English

مدیر کل برنامه ریزی منابع آب ایران:

بیم بحران آب در سیستان وجود دارد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: وزارت نیرو برای تامین آب شرب منطقه سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان برنامه‌ و راهکارهایی در سه لایه در پی هم کوتاه، میان و بلند مدت تهیه و تنظیم کرده است.

بیم بحران آب در سیستان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج، عیسی بزرگ‌زاده با اعلام خبر وزارت نیرو برای تامین آب شرب منطقه سیستان و بلوچستان و شهر زاهدان،  افزود: در برنامه کوتاه مدت یا اضطرای تامین آب شرب از منابع محلی آب زیر زمینی، برای برنامه میان مدت اجرای طرح خط انتقال از آبخوان‌های شرقی به زاهدان و منطقه سیستان و برای برنامه بلند مدت، انتقال آب از دریای عمان و اکتشاف آب‌های رژف که برای مصارف صنعتی چون تامین آب هتل‌ها و بیماراستان و سوپر مارکت ها و... در نظر گرفته شده است. بزرگ‌زاده به تعدادی از پروژه‌ها ی بزرگ و مهم استان سیستان وبلوچستان اشاره کرد و در خصوص طرح سدکهیر گفت: این سد یکی از چند پروژه بزرگ و اصلی سیستان و بلوچستان است که در اردیبهشت ماه سال‌جاری با حضور رئیس جمهور آبگیری و در هفته دولت خط انتقال آب شرب آن فعال خواهد شد و نیز سد ماشکید علیا در روستای کهن کهور نیز در شهریور ماه سال‌جاری به بهره برداری خواهند رسید.

وی ادامه داد: در منطقه سیستان و بلوچستان، بحران آب در این لحظه وجود ندارد بلکه بیم بحران آب وجود دارد که متاسفانه گاهی در فضای مجازی به شایعات بی آبی این استان دامن‌زده می‌شود. وضعیت تامین آب این مناطق در سال جاری به نسبت سال گذشته خیلی بهتر است. همین‌طور در چاه نیمه‌ها تامین آب منطقه در سال‌جاری به مراتب بهتر از سال گذشته انجام می‌شود.

بزرگزاده افزود: ولی چون حقآب‌های دریافت نمی‌شود همواره بیمه خشک شدن چاه‌ها نیز وجود دارد. مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه شرکت مدیریت منابع آب ایران به موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقلیمی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و اظهار داشت: در منطقه سیستان و بلوچستان در سال تنها 48 میلیمتر بارش وجود دارد و با مناطقی چون زگراس و البرز نباید مقایسه شود، هر منطقه باید با اقلیم خودش مقایسه شود. از دیرباز آب این مناطق از ورود آب رودخانه هیرمند به چاه نیمه‌ها تامین می شد. بزرگ‌زاده بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی اضطراری یا کوتاه مدت که وزارت نیرو انجام داده آب شرب مورد نیاز مردم از منابع محلی زیر زمینی با وجود 115 حلقه چاه سر موعد مقرر تامین خواهد.

عیسی بزرگ‌زاده در خصوص حق‌آبه رودخانه هیرمند اظهار کرد: با همه این راهکارهایی که حکومت، دولت و نیز وزارت نیرو برای تامین آب هموطنانمان در این مناطق انجام می‌دهند هیچ کدامشان جای حق‌آبه را نخواهند گرفت و باید حق‌آبه هیرمند را بگیریم چرا که حق مردم سیستان و بلوچستان و کل مردم ایران است. منابع آبی که وزارت نیرو برای این مناطق تامین می‌کند تنها برای تامین آب شرب مردم است. پروژه انتقال آب از دریای عمان که در برنامه بلند مدت وزارت نیرو قرار دارد تنها برای مصارف صنعتی و خدمات به کار برده می‌شود و برای تامین آب کشاورزی نیاز به دریافت حقآبه است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه