English

رئیس سازمان دامپزشکی عنوان کرد؛

تسهیل در نقل وانتقال دام با رعایت الزامات بهداشتی/اهمیت تصویب اساسنامه اکو در مجالس کشورهای عضو

دومین نشست کمیته فنی اکو –وکو با میزبانی سازمان دامپزشکی بصورت وبیناری با حضور 7 کشور عضو اکو (ایران ،پاکستان ،ترکیه ،آذربایجان ،قرقیزستان ، ترکمنستان، قزاقستان ) و همچنین رییس بخش کشاورزی و صنعت دفتر نمایندگی اکو در تهران، آقای گورکان پولات ، برگزار گردید .

تسهیل در نقل وانتقال دام با رعایت الزامات بهداشتی/اهمیت تصویب اساسنامه اکو در مجالس کشورهای عضو

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور ، و رئیس سازمان دامپزشکی کشور در دومین نشست کمیته فنی اکو –وکو به عنوان رییس جلسه،  افتتاحیه دومین نشست کمیته فنی را برعهده داشتند .

نوروزی گفت : یکی از اهم اهداف تشکیل سازمان همکاری اقتصادی"اکو"‌، ارتقاء شرایط برای توسعه اقتصادی پایدار، گسترش تجارت و بهبود سطح زندگی و رفاه مردم است. بدون شک  دامپزشکی کشورها نقش بی بدیلی در بهبود امنیت غذایی بعهده دارند. چون با تامین بهداشت دام و فرآورده های آن از سویی موجب کاهش ضایعات و افزایش تولید را بعهده دارند(حدود 25% طبق اظهار سازمان جهانی بهداشت دام) و از سویی دیگر مسئولیت تامین بهداشت فرآورده خام دامی، بعنوان یکی از اجزاء اصلی غذای سالم، بعنوان رکن سلامتی انسان را بعهد دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بدون شک تشکیل کمیسیون دامپزشکی اکو"اکو-وکو" با تسهیل و تسریع ارتباطات، تقویت همکاری و مشارکت دامپزشکی کشورها، نقش منحصر به فرد در تسهیل تجارت دام، طیور، آبزیان و فرآورده های آن در درون کشورهای عضو بعنوان منطقه ای با 500 میلیون نفر جمعیت با تحقق الزامات بهداشتی بعنوان شرط لازم تجارت بعهده دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هدف از برگزاری کمیته فنی بررسی چالش های پیش رو و پیدا کردن رهیافت مناسب برای رسیدن به هدف "تسهیل در نقل وانتقال دام و محصولات و فرآورده های دامی با رعایت الزامات بهداشتی" مابین کشور های عضو می باشد . لذا در جهت اصلاح، تایید نهایی و عملیاتی کردن نتایج اولین کمیته فنی در کشور آذربایجان، دومین کمیته فنی در روز جاری تشکیل می گردد و علاوه بر آن پیشنهادات جدیدی نیز برای پیگیری ها ارائه می گردد تا پس از توافق جمع، بتوان در کمیته های بعدی به آن توجه کرد.

نوروزی گفت: در این ارتباط سه موضوع ذیل در جلسه قبل مورد بررسی قرار گرفته و انتظار است در این جلسه برای اجرای زمان بندی شده مورد توافق نهایی قرار گیرد. 

1) ایجاد یک سیستم نرم افزاری یکپارچه (شبکه) مابین کشورهای عضو برای ردیابی و ترانزیت دام و محصولات وفرآورده های دامی، گواهی های بهداشتی منطبق با معیارهای سازمان جهانی بهداشت دام و وضعیت بهداشتی کشورها .

2) ایجاد یک سیستم کشتارگاهی و بسته بندی استاندارد براساس HACCP 

3)ایجاد یک سیستم آزمایشگاهی استاندارد  منطبق با ایزو 17025 و همچنین اعتبار بخشی به آزمون های مرتبط به مواد غذائی شامل آزمون های ارگانولپتیک ، میکروبی ، شیمیائی آلایندها و باقیمانده های داروهای دامپزشکی آفت کش ها و فلزات سنگین....غیره .

همچنین در ادامه افزود: علاوه بر آن دو موضوع مهم:

1- کنترل و ریشه کنی مهمترین بیماری های فرامرزی(تب برفکی و طاعون نشخوارکنندگان کوچک) 2- تسهیل تجارت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک با تشکیل شبکه مراکز و موسسات مجاز صادرات این تولیدات در کشورهای عضو اکو با رعایت اصول pharmaceutical inspection co-operation scheme (pics) نیز برای پیگیری بعدی پیشنهاد می شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به منظور پیشبرد اهداف اکو-وکو همکاری با سازمان هائی نظیر WOAH, FAO ,WHO ,UNEPدر قالب One Health فوق العاده موثر خواهد بود که بدین وسیله ضمن پیشبرد بهتر اهداف خود و اعتبار بیشتر اکو-وکو در سطح جهانی را شاهد باشیم . ما با ایده همه برای یکی و یکی برای همه   ALL for one-One for all  با  پرداختن به چهار موضوع انسان ،حیوان ،گیاه و محیط زیست در اجلاس آتی  اکو –وکو پیشنهاد همکاری نزدیک با One  Health  را ارائه خواهیم کرد. تا در ساختن جهانی بهتر سهیم باشیم .

همچنین این جلسه با حضور معاونین بهداشتی و پیشگیری ، تشخیص  و درمان ، سرپرست دفتر قرنطینه و امور بین الملل، رییس مرکز ملی تشخیص ، مشاور رییس سازمان در امور اکو-وکو، معاون امور بین الملل دفتر قرنطینه و امور بین الملل و مشاور معاون وزیر و مدیر روابط عمومی سازمان برگزار گردید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه