English

وزیر اقتصاد و امور دارایی در پاسخ به خبرگزاری موج:

ناترازی بانک ها عامل افزایش نرخ بهره بین بانکی /دولت بدهی خود به بانک ها را امسال می پردازد

احسان خاندوزی گفت: دولت سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک ها را پرداخت کرده و امسال هم پیش بینی شده ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی به بانک ها را بپردازد.

ناترازی بانک ها عامل افزایش نرخ بهره بین بانکی /دولت بدهی خود به بانک ها را امسال می پردازد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری با اشاره به اینکه نرخ رشد اقتصادی پاییز بدون نفت ۴.۵ درصد و با نفت ۵.۳ درصد بوده است، گفت: براساس گزارش ها بخش کشاورزی کمترین رشد و بیشترین رشد مربوط به بخش نفت بوده است و این آمار حکایت از رشد اقتصادی در ۱۱ فصل پیوسته است.

احسان خاندوزی با بیان اینکه سرمایه گذاری در پاییز سال گذشته به ویژه در بخش ماشین آلات داشته ایم، افزود: در مجموع ۹ ماهه ۱۴۰۱ حدود ۷.۷ درصد رشد سرمایه گذاری نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ داشته ایم.

او با اشاره به گزارش بانک مرکزی افزود: ۸.۳ درصد در ۹ ماهه ۱۴۰۱ رشد تولید کارگاه های بزرگ صنعتی داشته ایم.

 

بیشتر بخوانید:

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت - ۲۲ فروردین ۱۴۰۲

 

خاندوزی با بیان اینکه در بودجه ۱۴۰۱ بدون استقراض از منابع بانک مرکزی پشت سر گذاشتیم، گفت: در سال گذشته نسبت بودجه عمرانی به بودجه عمومی از ۱۲ درصد به ۱۷ درصد رسید. همچنین در ده سال گذشته این بزرگترین عددی بوده که محقق شده است زیرا ۹۴ درصد تخصیص منابع برای پروژه های عمرانی اختصاص یافته است.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۹ میلیارد واردات به کشور صورت گرفته که ۱۲.۵ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۵۳ میلیارد دلار صورت گرفت که نسبت به سال گذشته حدود ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

خاندوزی با بیان اینکه رشد نقدینگی در سال ۱۴۰۱ حدود  ۲۸ درصد تا پایان بهمن بوده است، گفت: کمترین رشد نقدینگی کشور از سال ۹۷ بوده و این موضوع حکایت از عملکرد خوب دولت در رشد نقدینگی بوده و هدف‌گذاری برای سال جاری رشد ۲۵ درصدی است.

او درباره توسعه روابط ایران با عربستان، اظهار کرد: روابط تجاری ایران و عربستان در سال ۱۴۰۰ صفر بود و در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵ میلیون دلار صادرات به این کشور داشته ایم و هدف‌گذاری ما صادرات سالانه یک میلیارد دلار در سال خواهد بود و انتهای اردیبهشت ماه برای پیگیری این موضوع سفری به عربستان خواهیم داشت.

خاندوزی درباره نداشتن پول نقد توسط عابربانک ها، اظهار کرد: در حال حاضر مردم می توانند از طریق نظام پرداخت الکترونیک فعالیت های مالی خود را انجام دهند اما درباره دریافت پول نقد، بانک مرکزی بانک ها را مکلف کرد که ۱۰ درصد از پول خود را به چک پول های ۲۰۰ هزار تومانی تبدیل کنند تا از طریق مردم راحت تر بتوانند پول نقد دریافت کنند.

او درباره سهام عدالت گفت: سه و نیم میلیون نفر در این مرحله مشمول دریافت سهام عدالت شدند و مصوبه هیات دولت هم دریافت شد اما ایراد اصل ۴۴ گرفته شد و شورای عالی با حضور رییس جمهور این مسأله را برطرف کرد اما بعد در هیات وزیران ایرادات دیگری وارد شد، از این رو قصد داریم در 

خاندوزی در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره دلایل افزایش نرخ سود بین بانکی گفت: تاثیر سیاست انقباضی بانک مرکزی منجر به افزایش نرخ بهره بانکی شده از طرف دیگر اضافه برداشت بانک ها به رشد نرخ بهره بین بانکی موثر بوده و حالا بانک مرکزی به دنبال اجرای برنامه هایی برای کاهش نرخ بهره بین بانکی دارد که می تواند در کنترل تورم موثر باشد و از طرف دیگر دولت سال گذشته حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به بانک ها را پرداخت کرده و امسال هم پیش بینی شده ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی به بانک ها را بپردازد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه