English

سفر با خودروهای شخصی برای زائران اربعین تسهیل می‌شود

با توجه به کمبود ظرفیت بخش حمل ونقل عمومی در ایام اربعین، مسئولان اعلام کرده اند که تمهیدات گسترده ای برای تسهیل سفر زائران با خودروهای شخصی تا مرزها در نظر گرفته شده است.

سفر با خودروهای شخصی برای زائران اربعین تسهیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، براساس اعلام قرارگاه اربعین ، امسال سفرهای اربعین از اول ماه صفر مصادف با ۲۷ مرداد ماه شروع می شود و تا ۲۵ شهریور ماه ادامه دارد. امسال مدت زمان اجرای طرح اربعین چند روز افزایش یافته تا زائران برای بازگشت با مشکل مواجه نشوند.

وزارت راه وشهرسازی تمهیدات گسترده ای را برای جابه جایی زائران در نظر گرفته به طوری که از ظرفیت تمامی دستگاه ها در بخش های حمل ونقل جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی در این ایام استفاده می کند و تمامی بخش ها ملزم هستند پای کار بیایند.

یکی از مهم ترین این بخش ها حوزه حمل ونقل جاده ای است که ۹۰ درصد از جابه جایی ها در ایام اربعین از این طریق صورت می گیرد و تعداد زیادی از زائران برای آنکه با مشکلات ناشی از نبود اتوبوس در هنگام بازگشت مواجه نشوند با خودرو و وسیله شخصی به مرزها مراجعه می کنند.

پیش بینی می شود که  در ایام اربعین حسینی امسال چهار میلیون ایرانی به کشور عراق سفر کنند که تعداد سه میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق محورهای مواصلاتی به مرزها می‌روند.

 در حال حاضر ۶ مرز تمرچین، خسروی، باشماق، مهران، چذابه و شلمچه برای اربعین امسال فعال شده که برخی از این مرزها به دلیل امنیتی در ساعات خاصی باز و تردد از آنها انجام می شود.

امسال سازمان راهداری علاوه بر تامین ناوگان عمومی حمل ونقل جاده ای، تمهیدات گسترده ای هم برای مسیرها و پایانه های مرزی جهت تسهیل و رفاه زائرانی که با خودروی شخصی تردد می کنند در دستور کار خود قرار داده است.

به گفته داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، این سازمان در حوزه تامین زیرساخت‌ها، فراتر از تعهدات خود عمل کرده است و اقداماتی در زمینه ایمن‌سازی و نگهداری محورهای مواصلاتی منتهی به پایانه‌های مرزی اربعین، تامین امکانات مورد نیاز، تجهیز پایانه‌های مرزی به مه‌پاش، تونل‌های خنک‌کننده، نصب سایبان، آبسردکن، تامین امکانات بهداشتی و ...‌انجام گرفته و بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغ شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حالی که برای نگهداری ایمنی و اصولی محورهای مواصلاتی کشور ۲۳۰ همت اعتبار نیاز است، امسال با وجود افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی اعتبارات در مقایسه با سال گذشته، همچنان با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

وی توجه به نگهداری کریدورهای ترانزیتی و محورهای اصلی مواصلاتی را از رویکردهای اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد.

 به گفته بسیاری از زائران یکی از عمده مشکلات در هنگام سفر با خودروهای شخصی، مسئله نبود پارکینگ در پایانه های مرزی بود که به گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی امسال در راستای بهبود وضعیت تردد خودروهای شخصی در مرزها ظرفیت پارکینگ ها افزایش یافته است.

او بیان کرد: در سال گذشته پارکینگ پایانه برکت ظرفیت ۶۰ هزار دستگاه خودرو داشت اما امسال به ظرفیت این پایانه ۴۰ هزار دستگاه اضافه شده و مجموعا ظرفیت این پارکینگ به ۱۰۰ هزار خودرو رسیده است. 

بذرپاش گفت: در پایانه شهید سلیمانی یا مرز مهران، هم تعداد گیت‌های ورودی و خروجی با توافق کشور عراق افزایش یافته و هم تعداد مه‌پاش‌ها و تجهیزات خنک کننده و چشمه‌های سرویس بهداشتی به میزان قابل توجهی بیشتر شده است.

گفتنی است که پیش فروش بلیت های اتوبوس برای مهران در ایام اربعین از روز شنبه آغاز شده و قیمت مصوب نرخ بلیت ۵۰۰ تا ۶۸۰ هزار تومان اعلام شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه