English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

نقش کلیدی بنیاد برکت در اشتغالزایی ۲۱ هزار نفری هرمزگان!/ زنجیره سبز و آبی چگونه تأمین امنیت غذایی کشور را متحول می‌کنند؟

بنیاد برکت توانسته با تعریف پروژه‌هایی تحت عنوان زنجیره سبز و آبی در جهش تولید غذای کشور گام بردارد و این اقدامات تنها در استان هرمزگان منجر به اشتغالزایی برای 21 هزار نفر در یک سال شده است!

نقش کلیدی بنیاد برکت در اشتغالزایی 21 هزار نفری هرمزگان!/ زنجیره سبز و آبی چگونه تأمین امنیت غذایی کشور را متحول می‌کنند؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج

 ، تولید غذا تحت عنوان امنیت غذایی با امنیت هر کشوری گره خورده و کشوری می‌تواند بگوید که امنیت خود را برقرار کرده که در تولید غذای کافی و سالم برای شهروندانش به خودکفایی رسیده باشد. این موضوع به ویژه در کشور ما با توجه به انواع تحریم‌هایی که وجود دارد و ممکن است کشور ما را با مشکل برقرار کند، اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

امنیت غذایی معمولاً 4 حوزه را مورد هدف قرار می‌دهد؛ نخستین موضوع تولید غذا به اندازه جمعیت است که مهم‌ترین بخش امنیت غذایی است. نظام توزیع، سلامت غذای تولید شده و توانایی اقلیم یک کشور برای تولید این حجم غذا حوزه‌های دیگر هستند که متأسفانه با توجه به خشکسالی‌های متناوب اخیر، کشور ما در حوزه چهارم با مشکلاتی مواجه بوده است.

در همین راستا زنجیره تولید غذا در کشور ما سرعت بیشتری گرفته است و بر اساس سند آمایش سرزمین و سند الگوی کشت و سایر سیاست‌های حوزه کشاورزی دستگاه‌های مسئول موظف شده‌‌اند با توجه به نیاز کشورمان تولید غذا را تا سال ۱۴۰۶ از 125 میلیون تن به 145 میلیون تن برسانند.

قطعاً برطرف کردن این اختلاف 20 میلیونی تنها به دست دولت ممکن نمی‌شود و نیاز است تا مردم و حلقه‌های میانی پای کار بیایند. یکی از این حلقه‌های میانی که نقش فعالی در راستای رسیدن به هدف افزایش تولیدات کشاورزی داشته است، بنیاد برکت است که فعالیت‌های خوبی را در استان‌های مختلف انجام داده است.

در این رابطه محسن مردعلی مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت و دبیر شورای راهبردی زنجیر ارزش برکت به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: بحث امنیت غذایی برای هر کشوری که از موضوعات حیاتی و استراتژیک است‌. در همین راستا بنیاد برکت بحث امنیت غذایی را به عنوان کار ویژه خودش قرار داده است.

وی ادامه داد: در راستای رسیدن به هدف تولید ۱۴۵ میلیون تن تا سال ۱۴۰۶، ما موظف هستیم روی کالاهای استراتژیک حوزه کشاورزی متمرکز شویم. این کالاها شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، گندم، جو و دانه‌های روغنی هستند که به عنوان زنجیره سبز تعریف شده‌اند. ما در بنیاد برکت با توجه به نیازهای کشور در زمینه غذایی، دو «زنجیره سبز» و «زنجیره آبی» را تعریف کردیم که زنجیره سبز بحث تولید همین کالاهای اساسی و در  زنجیره آبی بحث شیلات و آبزی‌پروری را مورد هدف قرار داده‌ایم.

مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی فائو تا سال 2050 میزان استفاده از آبزیان در سبد غذای خانوارها به ۳۱ درصد افزایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: در بحث زنجیره سفید با توجه به پتانسیلی که داریم و جزو سه کشور اصلی تولید کننده آبزیان در خاورمیانه هستیم، این را به عنوان یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران تلقی کردیم و سعی داریم تا در زنجیره آبی میزان تولیدات مان را از یک میلیون و دویست و هزار تنی که در حال حاضر وجود دارد، ارتقا بدهیم.

مردعلی توضیح داد: در سال جاری نزدیک ۳۰ هزار طرح اشتغالزایی در حوزه زنجیره سبز و آبی انجام شده و از این طریق ۱۰۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم قرار است، صورت بگیرد. ما از طریق اجرای این طرح نزدیک به ۶۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم انجام خواهیم داد و برآورد ما این است که با سرمایه‌گذاری که با مشارکت مردم انجام خواهد شده، مردم خواهند داشت این میزان به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به بحث زنجیره آبی و پرورش ماهیان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولیدات در این حوزه نزدیک ۳ درصد افزایش پیدا کند و نزدیک ۱۷ میلیون دلار هم افزایش صادرات در حوزه زنجیره آبی داشته باشیم.

مدیر طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت با اشاره به سابقه 15 ساله این بنیاد در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی گفت: در حال حاضر نزدیک ۱۴۵ هزار طرح اشتغال‌زایی را در حوزه صنایع غذایی و فراوری کشاورزی انجام داده‌ایم و از کنار آن نزدیک ۵۴۰ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است و بیش از حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز حجم کل سرمایه‌گذاری است که بنیاد برکت توانسته در حوزه کسب و کارهای کشاورزی و صنایع غذایی انجام دهد.

 

پتانسیل بالای هرمزگان برای تولید غذا

استان هرمزگان یکی از استان‌های کشور با پتانسیل بالای تولید غذاست. در این استان با توجه به وجود آب و هوای چهار فصل در نقاط مختلف استان، تولید انواع محصولات کشاورزی سود دارد و از طرفی نیز با توجه به بهره‌مندی از نعمت آب بی‌کران دریا امکان پرورش آبزیان و استفاده از روش‌های نوین کشاورزی دریایی ازجمله کشت جلبک در این استان فراهم است.

با توجه به همین پتانسیل‌ها بنیاد برکت یک سالی است که مشارکت در توانمندسازی اقتصادی، توسعه کارآفرینی و اشتغال‌زایی به ویژه از طریق زنجیره‌های آبی و سبز را در این استان شروع کرده که در این رابطه محمدرضا رستمیان مجری طرح های بنیاد برکت در استان هرمزگان به خبرنگار خبرگزاری موج می‌گوید: یکی از مزیت‌هایی که استان هرمزگان به ویژه در دهستان سیاهو دارد این است که قطب تولید نارنگی است و نارنگی که در اینجا به عمل می‌آید، بسیار شیرین و خوب است که اکثراً هم به شهرهای مرکزی کشور ارسال می‌شود.

نقش کلیدی بنیاد برکت در اشتغالزایی 21 هزار نفری هرمزگان! زنجیره سبز و آبی چگونه تأمین امنیت غذایی کشور را متحول می‌کنند

وی بیان کرد: بنیاد برکت در این دهستان به کشاورزان در بحث زنجیره سبز در مباحث مختلف از جمله آبرسانی، تامین استخرهای آب برای کشاورزی، خرید نهال‌های اصلاح شده و با بهره‌وری بالا، استفاده از کودهای مناسب برای کمک به باغات و... کمک کرده است. بنیاد برکت به 19 باغ در این استان کمک کرده و در این راه تسهیلاتی بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان پرداخته کرده است.

 

استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی در زنجیره سبز و آبی

یکی از فعالیت‌های نوآورانه بنیاد برکت در هرمزگان، استفاده از ظرفیت دانش‌بنیانی و پارک‌های فناوری در جهت تولید و تکثیر آبزیان است؛ با استفاده از این روش‌ها نه تنها راندمان پرورش گونه‌ها افزایش پیدا کرده، بلکه آسیب به محیط زیست دریایی به واسطه صید مستقیم و بی‌رویه نیز کاهش پیدا کرده و حتی برخی گونه‌هایی مانند دلقک ماهی که در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت همراه بوده‌اند، پس از بازپروری به آب‌های آزاد رهاسازی شده‌اند.

دلقک ماهی

بنیاد برکت در راستای توسعه اشتغال در قالب دو طرح «زنجیره سبز» و «زنجیره آبی» پرداخت‌ وام‌های 150 میلیون تومانی با مدت بازپرداخت 7 ساله را به کشاورزان، صیادان، مشاغل بو‌م‌گردی و... پرداخت کرده است که عموماً شناسایی این افراد توسط تسهیل‌گران بنیاد در شهرهای مختلف استان هرمزگان انجام شده است. در نتیجه این اقدامات از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار فرصت شغلی در زمینه مشاغل خانگی و کسب و کارهای خُرد توسط این بنیاد در استان هرمزگان فراهم شده است.

این فرصت‌های شغلی در قالب هفت هزار و ۳۰۰ طرح اشتغال زایی و توانمندسازی اقتصادی در استان هرمزگان ایجاد شده است. همچنین به واسطه ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، شاهد فقرزدایی و محرومیت‌زدایی در استان نیز هستیم.

در این رابطه، حلیمه ایرانی یکی از تسهیلگران بنیاد برکت که در یکی از روستاهای قشم فعال است، می‌گوید: از اردیبهشت ۱۴۰۰ فعالیت‌های تسهیل‌گری بنیاد برکت در این جزیره را آغاز کردیم که طی مدت سه سال ۴۱۸ طرح با اشتغال بیش از یک هزار نفر به ثمر رسیده است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۵۲ میلیارد تومان تسهیلات به مردم قشم اعطا شده و این طرح‌ها در حوزه‌های صیادی، گردشگری، اقامت بوم‌گردی و فنی و خدماتی بوده است. تاکنون ۴۵۰ نفر در ۱۸ روستای تسهیلات دریافت کردند.

این تسهیلگر درباره اولویت پرداخت این تسهیلات توضیح داد: ما روستاهایی که نیاز به اشتغال‌زایی بیشتری داشته باشند و روستاهایی که محرومیت بالاتری داشته باشند را در نظر می‌گیریم و سپس در روستاها اطلاع‌رسانی می‌کنیم، بعد از اطلاع رسانی شغل‌ها بررسی می‌شوند، در نتیجه بررسی اعضای کارگروه روستا که شامل شورای شهر روستا و دهیار است، تسهیلات پرداخت می‌شود. امسال مبلغ این تسهیلات 150 میلیون با سود 4 درصد با مدت بازپرداخت 7ساله بوده است.

ایرانی بیان کرد: زنان سرپرست خانوار یکی از دریافت کنندگان تسهیلات هستند که تاکنون به 50 بانو سرپرست خانوار وام پرداخت شده است.

اشتغال

صیادان نیز یکی از گروه‌های هدف پرداخت این وام‌ها هستند که در بخش زنجیره آبی بنیاد برکت نقش زیادی دارند، یکی از صیادان روستای مسنی در نزدیکی قشم در این باره توضیح می‌دهد: وام‌هایی که پرداخت می‌شود به ویژه برای صیادان خوب است و امیدوارم مسئولین برکت بتوانند پرداخت این وام‌ها را تسهیل کنند.

 

بیشتر بخوانید:

تمام کولبرها به‌دنبال اشتغال هستند/ برکت به زندگی کولبران برگشت

بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان برای اشتغال زایی کولبران سرمایه گذاری انجام دادیم/باید پای صحبت کولبران نشست

 

سرمایه‌گذاری 1440 میلیاردی در توسعه زیرساخت‌های هرمزگان

اقدامات بنیاد در این استان تنها محدود به کشاورزی و اشتغال‌زایی نبوده و در راستای توسعه زیرساخت‌های هرمزگان نیز گام برداشته‌ است. به عنوان مثال اجرای 946 پروژه عمرانی و زیربنایی با اعتبار یک هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال شامل 91 مدرسه، 59 مسجد ،717 واحد مسکونی و 79 پروژه عمرانی دیگر نظیر مرکز بهداشت، حسینیه، حوزه علمیه، خانه عالم و... از دیگر اقدامات بنیاد برکت در این استان است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه