English

وزیر ارتباطات:

سند راهبردی فضای مجازی در راه مرکز ملی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شده و فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: نماینده این وزارتخانه به کارگروه معرفی شده است.

سند راهبردی فضای مجازی در راه مرکز ملی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج، عیسی زارع‌پور روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره سند راهبردی فضای مجازی اظهار داشت: در آن سند راهبردی ۴ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده دو مورد از این اسناد تهیه شده است و در حال ارسال به مرکز ملی فضای مجازی است.

وی اضافه کرد: دو مورد دیگر هم کارهای اولیه انجام شده زیرا کار بین دستگاهی است و دستگاه‌های مختلف باید حضور پیدا کنند که در حال برگزاری جلسات آن هستیم و امید است تا پایان تابستان آن دو سند هم تکمیل شود.

وی در مورد تعیین کارگروهی از سوی رئیس جمهور در هفته گذشته عنوان کرد: آیت الله رئیسی هفته گذشته در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستوری صادر کرد که براساس آن کارگروهی برای بررسی گلایه‌های مردم در بحث سند تشکیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمایندگان خود را برای شرکت در این کارگروه مرکز ملی فضای مجازی معرفی کرده ایم و امید است این مرکز از ظرفیت‌های خود در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری را نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند.

زارع پور ادامه داد: تلاش می شود از این نقش فرادستگاهی مرکز استفاده کرده و مشکلاتی که خارج از اراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه حاکمیت شرکتی و نقشی که شرکت‌های خصوصی در شبکه دارند به دلایل مختلف ماموریت خود را به درستی انجانم نداده اند، گفت: به عنوان مثال شرکت مخابرات ایران در لایحه تجمیع و شبکه داخل شهرها و استان‌ها در سال‌های گذشته وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده و شبکه اشباع است و در برخی ساعات مشکلاتی را به ویژه در تعدادی از استان ها ایجاد کرده است که این موضوعات باید رسیدگی شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره موضوع فیلترینگ نیز توضیح داد: این مساله خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است و کمیته‌ای که وجود دارد دولت سهم عمده را در آن کمیته ندارد.

زارع پورتصریح کرد: در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بازنگری در سیاست‌ها و مصادیق فیلترینگ یکی از خواسته‌های رئیس جمهور از وی بوده و بخشی از گلایه‌های مردم از سرویس‌ها و سایت‌هایی است که به اعتقاد ما هم بلاوجه بسته شده است، به عنوان مثال گوگل پلی یا مصادیق بازی‌های پرکاربرد و برخی سرویس‌هایی که مردم به آن احتیاج دارند در این کارگروه باید بررسی شود زیرا بخشی از نارضایتی مردم ناشی از اینهاست.

وی ادامه داد: درباره شبکه های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، تابع مصوبات مراجع بالادستی هستیم که آنها را مکلف به رعایت و پذیرش قوانین جمهوری اسلامی دانستند و امید است مرکز ملی در قالب همین کارگروه نقش آفرینی داشته باشد و ما اثرات آن را برای کاهش نارضایتی مردم و افزایش سرعت و کیفیت شبکه شاهد باشیم.

وی درباره دولت هوشمند هم خاطرنشان کرد: با هشدار و موعدی که رئیس جمهور مجددا تعیین کردند که البته در قانون هم دستگاه‌ها مکلف شدند که این کار را انجام بدهند، کار پرشتابی آغاز شده است و چند دستگاه معدودی که متصل نشده‌اند کار خودشان را به سرعت انجام می‌دهند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: من امروز از وزیر علوم مطلع شدم که تعداد دانشگاه‌هایی که متصل شده‌اند سه رقمی شده و این خبر خیلی خوبی است و مابقی دستگاه‌ها هم این کار را انجام می‌دهند.

زارع‌پور خاطرنشان کرد: امسال مراحل دیگری هم داریم و دستگاه‌ها باید تا پاییز تمامی استعلام ها را به صورت برخط انجام دهند به این معنا که هیچ مراجعه کننده‌ای برای گرفتن استعلام از این اداره به آن اداره و از این وزارتخانه به آن وزارتخانه توسط دستگاه‌ها فرستاده نشود.

وی افزود: همچنین همه دستگاه‌ها باید خدماتشان را از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند ارائه کنند و غیر از اتصال تکلیف دارند ۲۰ درصد خدمات خود را به صورت هوشمند ارائه کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رسانه ها خواست این تکالیف مهم را از دستگاه های مختلف پیگیری کنند و ادامه داد: در این زمینه مواعد قانونی وجود دارد که در ماه های آبان، آذر و دی اجرایی می شود و انتظار می رود این اتفاقات برای مردم رقم بخورد و مردم طعم شیرین استفاده از فناوری را در مواجهه با دولت بچشند.

زارع‌پور تصریح کرد: سال گذشته سال پنجره واحد بود و امسال سال افزایش کیفیت خدمات و حذف کاغذ از مراودات بین دستگاهی است و امید است بتوانیم بخش خوبی از دولت هوشمند را به معنی واقعی کلمه امسال محقق کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه