English

در گفتگوی مشترک وزیر صنعت با رئیس مجلس صربستان؛

بازارهای تجاری ایران و صربستان نیازمند توسعه بیشتر است

وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با رئیس مجلس صربستان و هیات همراه گفت: تراز تجاری دو کشور با وجود رشد مناسب در سالهای اخیر به نسبت روابط سیاسی رضایت بخش نیست.

بازارهای تجاری ایران و صربستان نیازمند توسعه بیشتر است

به گزارش خبرگزاری موج، عباس علی آبادی عصر دوشنبه در دیدار با ولادیمیر اورلیچ با بیان اینکه روابط تجاری وقتی عمیق می‌شود که ما به سمت روابط فنی و علمی برویم، گفت: تراز تجاری ایران و صربستان به نسبت سطح روابط سیاسی دو کشور رقم بسیار ناچیزی است و معتقدم مناسبات و ارتباطات ما حتماً منجر به توسعه روابط از سایر بخش‌ها خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران یک بازار مستقیم ۸۰ میلیونی دارد اما با توجه به روابط خوب همسایگی این بازار به ۴۰۰میلیون نفر می‌رسد که با توجه به اقتصاد بزرگ برخی کشورهای همسایه ایران، این فرصت برای صربستان بسیار مطلوب است.

علی آبادی با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و صربستان گفت: در کمیسیون مشترک قبلی ایران و صربستان در سال ۱۳۹۷ اسناد قابل توجهی در زمینه‌های مختلف تبادل شده است و در آستانه اجلاس پاییز می‌توانیم موضوعات بیشتری در دستور کار قرار داده و آمادگی داریم سرمایه‌گذاران صرب را بپذیریم تا به صورت مشترک سرمایه گذاری کنیم.

وزیر صمت تاکید کرد که در زمینه پتروشیمی، حمل و نقل، خودروسازی، نفت و گاز و به ویژه گردشگری ایران و صربستان قابلیت همکاری های مناسبی را دارند.

وی با بیان اینکه دنیا در حال تجربه‌های جدید است و انقلاب صنعتی نسل چهارم و پنجم در حال وقوع است، ‌ تصریح کرد: روابط نیز باید هم تراز با این پیشرفت‌ها شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران هم در این زمینه‌ها رشد خوبی داشته است.

علی آبادی با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری ایران و صربستان تصریح کرد: اقلیم زیبا و ظرفیت‌های خوب ایران ارزشمند است ضمن اینکه ۴۰ سال سابقه مبارزه با استکبار و بیش از ۲۵۰۰سال سابقه تمدنی دارد که برای مردم صربستان عبرت آموز است.

وی ادامه داد: ایران سرزمین عرفان و شعرا، تمدن و فرهنگ است. اما به دلیل ظلم کشورهای امپریالیستی فرهنگ این ملت به نحو دیگری در دنیا مخابره شده که امیدوارم از رهگذر توسعه‌ روابط فرهنگی شکل تازه‌ای به خود بگیرد.

علی آبادی خاطرنشان کرد: در زمینه داروهای گیاهی، تولیدات فرهنگی و تامین نیازهای مختلف با توجه به اقلیم خوب ایران ظرفیت های بالایی داریم و انجمن‌های فعال ما در این زمینه آماده همکاری هستند. ضمن اینکه در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی نیز آماده همکاری با صربستان هستیم و البته گردشگری سلامت هم میتواند بهانه خوبی برای گسترش روابط باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی از جمله مپنا یک برند معتبر در حوزه انرژی در دنیا هستند و بیش از ۲۰۰محصول مدرن دارد.

 

ایران و صربستان در ساختمان سازی و ارتباطات می‌توانند همکاری موفقی ارائه دهند

ولادیمیر اورلیچ رئیس مجلس صربستان نیز در این دیدار گفت: همانطور که رؤسای جمهور دو کشور توافق کردند، ما نیز به دنبال توسعه روابط دو کشور هستیم و وزارت صمت ایران نیز برای توسعه روابط ایران و صربستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تاکید کرد: حجم مبادلات تجاری و اقتصادی با وجود رشد خوب در سالهای اخیر رضایت بخش نیست و انتظار داریم در سال جاری در برخی زمینه‌ها این حجم سه برابر گذشته رشد کند.

اورلیچ تصریح کرد: رئیس صربستانی کمیسیون مشترک ایران و صربستان وزیر دفاع و معاون نخست وزیر است و این نشان دهنده اراده بالای ما در توسعه روابط است و ما از همکاری های صنعتی و تولید استقبال می‌کنیم، همچنین در بخش ساختمان سازی و ارتباطات نیز آمادگی همکاری با ایران را داریم و حتماً به دنبال این خواهیم بود تا سرمایه گذاران خود را برای حضور در ایران تشویق کنیم.

وی ادامه داد: ما مبتکر ایده بالکان آزاد هستیم و با توجه به این ابتکار حجم مبادلات متقابل بین اعضا ۳۵ درصد افزایش یافته و ایران نیز می‌تواند در این ایده شریک شده و از ظرفیت‌های آن استفاده کند.

رئیس پارلمان صربستان با اشاره به بازدید از کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: صربستان پنجره‌ای در کتابخانه ملی ایران دارد و خوشحالیم که ایران نگاه ویژه‌ای به کشور ما دارد و از حمایت ایران برای میزبانی صربستان از اکسپو تشکر می‌کنم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه