ایام دهه فجر ۱۴۰۲ حدود ۱۵ پروژه با ارزش ۲.۲ میلیارد دلار در بخش بالادستی و پایین دستی افتتاح کردیم، مطرح کرد: حاصل این پروژه‌ها افزایش تولید ظرفیت نفت و گاز در کشور بوده است.

 

۸ قرارداد میدان نفتی و گازی تا پایان سال منعقد می‌شود

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه برنامه‌های جدید عقد قراردادهای نفتی و گازی در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: در دولت قبل عقد قرارداد جدید حدود ۵۰ ماه زمان نیاز داشت که در دولت سیزدهم به ۲۸ ماه کاهش یافت.

وی با اشاره به اینکه تا پیش از پایان سال قرارداد ۸ میدان نفتی و گازی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار منعقد خواهد شد، خاطر نشان کرد: از آغاز به کار دولت سیزدهم، تاکنون ۳۲ همت اعتبار مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص یافته که نسبت به دولت قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است.

اوجی با تاکید بر رشد بی‌نظیر اقتصادی گروه نفت و گاز در دولت سیزدهم، عنوان کرد: ما در سه ماهه دوم ۱۴۰۲ رشد ۲۵.۷ درصد داشته‌ایم؛ رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ برابر با ۱۰.۵ درصد (بالاترین رشد در بین همه بخش‌ها) بوده است.

وزیر نفت با اشاره به جهش گازرسانی به استان محروم سیستان و بلوچستان، اظهار کرد: با اجرای خط لوله انتقال به زاهدان، دشتک، زابل، ایرانشهر، پالیزان، خاش، میرجاوه، ایرانشهر، چب و کنارک، چابهار، مکران گازرسانی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه