English

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران:

مالیات بر ارزش افزوده از سال گذشته به سموم وارداتی اضافه شد/ وضعیت آفت کش‌ها در کشور از خودرو نامطلوب‌تر است

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سموم با بیان اینکه داستان آفت کش‌ها در کشور از خودرو نامطلوب‌تر است،گفت:

مالیات بر ارزش افزوده از سال گذشته به سموم وارداتی اضافه شد/ وضعیت آفت کش‌ها در کشور از خودرو نامطلوب‌تر است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

 ، رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در نشست دهمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران که از ۱۱ دی ماه به مدت چهار روز در مرکز دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران مال برگزار می‌شود.گفت:هدف از برگزاری نمایشگاه تأمین سلامت غذا به لحاظ استفاده از کود، سم و بذر مناسب به همراه استاندارد جهانی است. سلامت تولید فرصت قوت برای بازار داخل و ارزآور برای صادرات کشور است.

همچنین بیش از ۸۰ شرکت فعال در حوزه‌های واردات، تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی در این دوره نمایشگاه حاضر هستند. 

سید مهدی حسینی یزدی افزود:75 درصد سم مورد نیاز در بخش کشاورزی در داخل فرموله و 25 درصد هم از محل واردات تامین می‌شود که در کل نیاز به 250 میلیون دلار ارز دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه مشکلاتی در تامین ارز مورد نیاز نهاده وجود داشت، گفت: اخیرا با مساعدت یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی ارز مورد نیاز تخصیص یافت.

حسینی تصریح کرد: در حال حاضر در ایران ۳۲۷ سم ثبت شده در فهرست سموم مجاز جاری کشور داریم که امکان تدارک آنها می‌تواند وجود داشته باشد که البته مواردی از آنها دارای پتنت بین‌المللی هستند و تنها به صورت آماده مصرف و از منابع اصلی ثبت کننده اولیه در دنیا امکان تدارک دارد.

وی در ادامه گفت: از این میزان سم ثبت شده در کشور حدود ۱۸۵ قلم (۵۶ درصد از کل اقلام سموم ثبت شده در ایران) در حال تدارک بوده اما به دلایل مختلف ۵۰ قلم اول از این‌ها (یعنی ۵.۵ درصد از کل مولکول‌های سم در جهان و یا به عبارتی ۱۵ درصد از اقلام سموم ثبت شده در ایران)، حدود ۹۰ درصد از حجم تدارک و یا به عبارتی ۹۰ درصد از کل نیاز کشور را به خود اختصاص داده‌اند و مابقی (۱۳۵ قلم دیگر) به میزان کمی تدارک می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود ایران اظهار کرد: از تعداد ۵۰ قلم از ۸۸۰ مولکول سم موجود در جهان یعنی از حدود ۵.۵ درصد از کل اقلام ثبت شده در جهان، میزانی بالغ بر حدود ۱۳هزار تن در کشور تدارک می‌شود که از این مقدار سهم تولیدکنندگان از میزان در حال تدارک ۷۵ درصد و سهم وارد کنندگان از میزان در حال تدارک ۲۵ درصد است.

حسینی همچنین به کیفیت سموم وارداتی نیز اشاره کرد و گفت: گفته می‌شود سموم وارداتی چینی و هندی بی‌کیفیت هستند، ولی این سموم باید در مبادی ورودی آزمایش شوند و طبق قانون سازمان حفظ نباتات اگر کیفیت‌ آنها مورد تایید بود به کشور وارد شود. در صورت عدم تایید کیفیت نیز برگشت بخورد و با فرد متخلف نیز برخورد شود. ولی وقتی سمومی وارد کشور شد یعنی کیفیت آنها سنجیده شده است و مشکلی ندارد.

وی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: به سم، کود و بذر ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق نمی‌گرفت اما از سال گذشته این مالیات اضافه شد. اگر قرار است از کشاورزان حمایت کنیم، نباید شاهد چنین تصمیماتی باشیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن واردکنندگان سموم با بیان اینکه داستان آفت کش‌ها در کشور از خودرو نامطلوب‌تر است، یادآور شد: صادرات محصولات کشاورزی و برگشت آنها این موضوع را تأیید می‌کند. در چنین شرایطی نمی‌توان محصول سالم را پیگیری کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه