English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تبعات حراج نفت ارزان برای بودجه / وزارت نفت گزارش های دقیق بدهد

در چند وقت اخیر وزارت نفت عملکرد شفافی از خود نشان داده که چه برنامه ای برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه دارد، زیرا از یک سو گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه میزان تخفیف نفت ایران در بازارهای آسیایی بسیار بالاست و از طرف دیگر قیمت های جهانی هم همچنان روندی نزولی دارند.

تبعات حراج نفت ارزان برای بودجه / وزارت نفت گزارش های دقیق بدهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، طبق گزارش های بین المللی میزان صادرات نفت ایران در ماه های گذشته کاهش یافته و دولت آمریکا تنش های تحریمی و توقیف کشتی های نفتی ایران را کاهش داده است. این مساله همزمان شده با افزایش فشار دولت های اروپایی برای آغاز دوباره مذاکرات برجامی است که چندی پیش دولت آمریکا اعلام کرده بود که تمایل چندانی برای از سرگیری مذاکرات دیپلماتیک را ندارد. این مساله باعث شده تا تحرکاتی جدید در بازار نفت بروز کند و قیمت نفت هم تا حدودی در بازار جهانی تعدیل شود، اما در شرایط کنونی اوپک برای حفظ قیمت نفت به دنبال سیاست های حمایتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه فصل سرما تمام شده و در نقطه اوج خرید نفت نیستیم، گفت: در شرایط کنونی پیش بینی می شود قیمت نفت ثابت بماند و تغییرات معناداری اتفاق نخواهد افتاد.

حسن مرادی با بیان اینکه با همکاری ایران و عربستان اتحاد نسبی بین اوپک به وجود آمده است، افزود: اگر او.پک پلاس به کاهش تولید رای بدهد می تواند روی قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشته است.

او درباره آمارهای مربوط به افزایش تولید و عرضه نفت ایران تصریح کرد: دولت اعلام کرده صادرات نفت بالا رفته و اگر امروز به دلیل ناچاری مجبور است نفت را ارزانتر بفروشد زیرا در شرایط کنونی رقابت با نفت روسیه وجود داشته است.

او با تاکید بر اینکه حذف دلار از اقتصاد کشورهای شرق آسیا و ... کمک می کند که ایران نفت را بدون دلار بفروشد، اظهار کرد: این مساله منجر می شود که ایران نفت را به کشورهای عضو آسه با ارزهای محلی معامله کند و این یعنی اینکه ایران نفت را با قیمت های بالاتر خواهد بود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت در بازار جهانی منجر به کاهش سودآوری نفت شل می شود، اظهار کرد: آمریکا مجبور است که قبل از فصل سرما ذخایر استراتژیک نفت را که در یک سال گذشته بعد از جنگ روسیه و اوکراین آزاد کردند تا قیمت نفت را کاهش دهند را جایگزین کنند.

 

شرایط اقتصاد کشور با کسری بودجه نفتی

در حال حاضر اقتصاد کشور با کسری بودجه مواجه است که بخش عمده این مساله ناشی از تحریم های نفتی و ... است، هرچند سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که حدود 10 درصد از بودجه کشور وابسته به نفت است، اما در عمل اینگونه نیست و اقتصاد ایران که با تلاطم های زیادی مواجه است کاملا تحت تاثیر کسری بودجه ای بوده که ریشه آن کاهش صادرات نفت و مشتقات نفتی است.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران بیشترین صادرات نفتش به چین است، گفت: ایران طبق توافق 25 ساله نفت را با تخفیف به کشور چین می فروشد و از طرف دیگر رقابت با روسیه در بازار آسیا باعث شده درآمد نفتی ایران باز هم کاهش پیدا کند.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه سال 1402 حدود 85 دلار تعیین شده که با قیمت کنونی نفت در بازار، دولت با کسری بودجه مواجه خواهد شد، افزود: در شرایط کنونی دولت قیمت ارز صادراتی را ثابت نگه داشته و این مساله روی صادرات مشتقات نفتی و ...  تاثیر منفی می گذارد حالا باید دید در ماه های آینده دولت چه استراتژی را برای تحقق درآمدهای نفتی دنبال خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری موج، در چند وقت اخیر وزارت نفت عملکرد شفافی از خود نشان داده که چه برنامه ای برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه دارد، زیرا از یک سو گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه میزان تخفیف نفت ایران در بازارهای آسیایی بسیار بالاست و از طرف دیگر قیمت های جهانی هم همچنان روندی نزولی دارند. زیرا فصل سرما را پشت سر گذاشته ایم و روسیه همچنان با عرضه بالای نفت در بازارهای آسیایی قیمت نفت ایران را می شکند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه