English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پول نقد در دست مردم افزایش یافته است / دولت نقدینگی را مدیریت نکند گرانی جدی می شود

طی چند ماه گذشته بسیاری از صاحبنظران نسبت به افزایش تورم در سال ۱۴۰۲ ابراز نگرانی کرده بودند و حالا آمارها از وضعیت نسبت پول به شبه پول و همچنین اسکناس موجود در اقتصاد کشور این تهدیدها را جدی تر کرده است

پول نقد در دست مردم افزایش یافته است / دولت نقدینگی را مدیریت نکند گرانی جدی می شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، آمارها حکایت از این دارد که اسکناس موجود در جامعه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و حجم اسکناس در دست اشخاص از ۶۷ درصد به ۷۸ درصد رسیده است در حالی که با کاهش ارزش پول ملی بسیاری از کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که معاملات با اسکناس کاهش پیدا می کند اما این اتفاق نیفتاده و‌ شاید افول توان مالی مردم منجر شده آنها پول خود را تنها برای امورات زندگی صرف کنند و عملا میزان مشارکت مردم افت کرده و محدود به دهک بالای جامعه شده است.

از طرف دیگر افزایش اسکناس در سطح جامعه حکایت از چاپ پول توسط بانک مرکزی دارد که به دلیل اینکه به عنوان پول بدون پشتوانه به جامعه تزریق می شود تبعات بالایی همچون تورم دارد.
یک استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر انتظارات تورمی در اقتصاد کشور کاملا نمایان است، گفت: وقتی مردم نگران کاهش بیشتر ارزش پول ملی هستند پول را به صورت نقد نگه میدارند تا وارد بازار کالایی شوند و به نوعی از تورم جا نمانند.
کامران ندری با بیان اینکه بی اعتمادی در اقتصاد کشور منجر به ناکارآمدی سیاست های پولی هم کرده است، افزود: بانک مرکزی در چند ماه گذشته بحث افزایش نرخ بهره برای جذب سپرده های بانکی را اجرایی کرد تا نقدینگی جامعه هم کاهش پیدا کند اما این اتفاق نیفتاده و نسبت پول به شبه پول افزایش یافته است و احتمالا وارد بازارهای کالایی خواهد شد.
 
 
بیشتر بخوانید:

احتمال بروز ابرتورم در ایران چقدر است؟ / بدون اصلاحات ساختاری دهه تورمی خواهیم داشت

افت بازارهای مالی و کالایی در کشور / آشفتگی جریان نقدینگی در جامعه

 

رابطه رشد پول نقد و استقراض 

به طور قطع رشد پول نقد به معنای چاپ اسکناس است و این مسئله با ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه دولت سال گذشته از بانک مرکزی استقراض نکرده کمی تناقض دارد از طرف دیگر بانک مرکزی گزارشی هم منتشر نکرده مبنی بر اینکه اسکناس های نو را با اسکناس های فرسوده جایگزین کرده است.
یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر وضعیت تورمی کشور نشان می دهد که رشد پایه پولی اتفاق افتادن است، گفت: بخشی از این مسأله تحت تاثیر ناترازی بانک هاست که به دلیل استقراض دولت اتفاق افتاده است و این خودش عاملی برای بروز انتظارات تورمی و افزایش نسبت پول به شبه پول است.
آلبرت بغزیان با بیان اینکه سیاست های بانک مرکزی در مدیریت نقدینگی تاکنون کارآمد نبوده است، افزود: وقتی نسبت پول به شبه پول در اقتصاد رسد می کند یک سیگنال خطرناک برای اقتصاد کشور خواهد بود، زیرا هر آن ممکن است با یک موج خبری وارد یک بازار شود و تلاطم های شدیدی را در آن ایجاد کند، از این رو دولت باید سیاست های را برای مدیریت بازار پول اجرایی کند.
به گزارش خبرگزاری موج، طی چند ماه گذشته بسیاری از صاحبنظران نسبت به افزایش تورم در سال ۱۴۰۲ ابراز نگرانی کرده بودند و حالا آمارها از وضعیت نسبت پول به شبه پول و همچنین اسکناس موجود در اقتصاد کشور این تهدیدها را جدی تر کرده است.
آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه