English

پروژه مصلی امام خمینی(ره) یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی است

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) ابراز داشت: پروژه مصلی امام خمینی(ره) یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی است و با الگوبرداری از معماری ایرانی – اسلامی توسط بزرگترین معمارهای داخلی انجام شد و در زمینی به‌وسعت 63 هکتار به مرحله اجرا در آمده است.

پروژه مصلی امام خمینی(ره) یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی است
به گزارش خبرگزاری موج

، این پروژه دارای بخش‌های مختلف گنبد، ایوان، مناره، شبستان، و ... بوده و هر کدام از این عناصر با تناسبات طلایی و با اعداد مقدسی نظیر 63 ، 72 ،110 و 114 طراحی و ساخته شده است.

مناره‌های اصلی این پروژه که در طرفین ایوان عظیم این مجموعه قرار گرفته‌اند ارتفاعی 140 متری داشته و فاصله آن‌ها از یکدیگر نیز 140 متر است که در نگاه از روبه‌رو کادری مربع (کعبه) تداعی می‌شود. مناره‌ها در ترازهای 72 و 114 متری دارای مأذنه هستند.

 

معرفی مصلی امام خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی جهان اسلام

محمدرضا رحمانی ، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در جریان برگزاری اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه با بیان این‌که داشتن یک بنای فاخر مذهبی در تراز پایتخت ایران اسلامی مطالبه همیشگی مردم و مسئولان بوده است، اظهار داشت: کار طراحی مجموعه مصلی امام خمینی (ره) با الگوبرداری از معماری ایرانی – اسلامی توسط بزرگترین معمارهای داخلی انجام شد و در زمینی به‌وسعت 63 هکتار به مرحله اجرا در آمده است.

وی گفت: به‌دلیل ابعاد بزرگ سازه‌های طراحی شده برای مجموعه مصلی، به‌طور مثال ایوان مصلی که بزرگترین ایوان بتنی جهان محسوب می‌شود، گنبد مصلی که از بزرگترین گنبدهای جهان است، نیازمند یک مجموعه توانمند برای اجرای این طرح بود که نهایتاً قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) به عنوان مجری انتخاب و این افتخار بزرگ نصیب قرارگاه شد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) از معرفی مصلی امام خمینی (ره) به‌عنوان یک بنای فاخر مذهبی به جهان اسلام در آینده نزدیک خبر داد و افزود: مصلی تهران با سطح زیربنای وسیع، ظرفیت بالایی برای پذیرش نمازگزاران دارد و این امکان نیز وجود دارد که در حوادث غیرمترقبه از مجموعه فضاهای آن به‌عنوان پدافند غیرعامل و محلی برای پناه دادن و  اسکان آسیب‌دیدگان استفاده کرد.

وی یادآور شد: در سال‌های 1400 و 1401 با استفاده ظرفیت‌های مختلف و همکاری شایسته وزارت راه و شهرسازی، سرعت تازه‌ای به احداث بخش‌های مختلف مصلی داده و تقریباً تمام بخش‌های اجرایی فعال شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: با پیشرفت مناسبی که در مجموعه و بخش‌های مختلف مصلی داشتیم، در پایان سال 1401 آمادگی مصلی برای برگزاری نماز عید سعید فطر در روزهای نخستین سال 1402 در ایوان مصلی را اعلام کردیم که این مهم با استقبال مسئولان ذی‌ربط همراه شد و نماز باشکوه این روز به امامت رهبر معظم انقلاب در مصلی امام خمینی (ره) اقامه شد.

وی تصریح کرد: هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی به‌عنوان مجری مصلی تهران تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا با دقت، کیفیت و سرعت بالا، باقیمانده اقدامات اجرایی احداث مصلی را به انجام برساند و همانند سایر پروژه‌هایی که در این سالیان تقدیم ملت ایران کرده این پروژه را نیز به‌زودی تقدیم مردم ایران کند.

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء

 

تکمیل ۱۲۰۰ پروژه قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)

محمدرضا رحمانی، مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) با تشریح اقدامات اصلی این هلدینگ در اتمام ۱۲۰۰ پروژه گفت: تعداد هلدینگ‌‌‌های تخصصی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) هفت مورد است که یکی از آن‌ها اختصاص به موضوع راه و شهرسازی دارد، گفت: این هلدینگ از سال ۹۷ فعالیت خود را با ۱۴ موسسه یا زیرمجموعه اجرایی شامل دو شرکت مشاور، یک شرکت سرمایه‌گذاری و سه شرکت تجهیزاتی آغاز کرد.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه با اشاره به این‌که حوزه‌های تخصصی یا گرایش‌هایی که این هلدینگ پیگیری می‌کند شامل شش حوزه راه‌آهن، مترو، بیمارستان، تونل و تقاطع شهری، بزرگراه‌‌‌ها، مسکن و ابنیه خاص می‌شود، گفت: در سنوات گذشته مجموعا این هلدینگ بیش از ۱۲۰۰ پروژه را به اتمام رسانده‌اند و امروز هم در ۱۳۱ پروژه اجرایی در کشور در رشته‌های تخصصی مشغول فعالیت هستند.

وی همچنین عنوان کرد: در یک سال اخیر ۴۹ پروژه تکمیل کرده و تحویل داده‌ایم که از بین آن‌ها هفت مورد توسط شخص رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

به گفته رحمانی، قرارگاه امروز یک مجموعه بزرگ نیروی انسانی و ماشین‌آلاتی متخصص در حوزه فنی و مهندسی در اختیار دارد که متعلق به مردم و کشور است و شبانه‌روز در حال خدمت‌رسانی هستند. در کنار این نیروهای متخصص زیادی در این هلدینگ تربیت شده که در افزایش سطح توانمندی فنی و مهندسی کشور کارساز بوده‌اند.

 

احداث مترو در ۹ کلان‌شهر

وی در ادامه گفت: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه همه کشورها توسعه حمل‌ونقل است که هلدینگ به‌صورت گسترده در این زمینه در حال فعالیت است. این امر وقتی مهم‌تر می‌شود که نگاهی به موقعیت استراتژیک کشور به‌عنوان مسیر اصلی ترانزیت بین شرق و غرب داشته باشیم.

رحمانی با اشاره به این‌که ما می‌توانیم از این موقعیت استفاده کنیم و قرارگاه در این زمینه گام‌های مهمی برداشته است، گفت: یکی از حوزه‌ها ساخت مترو بوده که مجموعا هلدینگ ۳۳۸ کیلومتر مترو در ۹ کلان‌شهر کشور احداث کرده یا در حال اجرا دارد. تعداد زیادی از این خطوط به بهره‌برداری رسیده و تعدادی هم در شرف بهره‌برداری هستند.

وی گفت: متروی پرند که سال‌ها روی زمین مانده بود با یک تصمیم ریاست جمهموری و تامین منابع از طریق منابع ، توانستیم آن را بدون هزینه‌زایی برای دولت به اتمام برسانیم.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص)  افزود: امسال در تهران دو ایستگاه میدان کتاب و دادمان به خطوط مترو اضافه کردیم. پروژه‌های دیگری هم مانند متروی قم در حال بهره‌برداری داریم که ۶ کیلومتر از آن تکمیل شده و امیدواریم با توجه به هماهنگی‌های انجام‌شده برای تامین قطعات این مترو بتوانیم تا پایان سال این پروژه را به صورت کامل به بهره‌برداری برسانیم.

رحمانی در ادامه درباره دیگر پروژه‌های قطار شهری هلدینگ با اشاره به این‌که تمام خطوط متروی مشهد توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام شده، گفت: تکمیل بخشی از خط ۳ این مترو در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. اهمیت این بخش این است که تمام ورودی شهر مشهد شامل راه‌آهن، فرودگاه و ترمینال را به حرم امام رضا علیه‌السلام وصل می‌کند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه با بیان این‌که ما بزرگ‌ترین ناوگان حفاری تونل‌ها را در اختیار داریم و همان‌طور که گفته شد در ۹ کلان‌شهر و ۱۴ پروژه مترویی در حال فعالیت هستیم؛ گفت: با دانشگاه‌های مختلف برای داخلی‌سازی تجهیزات حفاری تونل تفاهم‌نامه امضاء کرده‌ایم. به گفته وی ساخت داخلی ریل مخصوص مترو با همکاری ذوب‌آهن اصفهان یکی از این اقدامات بومی‌سازی قطعات است که برای اولین بار در متروی پرند و اخیراً هم در متروی مشهد استفاده شده است. تابلوها و ایستگاه‌های پست برق هم از دیگر موارد بومی‌سازی‌شده هستند.

وی گفت: امیدواریم با این تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها بتوانیم سهم ۷۰ درصدی داخلی را در سال آینده به ۹۰ و ۱۰۰‌ درصد برسانیم.

 

توسعه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره)

مدیرعامل هلدینگ تخصصی راه‌وشهرسازی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) در ادامه به تشریح اقدامات این هلدینگ در حوزه فرودگاه پرداخت.

وی با اشاره به این‌که هلدینگ تجربه فعالیت در فرودگاه دوم اهواز و توسعه فرودگاه خرم‌آباد را قبلاً داشته است، گفت: امسال هم با برنامه توسعه وزارت راه و شهرسازی به بحث توسعه فاز دوم فرودگاه امام خمینی (ره) ورود کرده‌ایم. این طرح بسیار راهبردی و یکی از پروژه‌های شاخص کشور محسوب می‌شود.

رحمانی گفت: به‌دلیل این‌که می‌خواستیم این فرودگاه را در سطح بین‌المللی بسازیم با یک شرکت چینی به‌صورت مشارکتی همکاری داشتیم و قرار‌داد آن امضاء شده است. کار اجرایی این پروژه شروع شده است و قرار است فاز اول تا پایان سال آینده به پایان برسد. فاز اول شامل تکمیل باندهای موجود و تجهیزات روشنایی آن‌هاست. در فاز بعد هم فضای بزرگ ترمینال جدید با وسعت ۴۱۰‌ هزار مترمربع و برج مراقبت را که توانایی پوشش بزرگ‌ترین هواپیماهای جهان را داشته باشد، در دست اجرا خواهیم داشت.

وی همچنین ایجاد قطار سریع‌السیر و کمربندی و متروی پرند - فرودگاه را از دیگر اقدامات برای توسعه این فرودگاه عنوان و بیان کرد: با ساخت این فرودگاه ظرفیت ترابری مسافری فرودگاه امام خمینی (ره) به ۳۵ میلیون نفر در سال ۱۴۰۵ می‌رسد.

 

۴۸۰۰ کیلومتر ساخت ریل

رحمانی در ادامه توضیح داد: در حوزه ریلی هم که یکی از باسابقه‌ترین کارهای هلدینگ است، در مجموع ۴۸۰۰ کیلومتر در حال ساخت یا بهره‌برداری‌شده داریم. محورهای ریلی مهمی در حال اجرا داریم و مهم‌ترین آن مسیر چابهار به زاهدان است که از سنوات گذشته شروع شده و تا سال ۹۹ که از طریق صندوق توسعه تامین مالی شد، پیشرفت ۳۰ درصدی داشت. این پروژه کوهستانی بسیار سختی است ولی با تزریق منابع مالی از اوایل سال ۱۴۰۰ به ۶۷‌ درصد پیشرفت رسیده است. مسیر خاش به زاهدان تکمیل شده که در آنجا رکورد روزانه ۴.۲ کیلومتر ریل‌گذاری را به ثبت رسانده‌ایم.

وی گفت: مسیر دیگر بندر امام به تهران است که با توجه به این‌که نزدیک‌ترین بندر به تهران است و مسیر کنونی ظرفیت پایینی داشت، طرح دو‌خطه کردن این مسیر در دست اجراست.

رحمانی در ادامه برخی از حوزه‌های فعالیت‌های دیگر هلدینگ را تشریح کرد. وی گفت: در حوزه مسکن ما استراتژی تولید مسکن پیش‌‌‌ساخته و صنعتی را به‌صورت پایلوت اجرا کردیم و با یک کارگاه کوچک توانستیم روزانه هشت مسکن سه‌طبقه‌ای تولید کنیم. بر همین اساس آمادگی داریم که در طرح‌های ساخت مسکن ارزان و سرعتی به دولت کمک کنیم.

وی همچنین توضیح داد: در حوزه راه‌‌‌سازی هم بیش از ۹۰۰ کیلومتر آزادراه و بیش از ۳‌ هزار کیلومتر بزرگراه ساخته شده است. همچنین در حوزه بیمارستان هم هلدینگ اخیراً وارد شده است که نتیجه آن ساخت بیمارستان غدیر در کنار بیمارستان شهدای تجریش بوده است.

به گفته وی در حوزه ابنیه خاص هم پروژه‌های بزرگ و جهانی‌ مثل پل طبیعت، مصلای بزرگ تهران و پل صدر را در کانامه خود ثبت کرده‌ایم. همچنین ۲۱ پروژه محرومیت‌زدایی در سال‌های اخیر داشته‌ایم که ۴‌ هزار مورد آن مربوط به کلاس‌های درس بوده است.

رحمانی در ادامه در مورد نحوه تامین منابع انجام پروژه‌ها توضیح داد: با دولت و شهرداری به‌صورت نقدی و غیرنقدی فعالیت می‌کنیم.

وی گفت: معمولاً تنها ۴‌ درصد از بودجه عمرانی کشور در اختیار قرارگاه بوده و مابقی آن از ظرفیت‌های داخلی مجموعه تامین شده است. به‌طور خاص در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از ۴۰۰‌ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی، تنها ۱۶‌ هزار میلیارد تومان سهم پروژه‌های قرارگاه است.

علمدار نوروزی دوست، مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء

 

ویژگی‌های پروژه مصلی امام خمینی (ره)

علمدار نوروزی دوست، مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در ارتباط با ابعاد پروژه مصلی امام خمینی (ره) بیان داشت: آنچه از بیرون مصلی دیده می‌شود با کارها و اقداماتی که در این پروژه صورت می‌گیرد متفاوت است. ابعاد کار خیلی بیشتر از چیزی است که از بیرون دیده می‌شود. به‌عنوان مثال ارتفاع ایوان مرکزی مصلی 72 متر است به‌طوری که برج میدان آزادی می‌توان زیر این ایوان قرار بگیرد. ابعاد دهانه پایه‌های این ایوان 110 در 110 متر و بزرگتر از وسعت زمین فوتبال است.

وی ادامه داد: سطح زمین در کف گنبدخانه 90 متر است که این وسعت باید عایق می‌شد (ضدآب کردن) و هم پوسته نهایی که همان کاشی کاری است که از یک نوع کاشی نوین در آن استفاده می‌شود، این کاشی شاخصه‌های ویژه‌ای همچون ضدسایش، ضد اشعه و تمام رنگ بودن دیده شده است که در ابعاد 60 در 60 طراحی و اجرا شده است و از همه مهم‌تر به‌صورت خشک و بدون استفاده از ملات اجرا شد.

مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: مصلی امام خمینی (ره) با سازه ای بالغ بر 150 هزار تن، از عمق منفی 60 متر تا ارتفاع 75 متر اجرا شده است، این سازه با ابعاد و حجم گسترده توسط معماران، مهندسین طراح و مجری داخلی انجام شده است.

وی افزود: سازه مصلی امام خمینی (ره) برای زلزله بالای 8 ریشتری طراحی و با گنجایش 65 هزار نفری می‌تواند در شرایط بحرانی به‌عنوان سازه امن و با گنجایش بالا مورد استفاده قرار بگیرد.

نوروزی دوست با اشاره به جزئیات بخش گنبدخانه مصلی امام خمینی (ره) عنوان کرد: ارتفاع گنبدخانه از راس تا کف زمین 63 متر است و قطر سطح زمین در کف گنبدخانه 90 متر، حدود 5000 هزار مترمربع سقف دارد که همه ابعاد و اجزاء این گنبدخانه اعم از طراحی، اجرا، عایق‌بندی و پوشش نهایی در دنیا بی‌نظیر است.

مدیرعامل موسسه حرا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: اجرای این سازه با توان داخلی و هماهنگی و مشورت ویژه بخش‌های علمی کشور انجام شده است، در حوزه طراحی، کنترل‌های اجرایی و بخش‌های فولادی، معماری و آرایه های دینی و اسلامی، با بهره‌مندی از توان و ظرفیت اساتید برجسته و بنام کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز تحقیقاتی علمی کشور صورت گرفته است.

علیرضا عسکری طیب

 

جزئیات مصلی امام خمینی (ره) / تشریح شاخصه‌های بی‌نظیر در خاورمیانه / بکارگیری تکنولوژی روز معماری ایرانی اسلامی

علیرضا عسکری طیب، مدیر پروژه مصلی امام خمینی (ره) در اردوی راهیان پیشرفت اصحاب رسانه با اشاره به ابعاد و جزئیات این مصلی اظهار داشت: مصلی امام خمینی (ره) واقع در پایتخت و هسته مرکزی تهران و در محدوده خیابان شهید قنبرزاده، بزرگراه مدرس، خیابان شهید بهشتی و خیابان پاکستان در حال اجراست.

وی گفت: طراحی مصلی بزرگ امام خمینی (ره) دارای نکات حائز اهمیت و متاثر از آرایه‌های معماری ایرانی اسلامی با پایه‌های قوسی شکل و در ابعاد بسیار بزرگ، شکوهی زیبا و همچنین تکنولوژی روز معماری ایرانی اسلامی را به رخ کشیده است.

مدیر پروژه مصلی امام خمینی (ره)  افزود: در هسته اصلی مصلی امام خمینی (ره)، ایوان مرکزی به ارتفاع 72 متر، دهانه 110 متر و هسته مرکزی فولادی و نماد بتنی احداث شده است، ارتفاع گنبد  63 متر برابر با سالیان سن پیامبر اعظم (ص) و سطح گنبدخانه 5 هزار مترمربع و مناره‌های بی‌نظیر با دو موذنه به ارتقاع 142 در حال احداث است.

وی خاطرنشان کرد: شبستان‌های شرقی و غربی در ترازهای متفاوت 5، 12، 20 و 32 و گنجایش 65 هزار نمازگزار در هسته مرکزی مصلی است. کل حجم اجرایی مصلی 51 هزار مترمربع در حال احداث است و با برنامه‌ریزی‌ها، اهتمام قرارگاه و با کیفیت پیش‌بینی شده، کل سطح بنایی که پیش‌بینی شده را به بهره‌برداری برسانیم و مردم خوب و عزیزمان در شهر تهران بتوانند آنچه در خور شان آنان در بحث نماز است، به انجام برسد.

 

مشخصات فنی مصلی امام خمینی (ره)

مساحت صحن ایوان 3 هزار و 360 مترمربع و گنجایش نمازگزاران آن 4 هزار و 300 نفر است.

مساحت کل شبستان شرقی 18 هزار و 200 مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران شبستان شرقی 23 هزار و 300 نفر است.

مساحت کل شبستان غربی 16 هزار و 800 مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران شبستان غربی 21 هزار و 500 نفر است.

گنبد با قطر 90 متر مساحت حدودی 6 هزار و 400 مترمربع و گنجایش کل نمازگزاران  16 هزار و 500 نفر است.

* در مجموع مساحت کل ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه 51 هزار و 230 مترمربع و گنجایش نمازگزاران کل ایوان، شبستان‌ها و گنبدخانه  حدوداً 65 هزار و 600 نفر است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه