English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

افزایش عرضه مرغ از استان های شمالی به تهران / نژاد مرغ آرین زیان ده است؟

دبیر کل فدراسیون طیور ایران با اشاره به کاهش 20 هزار تنی تولید مرغ در ماه به دلیل جوجه ریزی آرین گفت: افزایش عرضه مرغ از استان های شمالی به تهران اتفاق افتاده و قیمت مرغ به زودی تعدیل می شود. در حال حاضر قیمت مرغ در بازار به طور متوسط زیر 85 هزار تومان است، هرچند ممکن است در برخی مغازه ها قیمت مرغ را بالاتر بفروشند.

افزایش عرضه مرغ از استان های شمالی به تهران / نژاد مرغ آرین زیان ده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، پیرو کاهش جوجه ریزی در اواخر سال گذشته قیمت مرغ در کشور بالا رفت و بعد از آن در برخی مناطق حتی صف خرید مرغ هم شکل گرفت و بعد از آن وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش انگیزه جوجه ریزی و تولید قیمت مصوب گوشت مرغ را برای هر کیلو به 73 هزار تومان رساند، اما با توجه به اینکه جوجه ریزی های جدید هنوز به بازار عرضه نشده اند قیمت گوشت مرغ در کشور بسیار بالاتر از نرخ مصوب است. دبیر کل فدراسیون طیور ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج افزایش عرضه مرغ از استان های شمالی به تهران اتفاق افتاده و قیمت مرغ به زودی تعدیل می شود.

فرزاد طلاکش در گفتگو با خبرگزاری موج با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار به طور متوسط زیر 85 هزار تومان است، گفت: هرچند ممکن است در برخی مغازه ها قیمت مرغ بالاتر از این رقم هم باشد اما استثنا است.

او با بیان اینکه جوجه ریزی که انجام شده برای تامین نیاز کشور کفایت می کند و به واردات مرغ نیازی نیست، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی زمانی که موضوع قیمت هر کیلو گوشت مرغ به 73 هزار تومان مطرح کردند تاکید کردیم که حداقل یک بازه قیمتی برای نوسانات تعیین شود، زیرا وقتی جوجه ریزی و ... هم به حالت تعادل برسد بازهم این قیمت به زیان تولیدکننده‌ها خواهد بود.

او افزود: قیمت 73 هزار تومان هر کیلو مرغ برای مصرف کننده است، قیمتی که امروز به مرغدارها عرضه می کنند ومیانگین قیمت بین 80 تا 85 هزار تومان است حالا با توجه به افزایش عرضه تا سه ماه آینده قیمت هر کیلو مرغ به 73 هزار تومان می رسد از طرف دیگر میانگین قیمت فروش مرغ در سال جاری هم ممکن است به زیر 73 هزار تومان برسد.

دبیر کل فدراسیون طیور ایران با اشاره به فشار غیرمنطقی و غیراقتصادی که برای استفاده از نژاد آرین در مرغداری‌ها وجود دارد که باعث شده در ماه 20 هزار تن گوشت کمتری تولید شود گفت: این عامل باعث شده برنامه تولید و مصرف بهم بخورد. ما معتقدیم که این سیاست و اصرار دولت برای استفاده از مرغ آرین اگر عوض نشود ممکن است بازار مرغ اصلا به تعادل نرسد.

او افزود: نژاد مرغ آرین سی سال در کشور استفاده نشده، به همین دلیل نمی شود به یکباره به طور کامل در مرغداری‌ها پرورش داده شوند و این سومدیریت ها عاملی برای زیان مرغداری‌ها و حتی خسارت به مصرف کنندگان است.

او با بیان اینکه اقدامات ژنتیکی روی مرغ آرین بین 7 تا 10 سال طول می کشد و اگر روند علمی اتفاق نیفتد مشکلات همچنان پابرجا می ماند، تصریح کرد: روی کاغذ حدود 45 درصد جوجه کشور مرغ آرین است اما در واقعیت اینگونه نیست و البته می توان گفت حدود 30 درصد از این جوجه ریزی مرغ آرین بیشتر به گوشت تبدیل نمی شود.

 

بیشتر بخوانید:

پشت پرده گرانی مرغ در بازار چیست؟ / واردات مرغ با قیمت 2.2 دلار از ترکیه

قیمت هر کیلو مرغ در مرغداری ها ۳۴ هزار تومان / احتمالا قیمت مرغ به صورت تدریجی افزایش یابد

احتمال تکرار بحران مرغ و تخم مرغ!/وزارت جهاد کشاورزی نسبت به وضعیت ارز اطلاعی ندارد

سیاست های ضد تولید در وزارت جهاد کشاورزی / وعده جدید وزارتخانه برای ترمیم حل مشکل بازار مرغ

 

آیا مرغ ایرانی آرین به صرفه است؟

پیش از این محمد حسین بنابازی معاون پژوهش مؤسسه تحقیقات علوم دامی  اعلام کرد: جوجه آرین به دلیل مصرف جیره رقیق‌تر و نهاده هایی با ارزش غذایی پایین تر صرفه اقتصادی دارد، اما مرغ گوشتی نژاد راس برای رسیدن به وزن مورد نظر نیازمند مصرف دو تا سه برابر بیشتر نهاده ها در مقایسه با آرین بوده و در عین حال در صورت پایین بودن ارزش غذایی باید مدت زمان بیشتری در واحد تولیدی بماند تا به وزن مورد نظر برسد.

معاونت علمی ریاست جمهوری و ستاد توسعه زیست فناوری مسئولیت تحقیق و توسعه مرغ آرین را برعهده گرفته اند و امسال توانستند پلتفرم تحقیق و توسعه را برای مرغ آرین ایجاد کنند با تولید مرغ لاین با نژاد ایرانی تحت عنوان آرین، تمام نیاز مرغداری های کشور به مرغ لاین و اجداد از داخل تامین می شود.  پیش از این قسمتی از مرغ اجداد مورد نیاز کشور از خارج تامین می شد که در سال‌های اخیر به علت تحریم های ظالمانه واردات آن متوقف شده بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه