English

وزیر نیرو:

۳۰ درصد بارش های امسال از حد نرمال عقب تر است

وزیر نیرو گفت: تاثیرات خشکسالی را با اجرای پروژه‌های اضطراری به حداقل می‌رسانیم، با این حال ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف و همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی وجود دارد.

۳۰ درصد بارش های امسال از حد نرمال عقب تر است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه  کسری ۳۰ درصدی بارش‌های امسال نسبت به شرایط نرمال را داریم گفت:در طی ۲۰ روز اخیر بارش‌های خوبی داشتیم اما باید توجه داشته باشیم که در چهارمین سال خشک پیاپی به‌سر می‌بریم و حدود ۳۰درصد نسبت به سال‌های نرمال عقب هستیم. 

وزیر نیرو افزود :تاثیرات خشکسالی را با اجرای پروژه‌های اضطراری به حداقل می‌رسانیم، با این حال ضرورت فرهنگ‌سازی مصرف و همکاری مردم در بخش مصرف آب خانگی و کشاورزی وجود دارد.

وی با اشاره به دستاوردهای حوزه آب و برق پس از انقلاب خاطر نشان کرد: کشور ما از کشوری ۱۰۰ درصد وابسته به کشوری خودکفا تبدیل شده و مجموعه خدمات نه تنها نیازهای داخل را مرتفع می‌کند بلکه بسیاری از کشورهای منطقه متکی به خدمات فنی و مهندسی ما شده اند.

محرابیان ادامه داد: در حوزه مهندسی شرکت‌های داریم که خدمات قابل توجهی ارائه می‌دهد و بیش از ۵۰ کشور جهان خریدار این محصولات هستند.

وزیر نیرو با اشاره به ساخت بلندترین سد جهان خاطر نشان کرد: بلندترین سد جهان با ارتفاع ۳۳۰ متر و نیروگاهی به ظرفیت ۳ هزار و ۶۰۰ مگاوات که بیش از ۱۴ میلیارد متر مکعب ظرفیت مخازن دارد که اجرای این سد توسط شرکت‌های ایرانی در حال اجرا است.

به گفته این مقام مسؤول متأسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم عقب ماندگی‌هایی داشتیم که منجر به ناترازی آب و برق شد.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری وزیر نیرو با اصحاب رسانه

 

اجرای 30 میلیارد یورو پروژه آب و برق در دولت سیزدهم

محرابیان ادامه داد: مجموع سرمایه‌گذاری در بخش برق 757 هزار میلیارد تومان بود، البته در این عدد نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیست.

وی افزود: در بخش آب و فاضلاب ما 105 هزار میلیارد تومان پروژه هدف‌گذاری کردیم و در بخش آب 362 هزار میلیارد تومان پروژه هدفگذاری کردیم و مجموعا 1224 هزار میلیارد تومان بالغ بر 30 میلیارد یورو پروژه هدفگذاری شد.

از مجموع این پروژه‌ها بیش از 400 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است. حدودا 824 هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی است که باید تا پایان دولت به بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان از هدفگذاری اجرای 30 میلیارد یورو معادل 1224 هزار میلیارد تومان پروژه آب و برق در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: 757 هزار میلیارد تومان در بخش برق، 105 هزار میلیارد تومان در بخش آب و فاضلاب و 362 هزار میلیارد تومان در بخش آب هدفگذاری شده که از این رقم، تا امروز مجموعا بیش از 400 هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و تا پایان دولت بایستی 824 هزار میلیارد تومان دیگر به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در برنامه ابتدای دولت، هدفگذاری شده بود در بخش آبرسانی شهری و تصفیه آب، 700 میلیون مترمکعب به ظرفیت اضافه شود که تا امروز با تحقق 163 درصدی برنامه، 1144 میلیون مترمکعب به ظرفیت آبرسانی شهری و تصفیه آب شرب شهری افزوده شده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه هدفگذاری شده بود که 30 سد با مجموع ظرفیت مخزن 5.4 میلیارد مترمکعب در دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد،گفت: تا امروز 21 سد با حجم مخزن 3.9 میلیارد مترمکعب آبگیری و افتتاح شده که بیش از 70 درصد برنامه محقق شده است‌‌.

وی افزود: هدفگذاری شده بود که میزان برخورداری از آب لوله کشی بهداشتی و شرب در جمعیت روستایی به عدد 90 درصد برسد که تا امروز این ضریب با تحقق 60 درصدی، به 86.81 درصد زسیده است.

وی ادامه داد: در بخش برق هدفگذاری شده بود که 10 هزار مگاوات نیروگاه تحت مدیریت و قرارداد وزارت نیرو احداث شود که تا امروز از این رقم، 8 هزار مگاوات به شبکه سنکرون شده است.

محرابیان در خصوص برنامه‌های احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه در بخش صنایع گفت: امروز شاهد شروع 6400 مگاوات ساخت نیروگاه در بخش صنایع هستیم که تا امروز 4 واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

 

57 پروژه نوسازی و تعویض خطوط برقی تا تابستان 1403

وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره فرسوده بودن تجهیزات برقی کشور گفت: تنها در بخش شبکه های فوق توزیع کشور 57 پروژه تا تابستان 1403 اجرا می شود. 

به گفته محرابیان چهار استان به نسبت سایر در الویت هستند. استان های گلستان، مازندران، تهران و شمال خوزستان  است که اجرای این پروژه ها نقش موثری در تامین برق پایدار در این مناطق ایفا خواهد کرد.

وزیر نیرو افزود: درحال حاضر طول خطوط شبکه برق کشور 1 میلیون کیلومتر است که سه برابر فاصله کره زمین تا کره ماه می‌شود. طبیعی است که در طول فعالیت این میزان شبکه، بخشی در وضعیت ایده آل قرار دارد و بخشی نیز نیازمند نوسازی و بخشی نیازمند تعویض باشد.

 

سیاست دولت بر مبادله انرژی است

وزیر نیرو با اشاره به آخرین وضعیت صادرات و واردات برق در کشور، توضیح داد: برمبنای انرژی، ۸۰ درصد ظرفیت صادرات و ۲۰ درصد ظرفیت واردات وجود دارد اما سیاست دولت مبادله انرژی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه