English

یک‌چهارم صادرات غیرنفتی کشور در بخش صنعتی و کشاورزی است

در حال حاضر ، ۵۰ درصد محصولات صادراتی کشور در حوزه پتروشیمی و خام‌فروشی و۲۵ درصد صادرات در حوزه معدنی، ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی است و عملا ۱۵ درصد صادرات ما به حوزه صنعت مرتبط می‌شود.

یک‌چهارم صادرات غیرنفتی کشور در بخش صنعتی و کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری موج، علی امامی، مدیرکل دفتر پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگویی تقویت ارتباطات بین‌المللی را در افزایش کیفیت تولید ملی مؤثر دانست و گفت: اگر ارتباطات بین‌المللی ما بهتر و مؤثرتر شود، میزان کیفیت و قیمت و رضایت از خدمات پس از فروش را افزایش می‌دهد.

وی افزود: افزایش حجم تجارت اعم از واردات و صادرات می‌تواند از مهم‌ترین راهکارهای افزایش کیفیت تولید ملی باشد و به تحقق اقتصاد مقاومتی نیز کمک کند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: وظیفه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این است که با استفاده از ابزارهای گوناگون، عملکرد بازار را رصد و مدیریت کند اما شرایط فنی تولید کالا به چهار سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی، سازمان حفظ نباتات و سازمان استاندارد ارتباط پیدا می‌کند.

امامی ادامه داد: این ۴ سازمان یک‌سری استانداردهای اجباری را برای تولید لحاظ کردند به‌طوری که بدون رعایت این استانداردها امکان تولید وجود ندارد، اما در حال حاضر، مسئله جدی برای تجارت با دنیا فقط بحث کیفیت نیست، بلکه از ابتدا تا انتهای فرآیند تولید کالا بررسی می‌شود.

این مقام مسئول متذکر شد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ما به‌ویژه در بخش آبزیان، استانداردهای اروپا را پاس کردند و به‌راحتی می‌توانند محصولات را به اروپا صادر کنند، اما همین شرکت‌ها نمی‌توانند به کشور روسیه صادرات داشته باشند، چون استانداردهای روسیه با اروپا متفاوت است و به یک برنامه‌ریزی دیگری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه دولت باید در این زمینه تسهیلگری کند و بخش خصوصی هم باید بابت محصول تولیدی خود مسئولیت‌پذیر باشد، گفت: در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های صادراتی در حوزه‌های صنعتی و دارویی و صنایع غذایی در بازارهای داخلی و بین‌المللی با وجود همه مشکلات ارزی و لجستیک بسیار موفق هستند، اما واقعیت این است که محیط کسب‌وکار ما شرایط رقابتی ندارد و این مشکل هم ناشی از عملکرد حاکمیت و مهم‌تر از آن بحث انحصارگرایی بازیگران برخی صنایع است.

مدیرکل دفتر پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: در عصر کنونی، رقابت اقتصادی از حالت بین بنگاهی خارج و به رقابت زنجیره‌ای تبدیل شده و شرکتی در بازارهای بین‌المللی موفق‌تر است که زنجیره کارآمدتری داشته باشد.

امامی درباره اهمیت تنوع تولیدات صادرات محور در کشورمان گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد محصولات صادراتی ما در حوزه پتروشیمی و خام‌فروشی است، ۲۵ درصد صادرات در حوزه معدنی، ۱۰ درصد در حوزه کشاورزی است و عملا ۱۵ درصد صادرات ما به حوزه صنعت مرتبط می‌شود؛ از این‌رو ضروری است که تمرکز حمایتی خود را روی صنایع صادرات‌محور قرار دهیم، چراکه همزمان با فتح بازارهای بین‌المللی، کیفیت کالای تولید را هم ارتقا می‌دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه