English

وزیر نیرو :

رفع ناترازی‌های برق کار سختی است/بهره‌وری برق را تا ۱۰ هزار مگاوات افزایش می‌دهیم

وزیر نیرو از ارائه برنامه افزایش ۱۰ هزار مگاواتی بهره وری برق بدون کاهش رفاه اجتماعی به مجلس شورای اسلامی خبر داد.

رفع ناترازی‌های برق کار سختی است/بهره‌وری برق را تا ۱۰ هزار مگاوات افزایش می‌دهیم

به گزارش خبرگزاری موج، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مراسم رونمایی از استاندارد ملی جدید برچسب انرژی کولر آبی گفت: مهمترین مؤلفه قدرت برای کشور در رصد اقتصادی تأمین آب و برق پایدار برای کشور است.

وی ادامه داد: رفع نا ترازی برق در برنامه‌های دولت و وزارتخانه قرار دارد که در بخش‌های مختلف پیگیری می‌شود و رفع این ناترازی بسیار دشوار است.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای رفع ناترازی توضیح داد: دو نوع برنامه برای حل ناترازی در دستور کار قرار دارد، یکی برنامه‌های توسعه‌ای و برنامه‌های نیروگاهی و دیگری مدیریت صحیح مصرف با تکیه بر بخش‌های تولید و مصرف، ما در سال گذشته برای رفع بخشی از نا ترازی توسعه و تمام نیروگاه‌ها را در دستور کار داشتیم و هر یک کیلو وات نزدیک به ۵۰۰ یورو ظرفیت سازی می‌کنیم و هزینه تمام شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته برنامه‌ای مبنی بر افزایش راندمان نیرو گاه‌های موجود بود که با اجرای برنامه‌های متعدد اعم از سخت افزار و نرم افزار بیش از ۱۰۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی ها اضافه شد، که به طور متوسط برای هر کیلو وات ۲۵ یورو هزینه شده است.

محرابیان اضافه کرد: البته ۱۲ مگاوات ظرفیت تولید نیروگاه اضافه شد در سمت تولید اقدامات زیادی می‌توان کرد که با سرمایه گذاری کردن، بهره وری و راندمان را افزایش دهیم که مهمترین افزایش نیرو گاه‌های بخار است.

وی توضیح داد: طبق برنامه‌ای که به مجلس ارائه دادیم ۱۰ هزار مگاوات بهره وری برق را افزایش دهیم که بدون کاهش رفاه اجتماعی می‌توان به این نقطه رسید و سوابق اجرایی نوید این را می‌دهد که چنین اقدامی امکان پذیر است.

وزیر نیرو اضافه کرد: در اوج مصرف برق نزدیک به ۷۰ هزار مگاوات تقاضای برق داشتیم که این ۷۰ هزار مگاوات در بخش‌های صنعتی کشاورزی و خانگی بود و از این میزان ۳۰ هزار مگاوات در بخش سرمایشی بود ۳۰ هزار مگاوات افزایش تقاضای است که به تقاضای مصرف افزوده می‌شود.

محرابیان توضیح داد: اگر بخواهیم ۳۰ هزار مگاوات افزایش ظرفیت داشته باشیم باید ۴۰ هزار مگاوات ظرفیت سازی کنیم یعنی به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است. طبیعتاً ایجاد چنین نیروگاهی اقتصادی نیست زیرا در بازه ای از زمان است و مربوط به تمام سال نیست.

به گفته این عضو کابینه دولت سیزدهم کولرهای آبی که در خانه‌ها وجود دارد ۷۰۰ کیلو وات ساعت در سال است که فاصله‌ای دوبرابر با کولر استاندارد دارد.

وی ادامه داد: کولر گازی وضعیت بدتری دارد و بیش از دوبرابر با کولر گازی استاندارد فاصله دارد در چیلرها نیز هیچ نوع استانداردی وجود ندارد به همین دلیل مصرف کنندگان آن قبوض برق بالایی دریافت می‌کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی