English

سخنگوی اقتصادی دولت:

دهه ۹۰، دهه از دست رفته اقتصاد ایران است

سخنگوی اقتصادی کشور نرخ رشد اقتصادی دهه ۹۰ را منفی توصیف کرد و گفت: قاعدتا در سال‌های قبل قدرت خرید مردم پایین بود و بنا بر اعتقاد صاحب‌نظران داخلی و خارجی دهه 90 به نوعی دهه از دست رفته رشد اقتصادی برای کشور بوده است.

دهه ۹۰، دهه از دست رفته اقتصاد ایران است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری با اشاره به اینکه نرخ رشد نقدینگی 27 درصدی نسبت به آذرماه سال گذشته که 33.4 درصد بود 6.4 درصد کاهش پیدا کرده است.گفت:رشد پایه پولی 12 ماهه از 45 درصد در فرودین به  33.5 درصد در پایان آذر 1402 کاهش یافته است.

وی بیان کرد:گزارش های صندوق بین المللی پول نشان می دهد کاهش تورم در سال جدید میلادی ادامه دارد. 

به گفته خاندوزی نرخ تورم در پایان آذرماه 15 درصد کمتر از فروردین بوده است.

دهه ۹۰، دهه از دست رفته اقتصاد ایران است

سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه با وجود بهبود شاخص‌های اقتصادکلان به ویژه در ۱۰ ماهه اخیر هنوز معیشت مردم انگونه که باید از این بهبود‌ها بهره‌مند نشده است.تصریح کرد:اقتصاد ایران در دهه ۹۰ نرخ‌های رشد اقتصادی پایین و سال‌هایی منفی را تجربه کرده که به معنی کاهش قدرت خرید است در نتیجه نه تنها صاحب‌نظران در داخل کشور و بلکه مراجع بین‌المللی هم این دهه را دهه از دست رفته رشد اقتصادی نام بردند.

وی ادامه داد:این موضوع موجب شده دچار عیب مزمن کم درامدی در سطح کشور باشیم وجبران دهه از دست رفته نیازمند تدابیری است که به سطوحی بالاتر از سطح درامد سرانه پیش از این برگردیم.

 

نوسانات دلار به دلیل تحولات نظامی منطقه است

وی درباره نوسانات ارزی پرداخت و افزود:نوسانات ارزی اخیر به دلیل مسائل نظامی است وامیدواریم با برگشتن ریل به شرایط عادی در بازار ارز شاهد ثبات باشیم.

خاندوزی اظهار کرد: تراکم تقاضا حواله به دلیل تعطیلی کشتی‌رانی چینی به دلیل نزدیکی سال نوی چینی به وجود آمده است که این موضوع نیز برطرف خواهد شد.

 

افزایش قیمت مرغ به دلیل کاهش جوجه‌ریزی بود

وی بیان کرد:گوشت مرغ و گوشت قرمز به طور ویژه مورد توجه دولت بوده و یکی از جلسات رئیس جمهور مربوط به این موضوع بوده است.و در ماه گذشته به دلیل کاهش جوجه ریزی در مهرماه قیمت مرغ افزایش یافت که با تدابیر داخلی و خارجی در روزهای اخیر کنترل شد.

خاندوزی تصریح کرد:با برنامه ۱۵۰میلیون جوجه ریزی در دی ماه انتظار داریم این روند در ماه‌های اینده بهبود یابد وهمچنین تخصیص ارز لازم برای نهاده‌های تولیدی در حال پیگیری ویژه است.

 

تعطیلی سامانه یکپارچه شایعه است

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد:هیچ تغییری در استفاده از سامانه یکپارچه در دولت صورت نگرفته است و اساسا استفاده از خودرو به عنوان کالای سرمایه‌ای به عنوان برخی اقشار مطرح است و موجب افزایش قیمت می شود  و دولت تاکید دارد که از سامانه یکپارچه استفاده کند.

 

بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت مکلف به پرداخت وام ازدواج هستد

خاندوزی در خصوص صحبت‌های رئیس جمهور در حوزه تسریع وام ازدواج و مسکن و فرزندآوری گفت: با توجه به تاکید رئیس جمهور قرار شد با هدفگذاری صفر شدن و کاهش صف تسهیلات وام ازدواج بانک‌ها مکلف به پرداخت سریع این وام باشند و بانک مرکزی نیز تمهید کرده است که مازاد بر سهمیه مصوب قبلی بانک‌ها، ۱۲۵ هزار وام ازدواج و ۱۰۲ هزار وام فرزند آوری توسط بانک‌ها پرداخت شود. بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت نیز مکلف به پرداخت وام ازدواج شده اند.

وی افزود: از ابتدای امسال تا ۲۴ دی ماه، ۶۶۳ هزار و ۳۹۰ فقره تسهیلات ازدواج به مبلغ بیش از ۱۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که از نظر ریالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۸ درصد رشد کرده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: در مقایسه با سهمیه تسهیلات تکلیفی که تا ۲۴ دی ماه در نظر گرفته شده بود، عملکرد اکثر بانک‌ها ۱۰۰ درصد و بالاتر است و برخی از بانک‌ها که در جلسه مذکور مشخصاً نام برده شدند که عقب ماندگی در این حوزه دارند مورد تاکید قرار گرفتند که امیدواریم با پیگیری بانک مرکزی بتوانیم این مسیر را تسریع کنیم.

 

رشد صدور مجوز از طریق درگاه الکترونیکی

 خاندوزی در مورد درگاه ملی مجوزها گفت: پس از یکسال از فعالیت مستمر درگاه ملی مجوزها بازخوردهای زیادی دریافت شد که برخی از آنها لزوم ارتقای درگاه را ضروری کرد.

وی افزود: به همین منظور از ۳۰ آبان‌ماه درگاه ملی مجوزها صدور خودکار مجوز را به حالت تعلیق در آورد تا دستگاه‌ها بتوانند اسناد فنی خود را در زیر ساخت‌های فناوری اطلاعات بارگزاری کنند.

خاندوزی گفت: در این ۲ ماهی که صدور خودکار مجوز تعلیق موقت شده، شاهد ارتقای صدور تمام مجوزها در درگاه بودیم.

وی در مورد تخلفات ارزی لاستیک، افزود: در دهه ۹۰ تخلفاتی در حوزه لاستیک وجود داشته که از سمت نهاد اجرایی و قضائی در دست پی گیری است. حتماً از وزارت صمت پی‌گیری خواهیم کرد و یا اگر سخنگوی قوه قضائیه صلاح بداند در این خصوص اطلاع رسانی خواهد کرد.

 

حذف صفر از پول ملی از دستور کار خارج نشده است 

سخنگوی اقتصادی دولت درباره برنامه دولت برای حذف صفر از پول ملی، خاطر نشان کرد: لایحه‌ای در سال ۱۳۹۸ در این زمینه تهیه شده است. این کار از دستور کار بانک مرکزی خارج نشده و در حال جمع آوری نظرات کارشناسی است اما تجربه دنیا از این کار به ما می‌گوید انجام این سیاست وقتی اثرات مثبت پایدار خواهد داشت که متغیرهای پولی و شاخص‌های کلان اقتصادی کنترل شود؛ بنابراین اولویت دولت کنترل شاخص‌های کلان اقتصادی است.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه