English

چین و ایران در ایجاد مراکز ملی فناوری‌های تحول‌آفرین همکاری خواهند کرد

معاون علمی، فناوری و دانش بنیان رئیس جمهور و معاون دبیرکل حزب کمونیست چین، بر همکاری دو کشور در حوزه دانش بنیان‌ها، توسعه بازار این شرکت‌ها و همچنین ایجاد مراکز ملی فناوری های تحول آفرین تاکید کردند.

چین و ایران در ایجاد مراکز ملی فناوری‌های تحول‌آفرین همکاری خواهند کرد

به گزارش خبرگزاری موج، روح الله دهقانی فیروزآبادی   میزبان لی یی‌فی معاون دبیرکل حزب کمونیست خلق چین ، سفیر این کشور در ایران و جمعی از سران علمی، فناوری و اقتصاد منطقه شین جیانگ چین بود، فناوری را یکی از محورهای مفید و اثربخش در توسعه همکاری‌های ایران و سایر کشورها دانست و افزود: خوشبختانه توجه جدی ایران به مقوله علم و فناوری طی دهه‌های اخیر، پیگیری بحث‌های توسعه علم و فناوری با تاکیدات و توجهات عالی‌رتبه‌ترین مقام کشور، زمینه‌ای فراهم آورده است تا ایران دستاوردهای خوبی در حوزه علم و فناوری کسب و همچنین از علم و فناوری به عنوان یک محور کلیدی در تعاملات بین‌المللی استفاده کند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های چین و ایران در همکاری‌های فناورانه و همکاری‌های اقتصادی اظهارکرد: در همین راستا، چین میزبان یک خانه فناوری و نوآوری ایران است که علاوه بر ارائه محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فناورانه، به مثابه یک رایزن علمی و فناوری، در چین فعالیت دارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد بر بستر این خانه فناوری‌ و نوآوری، تعاملات اقتصادی بین شرکت‌های دو کشور، جدی‌تر شود. در سال های گذشته نیز فعالیت هایی بین دو کشور در حوزه جدید شکل گرفته که امیدواریم این همکاری ها توسعه پیدا کند.

وی، همکاری میان دو کشور در تبادل استادان و دانشجویان را یکی دیگر از محورهای همکاری دو کشور عنوان کرد و افزود: در ایران نیروی انسانی جوان و متخصص و محققین توانمندی داریم که به توسعه علم و فناوری علاقه‌مند هستند و دولت نیز توجهی ویژه به حمایت از آنان دارد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود: در همین راستا، همکاری در زمینه نیروی انسانی متخصص و توانمند می‌تواند یکی از سرفصل‌های همکاری باشد.

وی ادامه داد: معاونت علمی، به عنوان بازوی اجرایی رییس جمهوری در سه عرصه علم، فناوری و اقتصادی کردن حوزه ها فعالیت می‌کند و بنابراین، مخاطبان ما متخصصان تولید کننده علم، دانشمندان تولید کننده فناوری و فعالان بازار اقتصاد دانش‌بنیان هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در ادامه با اشاره به در اولویت قرار دادن فناوری‌های برهم‌زننده و تحول‌آفرین و توسعه آن‌ها در قالب «مراکز ملی فناوری و نوآوری» عنوان کرد: معاونت علمی، تمرکز و توجه جدی را بر توسعه چند حوزه فناورانه خاص و تحول آفرین قرار داده است و با ایجاد زیرساخت‌ها یا مراکز ملی، به دنبال تربیت نیروی انسانی متخصص، توسعه فناوری در این حوزه‌ها و توسعه بازار اقتصاد دانش‌بنیان این حوزه‌ها است.

دهقانی فیروزآبادی، از جمله این فناوری‌ها را زیست فناوری، نانوفناوری، میکرو الکترونیک و هوش مصنوعی و فناوری هایی از این دست نام برد.

وی با بیان اینکه، ایجاد حداقل هفت مرکز بزرگ ملی در این حوزه ها برای برتری آینده برنامه ریزی شده است، افزود: این مراکز با امکانات و زیرساخت هایی که در اختیار دارند تربیت و ارتقای فعالیت های هزاران متخصص را فراهم می کنند و با توجه به طرفیت های دو کشور آمادگی داریم در زمینه تولید علم در این عرصه ها همکاری کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور افزود: همچنین در زمینه توسعه بازار نیز آماده هستیم تا در قالب همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان این همکاری را توسعه دهیم.

توانمندی ایران در همکاری‌های فناورانه و نوآورانه
معاون دبیرکل حزب کمونیست چین نیز در این نشست، حمایت و انگیزه ایران برای توسعه تعاملات فناورانه را ارزنده و سازنده دانست و گفت: بازدید از خانه فناوری و نوآوری ایران در چین، نشان داد که ایران در زمینه توسعه فناوری برای بهبود زندگی، گام‌های اثرگذاری را برداشته است.

لی یی‌فی افزود: ایران در صنعت، فناوری و نوآوری به ویژه در حوزه سلامت و بهبود زندگی مردم به دستاوردهای خوبی دست یافته که تحسین برانگیر بوده و نشان می‌دهد ایران برای مقابله با مشکلات و محدودیت‌ها، با استفاده از راهکارهای نوآورانه موفق بوده است و توانسته به توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها دست پیدا کند.

وی همچنین یکی از نقاط مشترک ایران و چین را حوزه گیاهان دارویی دانست و افزود: چین نیز همچون ایران از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گیاهان دارویی برخوردار است و در خانه فناوری و نوآوری ایران نیز مشاهده کردم که ایران در حوزه درمان و تجهیزات پزشکی دستاوردهای خوبی دارد؛ این حوزه نیز یکی از محورهای تعاملات و همکاری های دوطرفه خواهد بود.

عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست چین، هدف اصلی این سفر را تقویت همکاری های مختلف بین ایران و منطقه شین جیانگ برای توسعه همکاری‌های فناورانه و کمک به معیشت مردم دو کشور دانست.

لی یی فی با بیان اینکه، شین جیانگ با مساحت ۱۶۶ میلیون متر مربعی و جمعیت ۲۵ میلیون نفری و ۱.۷۷ تریلیون ین تولید ناخالص داخلی یکی از ظرفیت‌های اقتصادی بسیار خوب و دارای ظرفیت‌های همکاری بین دو کشور است، افزود: ضمن این که شنزن به ایران بسیار نزدیک است و همین امر به توسعه همکاری ها کمک می کند.

معاون دبیرکل حزب کمونیست چین در ادامه، از معاون علمی و فناوری رییس جمهور برای سفر به چین و شین جیانگ با هدف بازدید از دستاوردهای فناورانه و توسعه همکاری‌ها دعوت کرد.​

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه