English

رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور:

تولید برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی در ۷ شهرستان/حفظ ایمنی غذا با تاکید بر حفظ اکوسیستم

رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت:تولید کیت‌ های تشخیص برای مهم‌ ترین عوامل بیماری زا گیاهی بسیار مورد اهمیت است که اکنون این کیت‌ ها در کشور تولید می‌شود.

تولید برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی در ۷ شهرستان/حفظ ایمنی غذا با تاکید بر حفظ اکوسیستم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، تور رسانه‌ای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) وزارت جهاد کشاورزی صبح امروز برگزار شد. در بازدید از این مرکز رئیس مؤسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور با بیان اینکه به دنبال حفظ ایمنی غذا با تاکید بر حفظ اکوسیستم هستیم افزود: با تهیه و تولید فرمولاسیون شیمیایی و غیر شیمیایی به‌دنبال افزایش مدیریت و کنترل تلفیقی آفات هستیم.

شهرام نعیمی با اشاره به اینکه  امنیت غذایی و سلامت غذا با نبود موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به خطر می‌افتد، تصریح کرد:سازمان تات پیشران اصلی بخش کشاورزی بوده و این مؤسسه به دنبال انتقال تکنولوژی به بخش بهره برداران برای بهبود کشت است. با شناسایی عوامل زیان آور در این بخش و به کارگیری عوامل پیشگیرانه می‌توان به مهار آفات گیاهی پرداخت که در این راستا هوش مصنوعی نیز کمک کننده است.

وی کنترل بیولوژیک عوامل خسارت‌ زا محصولات گلخانه‌ای را از دیگر برنامه های مهم این موسسه دانست و اظهارداشت: تولید کیت‌ های تشخیص برای مهم‌ ترین عوامل بیماری زا گیاهی بسیار مورد اهمیت است که اکنون این کیت‌ ها در کشور تولید می‌شود.

به گفته این مقام مسوول با ۹ شرکت وظیفه تأمین و سلامت غذایی کشور را بر عهده داریم.  ارتقا سلامت محصولات ،  بهینه سازی آفت کش‌ها ،  توسعه و کنترل بیولوژیک ،  بررسی تغییرات اقلیمی  و… از جمله برنامه‌هایی است که در راستای تعهد غذایی در حال پیگیری است.

رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور تصریح کرد: تشخیص سریع قارچ های بیماری زا مهم محصولات زراعی و باغی با استفاده از فناوری های ژنومی مبتنی بر DNA، مدیریت مقاومت به آفت‌کش‌ ها، تهیه، اعتبار سنجی و توسعه کاربرد مدل‌ های پیش آگاهی مهم‌ترین عوامل خسارت‌ زا در محصولات زراعی و باغی هستند.

 

حذف آفتکش ها از مزراع برنج

در بخش دیگری از تور رسانه ای سازمان تات معاون پژوهش شهرام شاهرخی عنوان کرد:تولید برنج بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی سال گذشته در دو مزرعه به مساحت ۱۰ هکتار با موفقیت به انجام رسید همچنین کشت برنج در استان‌های شمالی کشور دارای دو کشت بوده و بیشترین چالش در حوزه آفات مربوط به کشت دوم است؛ از این رو در بحث مطالعات و تحقیقات کشت این محصول بدون استفاده از آفت کش‌های شیمیایی با تمرکز به کشت دوم در حال انجام است.

 این فعالیت تحقیقاتی امسال در ۱۰۰ هکتار و ۷ شهرستان و نیز مشارکت ۴۶ کشاورز در حال پیگیری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه