English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

منشأ جریان نقدینگی در اقتصاد ایران بانک ها هستند؟ / افزایش نرخ بهره سیاست ضد تورمی در جهان

هرچند موج تورمی در جهان منجر شده که نرخ بهره بین بانکی تا حدودی افزایش یابد اما در ایران یکی از دلایل رشد نرخ بهره بین بانکی ناترازی بانک هاست که اخیرا رییس کل بانک مرکزی هم بانک های ناتراز را تهدید به انحلال کرده است.

منشأ جریان نقدینگی در اقتصاد ایران بانک ها هستند؟ / افزایش نرخ بهره سیاست ضد تورمی در جهان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر با وجود اینکه بانک مرکزی و وزارت اقتصاد اعلام کرده اند که رشد نقدینگی در کشور به ۲۹ درصد رسیده که کمتر از سال گذشته است با این حال رشد پایه پولی همچنان بالاست، از طرف دیگر بانک مرکزی برای کاهش تورم در این هفته  با افزایش نرخ بهره بین بانکی موافقت کرده است، البته این مسأله تنها در ایران اتفاق نیفتاده و حتی فدرال رزرو و بانک انگلیس اعلام کرده اند که احتمالا در جلسات خود نرخ بهره را افزایش می دهند و بعد از آن پیش بینی می شود در کشورهایی مانند ژاپن و سوییس که ارتباط مالی گسترده ای با فدرال رزرو دارند نرخ بهره را بالا ببرند. همین موضوع می تواند سیگنال جدیدی به بازار های مالی باشد.

در یک هفته گذشته ارزش دلار در برابر سایر ارزهای خارجی رشد محسوسی داشته و همین موضوع باعث شده که بازار طلا هم دچار یک سکون شود و شاخص بازدهی 10 ساله ایالات متحده به 3.2 درصد رسیده و از آنجایی که تورم ایالات متحده  نزدیک به 12 واحد افزایش یافته و باعث شد که فدرال رزرو مجبور به افزایش شدیدتر نرخ بهره شود.  به طور مشابه بیت کوین،  از  حدود ۲۶۴۰۰ دلار به کمترین میزان آن در یک ماه گذشته یعنی ۲۵۴۰۰ دلار رسیده که کمترین قیمت بیت کوین در چند ماه گذشته است.

در حال حاضر با افزایش تغییرات در قیمت ارزهای خارجی شاهد تغییراتی در نرخ بهره بین بانکی در ایران هستیم و این مسئله ناشی از ناترازی بانک هاست که اخیرا رییس کل بانک مرکزی ایران هم به آن اشاره کرده و حتی تهدید کرده بانک های ناترازی را منحل خواهد کرد.

یک استاد اقتصاد در گفتگو با خبرنگار برگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از بانک های کشور مشکل ناترازی دارند، گفت: بسیاری از این بانک ها به جای اینکه در مسیر توسعه خدمات بانکی اقدامی کرده باشند وارد عرصه بنگاه داری شده اند به همین دلیل با وجود دارایی های زیاد زیان ده هستند.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه تا زمانی که بانک مرکزی استقلال لازم برای برخورد با بانک های مشکل دار را نداشته باشد مشکل ناترازی ادامه پیدا می کند، افزود: در سال های گذشته یکی از مهمترین دلایل بروز تورم در اقتصاد کشور همین بانک ها بوده اند که از طریق افزایش پایه پولی به مشکلات تورمی در کشور دامن زده اند و الان تبعات آن دامن اقتصاد کشور را گرفته است.

 

دلایل رشد ناترازی بانک ها چیست؟

همچنین یکی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه یکی از مهمترین دلایل ناترازی بانک ها در اقتصاد ایران، استقراض دولت از آنهاست، گفت: در واقع دولت در سال های اخیر با کسری بودجه مواجه بوده و برای جبران آن دیگر مستقیم از بانک مرکزی استقراض نکرده و اما از سیستم بانکی گرفته و بانک های دولتی هم برای جبران ناترازی از منابع سایر بانک ها دریافت کرده اند و همین مسأله منجر به رشد نرخ بهره بین بانکی شده است.

رضا روحی با بیان اینکه یکی از دلایل رشد پایه پولی در کشور به عنوان مهمترین عامل تورم زا همین رفتار بانک هاست، افزود: از این رو موضوع مشکل نقدینگی در اقتصاد کشور حل نمی شود مگر اینکه وضعیت بانک ها ساماندهی شود‌

به گزارش خبرگزاری موج، هرچند موج تورمی در جهان منجر شده که نرخ بهره بین بانکی تا حدودی افزایش یابد اما در ایران یکی از دلایل رشد نرخ بهره بین بانکی ناترازی بانک هاست که اخیرا رییس کل بانک مرکزی هم بانک های ناتراز را تهدید به انحلال کرده است. از این رو وزیر اقتصاد وعده داده که دولت بخشی از بدهی بانک ها که به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان هم می رسد را از طریق مجوز افزایش سرمایه تسویه کند. حالا باید دید تا شهریور ماه بانک ها چه اقدامی در راستای کسب معیار های بانک مرکزی انجام می دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه