English

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

وضعیت شرکت های دولتی باید تعیین تکلیف شود

یک کارشناس اقتصادی در حال حاضر وضعیت شرکت های دولتی باید تعیین تکلیف شود، گفت: با انتشار صورت های مالی شرکت های دولتی شرکت های سود ده و زیان ده مشخص می شوند.

وضعیت شرکت های دولتی باید تعیین تکلیف شود

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرگزاری موج در مورد اینکه انتشار عمومی صورت های مالی شرکت های دولتی چه کمکی به بهبود روند فعالیتهای این شرکت ها می کنند گفت: در وهله اول باید گفت ۶۰ درصد بودجه کل کشور ، بودجه شرکت‌های دولتی را تشکیل می دهد و این رقم قابل توجهی است

وی افزود: تنها دیتایی که ما از این رقم داریم در صورت های مالی شرکت های دولتی است و جای دیگری انتشار پیدا نمی کند یکی از ضرورت هایی که باعث می شود ما نیاز پیدا کنیم به شفافیت صورت های مالی همین ۶۰ درصد بودجه کل کشور است

آرین نژاد ادامه داد: البته باید گفت که تفاوت بودجه شرکتهای دولتی با بودجه سازمان ها در این است که بودجه سازمان ها بودجه ای است که دریافت می‌کنند و بعد هم مصرف می‌کنند ولی مفهوم بودجه برای شرکتهای دولتی در اصل گردش نقدینگی آنهاست، یعنی یک خدمات یا کالایی را ارائه می دهند و در قبال آن یک گردش نقدینگی اتفاق می افتد و از آن ۷۵ درصد را به عنوان سود و مالیات به دولت می دهند و بقیه آن برای خود آن شرکت باقی می ماند که به آن بودجه شرکتهای دولتی می گویند.

این کارشناس اقتصادی افزود: بر اساس سیاستهای اعمالی دولت این شرکتها به شرکتهای سود ده یا زیان ده تبدیل می شوند.براساس برسی هایی که بر روی 400 شرکت داشتم حدود 10تا 15درصد آنها زیان ده بودند که این آمار را تنها می توان ازطریق صورتهای مالی بدست آورد.

براساس بررسی صورتهای مالی می توانیم متوجه شویم که شرکتها چرا  سود ده یا زیان ده هستند، چرا بهره وری ندارند؟ و آیا مقصر مدیر شرکت است یا سود و مالیاتی که از آن میگیریم زیاد است؟ و یا علت آن فسادیست که در آن شرکت وجود دارد؟ در کل تمام اطلاعات شفاهی که ما نیاز داریم در صورت های مالی موجود است.

 

شفافیت مالی در شرکتهایی که نقدینگی زیادی دارند

آرین نژاد در پاسخ به این سوال که شفافیت صورت های مالی کدام شرکت های دولتی مهمتر است بیان داشت: واقعیت این امر آن است که تمام شرکت های دولتی برای ما مهم هستند ولی اگر بخواهیم دسته بندی کنیم بر اساس آن مقدار نقدینگی که در شرکت های دولتی می چرخد از اهمیت بالایی برخورداراست؛ به عنوان مثال شرکت ملی گاز، شرکت ملی نفت، شرکت ایمیدرو و شرکت ایدرو که این شرکتها در پالایش نفتی برای ما بزرگترین و مهمترین شرکتها هستند وهمچنین شرکت بازرگانی دولتی چی بی سی و شرکت توانیر وشرکت راه آهن که این شرکتها نیز مهم هستند.

وی در خصوص اینکه صورت مالی شرکت های دولتی برای کدام اقشار جامعه قابل استفاده است گفت: عموم مردم و کارشناسان می توانند با مراجعه به صورت های مالی از آن استفاده کنند، یعنی هرکدام از این اقشار بر طبق خواسته خود بهره مند شوند.

 عموم مردم می توانند از صورت وضعیت مالی شامل ترازنامه، یا صورت وجوه نقد و سایر فاکتورها  به درآمد و هزینه عملیاتی پی برده و از آن استفاده کنند.

 ولی تشخیص تخصصی‌تر آن با استفاده ازشاخصهای عملکردی ا ست که مورد استفاده تحلیلگران است که می توانند آینده شرکت را پیش بینی کنند. 

این کارشناس اقتصادی در مورد اینکه وظیفه دولت، دیوان  محاسبات و رسانه‌ها درباره صورتهای مالی شرکت های دولتی چیست گفت: هر کسی یک هدف برای استفاده از این صورت های مالی داردهدف دولت رسیدن به بهره وری است و انتخاب  مدیری است که عملکرد عالی دارد تا از او در مراحل بالاتر استفاده کند.

اما رسانه‌ها، با داشتن صورتهای مالی می‌توانند اطلاعات را شفاف کنند و در اختیار مردم قرار دهند و مثلاً در مورد شرکت توانیر بیان کنند که شرکت توانیر چه مقدار نیرو دارد، چند کیلوبایت برق فروخته و به چه قیمتی فروخته  است، به طور کلی رسانه می تواند با آن صورت مالی و اطلاعاتی که در اختیار دارد اطلاعات شفافی را در اختیار مردم قرار دهد. 

آرین نژاد در پایان گفت: دیوان محاسبات هم به عنوان بازوی نظارتی مجلس باید دقت کند شرکت ها طبق برنامه اعتباراتی که دارند و برای آنها مشخص شده است عملیات انجام دهند و از اعتباراتشان تجاوز نکنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه