English

معاون آب منطقه ای استان مازنداران در گفتگو با خبرگزاری موج:

کاهش ۶۵ درصدی حجم ذخیره آب سدهای مازندران / چالش تامین آب برای کشاوزان شمالی

حاجی زاده با بیان اینکه حجم ذخیره سدهای استان 65 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، گفت: با توجه به کاهش حجم این سد امسال در بخش تامین آب کشاورزی معضل خواهیم داشت.

کاهش 65 درصدی حجم ذخیره آب سدهای مازندران / چالش تامین آب برای کشاوزان شمالی

معاون آب منطقه ای استان مازندران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی موج با اشاره به اینکه در سال جاری ذخیرسازی آب سدهای مازندران نسبت به سال گذشته افت زیادی داشته است، گفت: امسال وضعیت آبی استان مازنداران نسبت به سال های گذشته خوب نیست، بارندگی 35 درصد و حجم ذخیره سدهای استان 65 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و با توجه به گرمایش هوا، روان آب ها هم 53 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

حاجی زاده با بیان اینکه در غرب استان بارندگی بیشتر از شرق استان بوده است، افزود: در غرب و مناطق مرکزی استان به شدت کاهش ذخیره آب اتفاق افتاده، به طوری که کاهش حجم آب سد رجایی در طول 25 سال گذشته بی سابقه است و امسال تنها 32 میلیون متر مکعب  ذخیره سازی داشته، در حالی که سال های گذشته سرریز می کرد و با توجه به اینکه ظرفیت این سد 167 میلیون متر مکعب است حجم امسال آن 20 درصد از مجموع ذخیره آن است.

او با اشاره به اینکه 30 میلیون متر مکعب از سد شهید رجایی برای آب شرب مصرف می شود، تصریح کرد:  مابقی ذخیره آب آن برای آبیاری 45 هزار هکتار زمین کشاوری تخصیص داده می شد و با توجه به کاهش حجم این سد امسال در بخش تامین آب کشاورزی معضل خواهیم داشت.

معاون آب منطقه ای استان مازندران با تاکید بر اینکه امسال خیلی متفاوت از سال های گذشته باید در مصرف آب مدیریت داشته باشیم، اظهار کرد: توصیه می کنیم که کشاورزان از همین اسفندماه زمین را آماده سازی کنند، زیرا حدود 60 درصد از آب کشاورزی در هر هکتار برای آماده سازی زمین استفاده می شود و اگر این کار را نکنند امسال یا باید خشکه کاری کنند یا باید قید برنجکاری را بزنند.

حاجی زاده  با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی در ده سد مازندران 120 میلیون مترمکعب و در آب بندها هم 140 میلیون متر مکعب آب ذخیره شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی برنامه ها برای مدیریت مصرف آب ابتدا با اولویت مدیریت مصرف باشد و بعد باید مدیریت تامین را انجام دهیم . در واقع مدیریت مصرف باید هم در بخش شرب خانگی و هم در بخش کشاورزی باشد تا بتوانیم کشاوری پایداری در فصل کشت داشته باشیم، هرچند هنوز چشممان به آسمان است و امیدواریم که بارندگی هایی اتفاق بیفتد تا برف ها را تبدیل به روان آب کند و از این طریق مدیریت تامین آب برای ذخیره سازی انجام شود.

معاون آب منطقه ای استان مازندران در بخش دیگری از توصیه به کشاورزان تصریح کرد: کشاورزان باید محصول برنج کم آب طلب بکارند در غیر اینصورت دچار مشکل خواهند شد، چراکه در تابستان تبخیر آب بالاست و آب موجود جوابگوی نیاز آن‌ها نیست و باید الگوی کشت بر مبنای ذخیره آب کشور باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه