English

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

صادرات گازوئیل در جهت توسعه پایدار صنعت پتروشیمی

با وجود آنکه افزایش مصرف سوخت در کشور زیاد بوده است اما با این حال رکورد شکنی ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها، سبب شده تا از ماه گذشته صادرات گازوئیل آغاز شود.

صادرات گازوئیل در جهت توسعه پایدار صنعت پتروشیمی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج؛ «آغاز صادرات گازوئیل از تیرماه ۱۴۰۲، تدابیر احیای دریاچه ارومیه ، فروش بلیت‌های اربعین حسینی، جریمه مشترکان بدمصرف آب و آزادسازی منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی» از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

آغاز صادرات گازوئیل از تیرماه ۱۴۰۲

عمده صادرات گازوئیل یکی از گزینه‌های مناسب برای تاجران و همین‌طور برای صنعت نفت و گاز داخل کشور است تا آن را به خارج از کشور صادر کننده مراحل صادرات کالا ورود و فروش آن در سایر کشورها به یکسری نکات مهمی نیاز دارد.

جواد اوجی در جریان بازدید معاون اول رئیس‌جمهور از مرکز دیسپچینگ شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران و ارتباط با مناطق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور برای بررسی وضع تأمین و توزیع بنزین با اشاره به اینکه امسال تاکنون ۱۷ میلیارد لیتر بنزین بیشتری نسبت به پارسال در کشور توزیع شده است، افزود: پارسال میانگین مصرف بنزین در کشور ۱۰۳ میلیون لیتر در روز بوده است اما با افزایش تردد در کشور به میانگین روزانه ۱۱۹ تا ۱۲۰ میلیون لیتر رسیدیم. وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در کشور ۱۳ درصد افزایش داشته است، ادامه داد: کل جایگاه‌های عرضه بنزین کشور فعال است. وزیر نفت تأکید کرد: برای کاهش ترافیک در جایگاه‌های  عرضه سوخت، محدودیت کارت‌های هوشمند سوخت را کاهش دادیم.

اوجی گفت: با بررسی از طریق ارتباط با مناطق مختلف شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی شاهد اوضاع مطلوب  توزیع و تأمین سوخت بوده‌ایم. وی با تأکید بر اینکه برای نخستین بار در کشور ۵ میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها ذخیره شده است، افزود: این ذخیره‌سازی شامل ۳ میلیارد لیتر گازوئیل و ۲ میلیارد لیتر نفت کوره می‌شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ذخیره‌سازی سوخت در کشور مطلوب بوده و از ماه گذشته (تیرماه) صادرات گازوئیل آغاز شده است، تصریح کرد: ساخت خط لوله پارس (خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی مهرآران - فسا - شیراز) در شورای اقتصاد مصوب شده است و ساخت آن آغاز خواهد شد.

 

بیشتر بخوانید:

راه برون‌رفت از چالش‌های مسکن ملی؛ تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ها

کلید خوردن طرح کارت بانکی به جای کارت سوخت

افزایش مصرف برق/ تهاتر نهاده‌های کشاورزی با دیگر کشورها و سرعت ساخت پروژ مسکن ملی

 

 تدابیر احیای دریاچه ارومیه

چندسالی می‌شود خشکسالی بر روی دریاچه‌های مهم کشورمان تأثیر منفی گذاشته است؛ به‌طوری که دریاچه ارومیه نیز از آن مستثنی نبوده است. آخرین اقدامات وزارت نیرو برای احیای دریاچه ارومیه در نشست وزیر نیرو با رئیس ستاد دریاچه ارومیه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

احمد قندهاری سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه و رئیس حوضه آبریز ارس گفت: در ادامه سلسله نشست‌های هماهنگی علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و ستاد احیای دریاچه ارومیه، آخرین اقدامات وزارت نیرو به منظور احیای دریاچه ارومیه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: دراین جلسه موضوعات مختلفی مورد بحث، بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت و در همین راستا بر اتمام پروژه بادین آباد (بخشی از طرح عظیم انتقال آب به دریاچه) تا دهه فجر تاکید شد.

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه داد: در این جلسه تاکید شد تمهیدات لازم برای آبگیری این طرح و در نهایت رساندن آب به دریاچه ارومیه پیش از اتمام طرح فوق به منظور بهره‌برداری از بارش‌های پاییزه اندیشیده شود.

وی در ادامه از تکمیل سد چپرآباد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سد چپرآباد آماده آبگیری است، در این نشست تاکید شد که امسال آبگیری و بهره‌برداری کامل این سد صورت گیرد.

قندهاری علت اصلی ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه را مصارف بالای بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه، حجم بالای مصارف کشاورزی و نوعا با بهره‌وری پایین و استفاده‌های غیرمجاز  است. در این راستا وزیر نیرو بر کنترل برداشت‌های غیرمجاز طی یک برنامه زمانی مشخص، اصلاح و اجرای الگوی کشت کم‌آب‌بر با استفاده از ظرفیت بزرگ پشتوانه مردمی، آگاهی‌بخشی به جامعه و افکار عمومی و مشارکت حداکثری مردم تاکید کرد. در این راستا کنترل برداشت‌های غیرمجاز با درنظرگرفتن معیشت مردم، اشتغال و مسائل اجتماعی دیگر با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در دستورکار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

 

فروش بلیت‌های اربعین حسینی

با نزدیک شدن به اربعین حسینی عاشقان آن امام (ع) در تکاپوی فراهم آوردن مقدمات برای این سفر معنوی هستند.  با توجه به بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی به‌هیچ عنوان بلیت‌های اربعین به‌صورت حضوری یا تلفنی به فروش نمی‌رسد و زوار اربعین فقط از طریق سایت‌های رسمی شرکت‌های هواپیمایی یا سایت‌های فروش آنلاینی که توانسته باشند الزامات ذیل بخشنامه ۲۳۵۰۵ تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ سازمان هواپیمایی کشوری را برآورده کنند، می‌توانند بلیت بخرند.

وی خاطرنشان کرد: فهرست شرکت‌های هواپیمایی و دفاتر بلیت پروازهای اربعین (دفاتر فروش آنلاین) پس از بررسی زیرساخت‌های دفاتر در تطابق با استانداردهای مورد نظر این سازمان و اخذ وثایق و ضمانت‌نامه‌های لازم جهت تضمین حسن انجام کار اعلام خواهد شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: به هیچ عنوان فروش چارتری نداریم، چه در مسیرهای داخلی و چه عملیات اربعین؛ و کلیه قراردادهای چارتری بین شرکت‌های هواپیمایی و چارترکنندگان در بازه زمانی اربعین به حالت تعلیق درآمده و فروش و صدور بلیط اربعین توسط چارترکنندگان ممنوع است.

همچنین ، جعفر یازرلو درباره فروش بلیت‌های اربعین توضیح داد: فرآیندی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌ها ابلاغ شده که هر کاربر حداکثر می‌تواند ۹ بلیت اربعین بخرد، بنابراین خرید بلیت گروهی و چارتری کنسل است.

وی با بیان اینکه درصدی از بلیت را برای کاروان‌ها گذاشتیم، افزود: از کل ظرفیت احتمالا ۳۰ درصد برای کاروان‌ها اختصاص می‌یابد و ۷۰ درصد برای عموم مردم؛ البته این هنوز قطعی نشده اما تصور بر این است که بتوانیم این درصد را داشته باشیم؛ اما هر کاربر بیشتر از ۹ بلیت نمی‌تواند بخرد؛ این کار هم برای جلوگیری از ایجاد چرخه دلالی و بازار سیاه انجام شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری همچنین تاکید کرد: فروش بلیت‌های اربعین از طریق سایت‌های رسمی و آن دسته از دفاتر فروش آنلاین (OTA) که توانسته باشند الزامات تعیین‌شده توسط این سازمان ذیل بخشنامه شماره ۲۳۵۰۵ تاریخ ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ را برآورده کرده باشند، مشخص و تعریف شده و خارج از این دو روش تخلف محسوب می‌شود. البته به جز فروش آنلاین، فروش بلیت از شرکت‌ها هم امکان‌پذیر است.

 

 جریمه مشترکان بدمصرف آب

سخنگوی صنعت آب و آبفای کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه  ۱۲ پروژه مهم از ابتدای دولت سیزدهم در بخش شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه تا به امروز به بهره برداری رسیده است گفت:توسعه شبکه فاضلاب در سال های گذشته یک امر لوکس تلقی می شد، اما امروزه به یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و منافع آن هم به محیط زیست می‌رسد و هم توسعه بهداشت را به دنبال دارد.

هاشم امینی  با بیان اینکه میانگین مصرف کشور  ۲۳۰ لیتر در شبانه‌روز است اظهار کرد: با اقدام‌های مختلف این میزان به ۱۵۰ لیتر کاهش یابد و مشترکانی که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف یعنی ۳۰ متر مکعب مصرف داشته باشند بد مصرف محسوب می‌شوند.مشترکان بد مصرف هم جریمه خواهند شد و هم با قطع موقت آب روبه‌رو می شوند.

وی با بیان اینکه قیمت تمام شده آب  ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است عنوان کرد:هزینه‌ای که از مشترکان دریافت می‌شود یک‌هزار و ۵۲۲ تومان است که برای مشترکان بد مصرف پنج هزار تومان می‌شود.در حال حاضر ۲۶۹ شهر دارای تنش آبی هستند به طور مثال مشهد به لحاظ شرایط بحرانی سد «دوستی» پروژه‌های متعددی تعریف کرده‌ایم، همچنین در تبریز به دلیل از دست دادن سد «نهند».

به گفته سخنگوی صنعت آب ۸۴ پروژه در سطح کشور در دستور کار است و اکنون ۳۷ میلیون نفر از جمعیت شهری کشور معادل ۵۴.۴ درصد تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند و این میزان از جمعیت در قالب ۲۶۴ تصفیه‌خانه جمع آوری فاضلاب قرار دارند.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح کرد:در سند ۴ ساله  مدیریت تنش آبی افزایش پایداری و تاب آوری شبکه و افزایش ظرفیت مخازن، پروژه های بازسازی خطوط  انتقال و..... پیش ینی شده که پروژه ها برای کل شهرهای کشور به طور هفتگی رصد و پایش می شود.

 

 آزادسازی منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی

محمدرضا فرزین در این رشته توئیت نوشت: «به تیم دیپلماسی ارزی به دلیل موفقیت در آزادسازی منابع ارزی توقیف شده تبریک می‌گویم. بدون تردید آنچه بدست آمده فراتر از تحلیل‌های موجود است و البته که این فرآیند، ادامه خواهد داشت.

لازم به تاکید است که متاسفانه نزدیک به ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشورمان طی سال‌های پایانی دهه ۹۰ بصورت وون (واحد پول ملی کره جنوبی) به بانک‌های کره جنوبی واریز شده بود و به آن هم، هیچ سودی تعلق نمی‌گرفت. حتی در طی این سال‌ها نیز به دلیل کاهش برابری وون به دلار، نزدیک به یک میلیارد دلار آن با کاهش ارزش برابری مواجه شد.

اما با پیگیریهای فنی و دیپلماسی موفق، تمام منابع ارزی توقیف شده ایران در کره جنوبی آزاد و هزینه‌های تبدیل ارز آن از وون به یورو نیز توسط کشور ثالت پذیرفته شد.

بر همین اساس، بزودی تمامی این منابع یورویی به حساب‌های شش بانک ایرانی در قطر واریز و بصورت پرداخت بانکی جهت خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. مابقی این منابع هم در صورت سپرده، مشمول دریافت سود بانکی خواهد شد.

لازم به تاکید است منابع ارزی ایران در چند کشور دیگر نیز بزودی در دسترس قرار می‌گیرد که اخبار و آثار آن در بازار و مبادلات تجاری مشاهد خواهد شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه