English

اقتصاد در هفته‌ای که سپری شد؛

کلید خوردن طرح کارت بانکی به جای کارت سوخت

قرار است طرح آزمایشی تخصیص سهمیه سوخت با کارت بانکی بزودی براساس کد ملی آغاز شود تا کارت‌های سوخت فعلی حذف شوند.

کلید خوردن طرح کارت بانکی به جای کارت سوخت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج؛ «جایگزینی کارت‌های بانکی به جای کارت سوخت ، واگذاری 100 هزار قطعه زمین در طرح مسکن ملی، رکورد شکنی 72 هزار و 500 مگاواتی مصرف برق در کشور،  باز هم تعطیلات ناگهانی؛ شمال و ترافیک جاده‌ای و واردات گوشت»  از جمله مهمترین موضوعاتی است که در هفته گذشته در رسانه‌ها برجسته شده است.

 

جایگزینی کارت‌های بانکی به جای کارت سوخت

در طرحی آزمایشی قرار است تا کارت های بانکی جایگزین کارت های سوخت شوند؛ موضوعی که مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی از آن خبر داد و گفت: برای جایگزینی کارت‌های بانکی به جای کارت سوخت اقداماتی انجام شده و به نتایج خوبی رسیده ایم.

علی‌اکبر نژاد علی با بیان اینکه این طرح به صورت پایلوت در یکی از جایگاه های سوخت اجرایی شد، اظهار کرد: برای استفاده از کارت های بانکی دو راهکار وجود داشت که هر دو راهکار را در دستور کار قرار دادیم و نظر ما این بود که وقتی این طرح از فاز مطالعاتی خود خارج شد اطلاع رسانی ویژه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه بررسی آزمایشی باتوجه به اینکه یک کار فنی است به زمان نیاز دارد، گفت: در بحث استفاده از کارت بانکی تاکسی های اینترنتی طرح موضوع کردند و فرایند استفاده از کارت در داخل جایگاه ها به معنای حذف کامل کارت هوشمند سوخت نیست یعنی آنچه با تاکسی های اینترنتی برخورد می کنیم استفاده از کارت آزاد جایگاه ها روی تجهیزات قدیمی است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در گفتگویی با بیان اینکه استفاده از کارت بانکی مدیا ویژه خود را دارد، گفت: زمان دقیق اجرای طرح را نمی توان اعلام کرد تا به نتایج درخشان برسیم، یک کار جدید است که پیاده سازی آن زمان بر است.

 

واگذاری 100 هزار قطعه زمین در طرح مسکن ملی

طرح مسکن ملی، طرحی است که در دولت دوازدهم تعریف و در حال اجرا است. در همین ارتباط،  وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ۱۰۰ هزار قطعه زمین به متقاضیان نهضت ملی مسکن طی حدود ۳ هفته واگذار شده و به‌ زودی واگذاری‌های زمین در روستاها آغاز می شود.

مهرداد بذرپاش با یادآوری این‌که در فاصله برگزاری ۲ جلسه شورای عالی مسکن (حدود ۳ هفته) ۱۰۰ هزار قطعه زمین به صورت انفرادی و گروهی در قالب طرح نهضت ملی مسکن به متقاضیان واگذار شده است،‌اظهار کرد:‌ رئیس جمهور در جلسات شورای عالی مسکن به استانداران دستور داده بود موانع واگذاری زمین را برطرف کنند.

وی با یادآوری این‌که ساخت مسکن در این زمین‌ها با استفاده از تسهیلات بانکی انجام می‌شود، افزود:‌ در واگذاری زمین به مشمولان قانون جوانی جمعیت (دارای ۳ فرزند و بیشتر)‌ نیز از مرز ۲۰ هزار زمین عبور کرده‌ایم که حاکی از رشد خوبی است.

وی همچنین گفت:‌ در بخش مسکن روستایی رشد خوبی داشته‌ایم و تقریباً بر اساس برنامه حرکت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: واگذاری زمین در روستاها که مصوبه سال گذشته شورای عالی مسکن است از چند وقت آینده آغاز می‌شود.

 

رکورد شکنی 72 هزار و 500 مگاواتی مصرف برق در کشور

مازیارجمشیدی با بیان  مقایسه مصرف برق امروز با دیروز تا این لحظه، افزایش هزار و ۵۰۰ مگاواتی مصرف را نشان می‌دهد. اوج مصرف برق روز گذشته، حدود ۷۱ هزار مگاوات بود و پیش‌بینی می‌شود امروز اوج مصرف برق به بیش از ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.

مدیر بهره‌برداری و کنترل سیستم مدیریت شبکه برق با بیان اینکه در گرم‌ترین روزهای سال قرار داریم و افزایش دما سبب افزایش مصرف برق شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امروز اوج مصرف برق به بیش از ۷۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات برسد.

وی اظهار کرد: از مردم تقاضا می‌کنیم، از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و همچنین ۱۹ تا ۲۲ از وسایل پرمصرف استفاده نکنند؛ کولر آبی در دور کند و کولر گازی در دمای آسایش (دمای ۲۵ درجه) قرار دهند.

همچنین، ناصر اسکندری با تأکید بر اینکه صنعت برق امسال با تلاش شبانه‌روزی همکاران بخش تولید توانسته است برگ زرین دیگری بر کارنامه خود بیفزاید، خاطرنشان ساخت: پیک تابستان امسال بیش از ۷۰۰ واحد نیروگاهی کشور در قالب ۱۱۲ نیروگاه دولتی و خصوصی وضعیت مطمئنی را برای تأمین برق موردنیاز مشترکان ایجاد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین تولید برق نیروگاه‌های حرارتی در لحظات پیک مصرف تابستان امسال بیش از دو هزار مگاوات نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.

معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی افزود: بر اساس پیش‌بینی صورت‌گرفته میزان مصرف برق طی چند روز آینده از مرز ۷۳ هزار مگاوات عبور خواهد کرد که امیدواریم با تلاش همه همکاران صنعت برق و همراهی خوب مشترکان بتوانیم این روزها را نیز بدون مشکل سپری کنیم.

عبدالامیر یاقوتی، در تشریح الگوی مصرف، گفت: الگوی مصرف شاخصی است که مشترکان برق با برنامه‌ریزی به نحوی اقدام به استفاده از وسایل برقی کنند که بسیاری از مشترکان به آن شیوه زندگی می‌‎کنند.

وی با بیان اینکه قیمت برق به شدت وابسته به میزان رعایت الگوی مصرف است، اظهار داشت: مبلغ برق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند با نرخ‌های بسیار مخفف محاسبه می‌شود و مبلغ قبوض برق آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی غیر یارانه‌ای محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر به بخش مازاد برق مصرفی یارانه کمتری تعلق می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر توضیح داد: تعرفه‌های برق در چهار سطح الگو، ۱.۵ برابر الگو، ۲ برابر الگو و بیش از ۲ برابر تقسیم می‌شود؛ مابه‌التفاوت نرخ قبض برق مشترکان با مصرف مازاد تا ۱.۵ برابر الگو معادل ۱.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق، با مصرف ۱.۵ تا ۲ برابر الگو معادل ۲.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق و نرخ قبض برق مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو معادل ۳.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق محاسبه می‌شود.

اسکندری خاطرنشان کرد: وزارت نیرو برای امسال طرح پاداش صرفه‌جویی در مصرف برق را پیش‌بینی کرده است که مشترکان می‌توانند تابستان امسال با مدیریت مصرف خود نسبت به سال گذشته از مزیت‌های اقتصادی این طرح بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه همه ظرفیت‌های نیروگاهی کشور تاکنون همراهی خوبی را برای تأمین برق موردنیاز مشترکان داشته‌اند، گفت: تلاش شبانه‌روزی همکاران صنعت برق در حوزه‌های تولید، انتقال و توزیع و همچنین همراهی مردم موجب شده است که تابستان امسال شرایط پایداری در حوزه صنعت برق رقم بخورد.

مدیر بهره‌برداری و کنترل سیستم مدیریت شبکه برق با رعایت این موارد از فشار ناشی از بار سامانه‌های سرمایشی کاسته خواهد شد و این سبب می‌شود تا ما بتوانیم این روزها را بدون مشکل و با یک شبکه پایدارِ برق پشت سر بگذاریم. انرژی الکتریکی به عنوان یک انرژی گرانبها به سختی به دست می‌آید و برای قدردانی از این نعمت باید آن را درست مصرف کنیم.

عبدالامیر یاقوتی، در تشریح الگوی مصرف، گفت: الگوی مصرف شاخصی است که مشترکان برق با برنامه‌ریزی به نحوی اقدام به استفاده از وسایل برقی کنند که بسیاری از مشترکان به آن شیوه زندگی می‌‎کنند.

وی با بیان اینکه قیمت برق به شدت وابسته به میزان رعایت الگوی مصرف است، اظهار داشت: مبلغ برق مشترکانی که زیر الگو مصرف می‌کنند با نرخ‌های بسیار مخفف محاسبه می‌شود و مبلغ قبوض برق آن دسته از مشترکانی که بیش از الگو مصرف می‌کنند به صورت پلکانی غیر یارانه‌ای محاسبه می‌شود؛ به عبارت دیگر به بخش مازاد برق مصرفی یارانه کمتری تعلق می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور مشتریان توانیر توضیح داد: تعرفه‌های برق در چهار سطح الگو، ۱.۵ برابر الگو، ۲ برابر الگو و بیش از ۲ برابر تقسیم می‌شود؛ مابه‌التفاوت نرخ قبض برق مشترکان با مصرف مازاد تا ۱.۵ برابر الگو معادل ۱.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق، با مصرف ۱.۵ تا ۲ برابر الگو معادل ۲.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق و نرخ قبض برق مشترکان با مصرف بیش از ۲ برابر الگو معادل ۳.۵ برابر نرخ خدمات تأمین برق محاسبه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

افزایش مصرف برق/ تهاتر نهاده‌های کشاورزی با دیگر کشورها و سرعت ساخت پروژ مسکن ملی

 

باز هم تعطیلات ناگهانی؛ شمال و ترافیک جاده‌ای

گرمای بی‌سابقه هوا و به دنبال آن آلودگی هوا سبب شد تا تعطیلی دوروزه کشور رقم بخورد؛ تعطیلاتی که خیل عظیمی از مردم را راهی جاده‌های شمالی کشور کرد و ترافیک را رقم زد. مهرداد برقی کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: در محور چالوس مسیر (جنوب به شمال) حدفاصل پل زنگوله تا مکارود، در آزادراه تهران – شمال محدوده تالون و حدفاصل تونل ۱۶ تا شهرستانک و حدفاصل تونل البرز تا پل زنگوله، در محور هراز مسیر (جنوب به شمال) محدوده امامزاده هاشم و حدفاصل زیار تا آب اسک و حدفاصل وانا تا بایجان و محدوده سه راهی چلاو و در محور فیروزکوه مسیر (جنوب به شمال) محدوده دماوند ترافیک سنگین گزارش شده است.

وی اظهار داشت: در آزادراه قزوین - رشت حدفاصل علی آباد تا رودبار، در محور قدیم بومهن - تهران محدوده جاجرود نیز ترافیک سنگین است. همچنین در آزادراه کرج – قزوین حدفاصل پل حصارک تا بهشت سکینه و در محور پاکدشت - تهران محدوده خاور شهر ترافیک سنگین گزارش شده است.

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور یادآوری کرد که محور قدیم خرم آباد - پل دختر تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوه دشت انجام می‌شود.

امیر معصومی درباره وضعیت تردد در محورهای برون‌شهری گفت: ترافیک سنگین در محور چالوس مسیر جنوب به شمال حدفاصل پل زنگوله تا سیاه بیشه - تردد روان در محورهای هراز و فیروزکوه، آزادراه تهران – شمال و آزادراه قزوین - رشت مسیر رفت و برگشت گزارش شده است. ضمناً محورهای شمالی فاقد هرگونه مداخلات جوی هستند.

کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور افزود: وزش باد و گردوخاک در برخی از محورهای استان های خراسان رضوی، کرمان و سیستان و بلوچستان پیش بینی می‌شود.

معصومی محدودیت تردد با تغییر مسیر را محور قدیم خرم آباد - پلدختر اعلام کرد که تا اطلاع بعدی مسدود بوده و تردد از مسیر جایگزین آزادراه خرم آباد - پل زال و محور خرم آباد - کوهدشت انجام می‌شود.

 

واردات گوشت در راستای تنظیم بازار داخل

گرچه بسیاری از دست اندرکاران حوزه دام معتقدند که واردات گوشت قرمز و دام زنده عاملی برای تنظیم بازار داخل است، اما وزارت جهاد کشاورزی در اتخاذ سیاست‌ها نباید حمایت از تولیدکننده و تولید داخل را نادیده بگیرد.

در همین ارتباط افشین صدردادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت کنونی هرکیلو دام زنده ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است که متاسفانه نرخ کنونی گوشت ارتباطی به دام زنده ندارد.

او با بیان اینکه قیمت گوشت و دام زنده تناسبی با یکدیگر ندارد، گفت: در فروردین و اردیبهشت شرایط خوبی در بحث دام داشتیم که به رغم هشدارهای مکرر، مسئولان توجهی نکردند که همین امر منجر به کاهش جمعیت دام شد.

صدردادرس ادامه داد: واردات گوشت راهکار مقطعی و کوتاه مدت تنظیم بازار است و برای پایداری تولید اقداماتی در راستای تقویت زیرساخت ها و تامین به موقع نهاده انجام دهند تا پایداری تولید به خطر نیفتد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت نداریم، گفت: براساس مرکز آمار در خرداد ماه جمعیت دام سبک ۶۸ میلیون راس اعلام شد که با کشتار ۴۰ درصد این‌جمعیت دامی، کمبودی در عرضه گوشت نداریم.

سخنگوی سازمان دامپزشکی با بیان این که گوشت منجمد گوساله، حداکثر ۱۸ تا ۲۴ ماه عمر ماندگاری دارد گفت : عمر ماندگاری محموله وارداتی از برزیل ، ۱۸ ماه بود، که در چندین مرحله پایش و بررسی به این نتیجه رسیدیم کالا شرایط خوبی از نظر ظاهری و بهداشتی دارد .

اسدی سخنگوی سازمان دامپزشکی به سرنوشت گوشت های برزیلی مانده در گمرک اشاره کرد و افزود : این محموله شامل چهار کانتینر گوشت منجمد گوساله از مبدا کشور برزیل بود. با توجه به مشکلاتی که شرکت واردکننده به دلایل شرایط تحریم در تکمیل مدارک بازرگانی خود داشت، موفق نشده بود طی فرآیند قانونی و عرفی، داده‌های مورد نیاز کالا را به گمرک اظهار کند. فرآیند تکمیل این مدارک تا حدود سه ماه پیش طول کشید. این روند باعث شده بود که محموله گوشت شامل تاخیر یا دموراژ در گمرک شهید رجایی هرمزگان شود.

هیئت وزیران در جلسه یکم مرداد ۱۴۰۲ به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی سود بازرگانی گوشت مرغ (به شرح ردیف تعرفه های مندرج در جدول زیر) را صفر تعیین کرد.

همچنین پنجشنبه ۲ مرداد رئیس جمهور قانون کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی کشاورزی و دامی از جمله گوشت مرغ به یک درصد را به وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ کرده بود. این قانون در ۵ تیر در مجلس به تصویب نمایندگان و در ۲۱ تیر به تأیید شورای نگهبان رسیده بود.

در نشست علنی ۲ مرداد مجلس شورای اسلامی که با حضور محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی برگزار شده بود، تعدادی از نمایندگان مجلس و نیز محمدباقر قالیباف رئیس مجلس از وزیر جهاد کشاورزی خواهان توضیحاتی درباره علت افزایش قیمت برخی مواد خوراکی از جمله گوشت مرغ شده بودند که وزیر جهاد کشاورزی بخشی از برنامه های دولت برای کنترل قیمت مرغ را یادآور شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه