English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

تعلل در اصلاح قیمت گندم؛ تهدید امنیت غذایی کشور/ آیا کشت گندم و فروش آن برای دولت صرفه اقتصادی دارد؟

کشاورزان این روزها بر وعده‌ها و پیگیری‌های مسئولان برای افزایش و اصلاح قیمت خرید گندم امیدی ندارند، برخی از آنها می‌گویند شاید سال آینده دیگر گندم نکارند یا محصول خود را به دولت نفروشند؛ موضوعی که در صورت تحقق نگرانی‌هایی را در مورد امنیت غذایی کشور ایجاد می‌کند.

تعلل در اصلاح قیمت گندم؛ تهدید امنیت غذایی کشور/ آیا کشت گندم و فروش آن برای دولت صرفه اقتصادی دارد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، مسأله رسیدگی به مشکلات و معضلات قیمت خرید تضمینی گندم همچنان در حال بررسی است و هر یک از مسئولان مرتبط از جمله تشکل‌های کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و مجموعه فعالان و کشاورزان سعی دارند تا این مشکل را حل کنند تا نرخ خرید تضمینی گندم اصلاح شود. گندمکارانی که محصولات خود را در اختیار سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند و در انتظار پرداخت مطالبات خود به نرخ روز هستند. با این حال گویی این مشکل تمام نشدنی است زیرا مطالبه گندمکاران خرید به نرخ روز است اما دولت همواره بر نرخ 15 هزار تومان تأکید دارد و اصلاح قیمت را تا کنون اعمال نکرده است. به گفته بسیاری از فعالان این حوزه پرداخت نکردن مطالبات گندم‌کاران ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور نتایج منفی و سویی را رقم بزند.

 

2

 

آرزوهایی که نقش بر آب شد

باز ماندن پرونده کشاورزان برای روشن شدن تکلیف فروش دسترنجشان از جمله معظلاتی است که این روزها به چشم می‌آید. از این رو بسیاری از گندمکاران تریج می‌دهند تا محصول گندم خود را به کشورهای همسایه بفروشند و عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند که دیگر کشت گندم نکنند و تولید محصولی مقرون به صرف روی بیاورند. انتخاب وزیر جدید جهاد کشاورزی بارقه‌هایی از امید را دل گندمکاران روشن کرده بود اما با عدم پرداخت مطالبات و عدم اصلاح نرخ خرید تضمیمی این امیدها نقش بر آب شد. آنطور که «علیقلی ایمانی» مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفته است: «قریب به پنج میلیون تن گندم از ابتدای فصل خرید، در7 فروردین 1402 در کشور خریداری شده است و مبنای پرداخت بر اساس قیمت سال گذشته یعنی 10 هزار و پانصد تومان قیمت گندم و مبلغ 1000 تومان جایزه تحویل بوده است.» به گفته وی، درصدد اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم می باشیم و امیدواریم طی روزهای آتی جلسات شورا برگزار گردد و نرخ موردنظر؛ یعنی مبلغ 17 هزار تومان مصوب شود.

 

1402012009285357627350904

 

آمار خرید گندم از ابتدای سال کنون

آنطور که آمارها نشان می‌دهد، میزان خرید گندم در ۱۰۰ روز آغازین امسال با تحویل پنج میلیون و ۱۵ هزار تن گندم از کشاورزان که نسبت به سال گذشته، یک میلیون و ۱۰۷ هزار تن افزایش داشته است و بیش از ۶۷ درصد از مطالبات این پرداخت شده است.

استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، ایلام، خراسان رضوی، کرمان و کرمانشان بیشترین مقدار خرید گندم را داشته‌اند. همچنین به ترتیب استان‌های فارس، خوزستان، ایلام، بوشهر، لرستان، کرمانشاه و کرمان هر کدام بالاترین میزان افزایش خرید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های بوشهر و یزد، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس با بیش از ۲ برابر و سیستان و بلوچستان با حدود ۲ برابر، بیشترین میزان رشد خرید را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. از این رو در ۱۰۰ روز نخست امسال، بیش از دو سوم مطالبات کشاورزان سراسر کشور پرداخت شده است که در این میان، به ترتیب کشاورزان استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، کرمان، قم، بوشهر، سیستان و بلوچستان، ایلام و گلستان، از ۷۳ تا ۷۷ درصد مطالبات خود را دریافت کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید:

خرید تضمینی گندم به 7 میلیون تن نمی رسد / آیا ایران می تواند گندم روسیه را به کشورهای دیگر صادرات کند؟

قیمت خرید تضمینی گندم نباید کمتر از ۱۵ هزار تومان باشد / قیمت جو ۱۷ هزار تومان است

قیمت گذاری گندم برای وزارت جهاد چالش برانگیز شد / پرداخت های سازمان برنامه هم به موقع نیست

قیمت تضمینی گندم نهایی شد / قیمت گندم مشروط به یارانه کاشت نیست

دولت چرا قیمت گندم را اعلام نمی کند؟ روند نزولی قیمت غلات در بازار جهانی

 

 

قاچاق و جایگزینی این محصول نتیجه تعلل در اصلاح قیمت گندم

بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی اعتقاد دارند با توجه به شرایط مساعد تولید گندم نسبت به سال قبل نباید تعلل کرد زیرا این موضوع سبب قاچاق این محصول و جایگزینی آن به‌عنوان خوراک دام و طیور می‌شود. هر چند در این زمینه رییس‌جمهوری دستوری ویژه مبنیی بر پیگیری آنی قیمت خرید تضمیمی گندم را داده است اما این موضوع به بهانه‌های مختلف تاکنون به صورت کامل محقق نشده است و همانطور که گفته شد تعلل در این روند زمینه را برای قاچاق گندم قاچاق گندم، احتکار در انبارها و جایگزینی آن به‌عنوان خوراک دام و طیور را فراهم می‌کند. ‌بسیاری از دست‌اندرکاران بخش کشاورزی معتقدند که با وجود شرایط مساعد تولید گندم نسبت به سال قبل، تعلل در اصلاح قیمت نگرانی‌هایی را در ارتباط با قاچاق و جایگزینی این محصول به عنوان خوراک دام و طیور ایجاد کرده است. با وجود گذشت چند هفته از دستور رییس‌جمهوری مبنی بر پیگیری آنی قیمت خرید تضمینی گندم، این موضوع به بهانه‌های مختلف محقق نشده است که تعلل در ادامه این روند زمینه را برای قاچاق گندم، احتکار در انبارها و جایگزینی این محصول به عنوان خوراک دام و طیور فراهم می‌کند. کشاورزان با روی کارآمدن وزیر جدید انتظار دارند تا هرچه سریع‌تر با تشکیل جلسه شورای قیمت گذاری، اصلاح نرخ خرید تضمیمی گندم تعیین تکلیف شود تا اینگونه آنها از نگرانی درآیند.

 

در سال پیش رو بار دیگر خودکفایی محقق می‌شود!

«امسال تولید گندم به بیش از 12 میلیون تن می‌رسد» این جمله‌ای است که بارها بنیاد ملی گندمکاران اعلام کرده است. حال با احتساب نیاز واحدهای خبازی، صنف نانواها قرار است صنعت خودکفایی بار دیگر محقق شود، هرچند حفظ این دستاورد مهم‌ مستلزم اصلاح قیمت خرید و پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران است، زیرا تاخیر در اصلاح نرخ و ورود دلالان به چرخه خرید، نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند. پرداخت بهای گندم با نرخ علی‌الحساب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است که این امر منجر به نارضایتی کشاورزان و بی‌رغبتی آنها نسبت به تحویل گندم به مراکز خرید شده است.

حال با این وجود نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای قیمت‌گذاری بر اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم تأکید دارند و انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر جلسه شورا تشکیل شود.  

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه