English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

دستیابی به حمل و نقل پایدار و ایمن نیازمند داشتن برنامه‌ای جامع

دستیابی به حمل و نقل پایدار با در نظر گرفتن شاخصه‌هایی نظیر ایمنی و برنامه‌های مدون و جامع میسر می‌شود زیرا این صنعت نقش عمده‌ای در توسعه اقتصاد دارد.

دستیابی به حمل و نقل پایدار و ایمن نیازمند داشتن برنامه‌ای جامع

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بخش حمل و نقل به عنوان پیش‌نیاز و زیربنای توسعه، دارای نقش اساسی و کارآمد در شکل‌گیری استعدادهای متنوع و بالقوه هر جامعه‌ای است که از طریق ایجاد و به کارگیری زیرساخت‌های ارتباطی، تبادلات اقتصادی، اجتماعی پیوند ناگسستنی بین عوامل مختلف رشد و توسعه را فراهم می‌آورد.

بر این اساس حمل و نقل میزان نقش و اهمیت خود را به عنوان یکی از موثرترین شاخص‌های رشد و توسعه مناطق نمایان می‌سازد که با توجه به استفاده بهینه از ظرفیت‌های این بخش و تعیین سیاست‌هایی در جهت افزایش کارآیی آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بنابراین حمل و نقل یکی از اجزای مهم امور زیربنایی و چرخه تولید- مصرف محسوب می شود، ضمن آنکه خود نیز از فرآیند رشد و توسعه اقتصادی تأثیرپذیر است، تأثیری که حمل و نقل بر ساختار فضایی و کالبدی کشور می‌گذارد باعث تمرکز یا عدم تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در مناطق مختلف کشور و در نتیجه رشد مناطق در دسترس یا رکود مناطق دور از دسترس می‌شود.

استعلام-بارنامه-در-حمل-و-نقل

اهمیت این موضوع سبب شد تا شورای انقلاب فرهنگی، هفتم اردیبهشت را «روز ایمنی حمل و نقل» نامگذاری کند و در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

 

اهمیت حمل و نقل به عنوان زیرساخت عمده تجارت و بازرگانی

«امیر جعفری» کارشناس صنعتی حمل و نقل در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، با بیان اینکه حمل و نقل به عنوان زیرساخت عمده تجارت و بازرگانی اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: حمل و نقل همگام با رشد پایدار تولید و تجارت جهانی و همچنین تغییرات بنیادی در بازرگانی ملی و توسعه صادرات غیرنفتی شکوفا می‌شود. در اینجاست که اهمیت حمل و نقل به عنوان زیرساخت عمده تجارت و بازرگانی ضرورت می‌یابد.

وی افزود: در واقع حمل و نقل کالا و خدمات سبب می‌شود که منابع اقتصادی نظیر سرمایه، نیروی کار و تکنولوژی میان مصرف کنندگان و تولید کنندگان مبادله شود. حمل و نقل با هموار کردن مبادله و تجارت موجب رشد هم در سطح ملی و هم در سطح جهانی شده است و زمینه‌های امکان دسترسی به رفاه و تسهیلات ملی را افزیش می‌دهد. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که توسعه حمل و نقل پیوسته در حد کلان اقتصادی باعث رشد اقتصادی و افزایش بازدهی اجتماعی نسبت به سرمایه گذاری‌های خصوصی است.

 

نقش حمل و نقل در اقتصاد

این کارشناس حمل و نقل با توضیح اینکه حمل و نقل و عوامل اقتصادی از یکدگیر تأثیر می‌پذیرند، بیان داشت: رشد تجارت، بهبود وضعیت کشاوری، خدمات وتولیدات موجب افزایش تقاضای حمل و نقل در جامعه می‌شود. کارایی بخش حمل و نقل هم در افزایش بهره‌وری نظام اقتصادی جامعه تأثیرگذار است و یکدیگر را تقویت می‌کنند. سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی به طور مستقیم باعث رشد اقتصادی شده و همچنین باعث کاهش در هزینه‌های حمل و نقل می‌شود. از این رو با برنامه ریزی مناسب و دقیق در این زمینه و بهبود و ساماندهی زیرساخت‌های حمل و نقل باعث کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و تولید شده و اثرات مطلوبی بر اقتصاد یک جامعه می‌گذارد.

 

ارتباط حمل و نقل با بهره‌وری بهینه

جعفری، بهره‌وری را عاملی برای تعادل میان عرضه و تقاضا عنوان کرد و توضیح داد: ایجاد درست و متناسب میان عرضه و تقاضا در حمل و نقل بسیار مهم است و بهره‌وری مهمترین عامل آن است. همچنین ایمنی و امنیت دو موضوع مهم به شمار می‌روند که باید به آنها توجه کرد زیرا نقش بسیار مهمی در توسعه کشور دارند. بنابراین ضرورت دارد تا شاخص‌های ایمنی و امنیتی را ارتقا بخشید تا دستیابی به توسعه فراگیر و پایدار سهل و آسان شود.

 

ترویج فرهنگ رانندگی ایمن در کاهش سوانح جاده‌ای

این کارشناس صنعتی حمل و نقل با اشاره به بحث آموزش و پذیرش قوانین مربوط به راهنمایی و رانندگی، گفت: برای ایمنی راه‌ها سختگیری در وضع قوانین و اصلاح مقررات بسیار لازم است تا ضمن کاهش سوانج جاده‌ای، در بازدارندگی از تصادفات و تخلفات نیز تأثیر مثبت دارد. همچنین بازرسی ایمنی به عنوان یک روند قانونی از نظر اطمینان نسبت به گسترش شبکه‌های ایمن‌تر راه‌ها، صورت گیرد تا از نیازهای تمامی استفاده کنندگان اطمینان حاصل شود. همچنین نقش انسان در افزایش ایمنی به سه بخش وظایف مدیران، کارشناسان حمل و نقل و وظایف عمومی تقسیم می‌شود. مردم ضمن فراگیری آموزش‌های لازم با رانندگی مناسب، حوادث رانندگی را کاهش می‌دهند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه