English

خبرگزاری موج گزارش می هد؛

دور تسلسل باطل صادرات و واردات بی‌منطق در محصولات کشاورزی

با شروع فصل زمستان باز هم قیمت پیاز نجومی شد تا جایی که در برخی مناطق پیاز با قیمت هم تراز با نوسانات دلار عرضه می‌شود، حال سوال اینجاست با توجه به تکرار هرساله گرانی پیاز در زمستان چرا مسئولین همیشه از پیش بینی قبل از وقوع عاجزند؟

دور تسلسل باطل صادرات و واردات بی‌منطق در محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا، قیمت پیاز بازهم در فصل زمستان در دومین هفته متوالی به قیمت موز نزدیک شد. هفته گذشته فروش پیاز در سطح خرده‌فروشی‌های سطح شهر حتی به کیلویی ۴۰ هزار تومان نیز رسید و به تعبیری این محصول نیز در حال طعنه زدن به دلار کانال 45 هزار تومان را هم در می نوردد و در این بین صادرات پیاز و احتکار آن دلیل اصلی گرانی پیاز شناخته می‌شود.

نکته قابل توجه این است که کشت پیاز در اکثر نقاط ایران انجام میگیرد و از جمله محصولاتی است که در تغذیه عمومی مردم دارای اهمیت خاصی است. مواد قابل جذب پیاز شامل مواد پروتئینی کربوهیدرات ها و املاح قلیایی و اسیدی و ویتامین ها می باشد. طعم تند و بوی زننده مربوط به ماده ای  به نام آلیل پروپیل دی سولفید می باشد.

براساس بررسی های انجام گرفته میزان سرانه مصرف پیاز در ایران معادل 8 تا 12 کیلوگرم برآورد گردیده که در مناطق شهری بیشتر است و تولیدجهانی پیاز در سال 1994 میلادی به بیش از 32 میلیون تن رسید که از دومیلیون هکتار برداشت گردیده است. متوسط عملکرد تولیدجهانی پیاز حدود 16 تن می باشد که ایران از نظر متوسط در جهان رتبه ششم را دارا است.

و این یعنی اینکه مصرف سرانه پیاز در کشور یک میانگین تقریبا ثابت است و عقل سلیم حکم می کند برای بدیهیات مصرف روزانه در بلند مدت پیش بینی های لازم عملیاتی شود اما...

 

پاکستان پیاز ما را جارو می کرد!

چندی پیش، «مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان، دلیل افزایش قیمت پیاز را صادرات عنوان کرد و گفت: علت افزایش قیمت پیاز، صادرات است. بنا بر درخواست پاکستان روزانه ۲۰۰۰ تن صادرات پیاز به این کشور داشته‌ایم. در واقع پاکستان پیاز ما را جارو می‌کرد. همچنین به عراق نیز صادرات محصولات کشاورزی داشتیم.

او ادامه داد: به کشاورزان اعلام کردیم که اگر قرار است صادرات انجام دهند ابتدا باید نیاز داخل را تامین کنند تا بازار داخل به چالش کشیده نشود و سپس به صادرات فکر کنند.»

 

رقم پیاز را دلالان تعیین می‌کنند

اما عباس مرادیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، نظر دیگری دارد. «او در این باره می‌گوید: برخی فعالان این صنف بر این باورند که صادرات باعث افزایش قیمت پیاز شده است. اما شواهد بازار نشان می‌دهد عرضه قطره‌ چکانی در این میان تاثیرگذارتر بود.

او گفته که قطع به یقین نمی‌توان ادعا کرد با کمبود بار پیاز مواجه هستیم؛ چرا که پیاز در انبار دلال‌هاست و آنها برای افزایش قیمت، به‌صورت محدود این محصول را در بازار عرضه می‌کنند.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی ادامه داد: به نظر می‌رسد که قیمت پیاز تا یک ماه آینده همچنان صعودی باشد.

اواخر آذرماه بود که وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادراتی پیاز را از ۷۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش داد که این امر می‌تواند در افزایش صادرات نقش به‌سزایی داشته باشد.»

 

بیشتر بخوانید:

عوارض پیاز افزایش یافت

تعرفه صادرات پیاز ۱۰۰ درصد شد

 

افزایش صادرات پیاز باوجود کاهش تولید

بر اساس این گزارش، در مهرماه امسال ۱۰۱ هزار تن پیاز به ارزش ۱۴ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد این در حالی است که کشت پیاز در سال جاری به نسبت سال گذشته کاهش داشته است.

بر اساس مقایسه سال زراعی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی ۱۳۹۹ – ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار هکتار کاهش سطح زیرکشت و نزدیک ۴۰۰ هزار تن کاهش تولید داشته‌ایم که علت این امر وقوع خشکسالی و کمبود منابع آبی عنوان شد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران گفت: «در حال حاضر چند نفر دلال پیاز‌ها را در برخی شهرستان‌ها ذخیره کرده‌اند که با تزریق آنها به بازار و کاستن از حجم صادرات می‌توان بازار را تا یک ماه دیگر که پیاز تازه جنوب می‌آید، تنظیم کرد.»

 

بیشتر بخوانید:

عرضه پیاز با نرخ ۱۵۹۰۰ تومان در میادین تره‌بار

تخلیه نخستین محموله پیازهای وارداتی در جاسک

 

گوش نهادهای نظارتی سنگین است

«مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان تهران  اظهار داشت: در مهر ماه بارها به دستگاه‌های نظارتی درباره صادرات بی رویه هشدار دادیم به طوری که روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تن پیاز برای صادرات به عراق و پاکستان از کشور خارج شد.

وی افزود: در آن دوران که  قیمت هر‌‌ کیلوگرم پیاز در ایران ۵ تا ۶ هزار تومان بود، صادرات به حدی باید انجام می‌شد که از عرضه داخلی کاسته نشود، اما به حرف کارشناسی ما توجهی نشد و مثل جاروبرقی پیاز را در ایران جارو کردند.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: در حال حاضر نیز چند نفر دلال پیاز ها را در برخی شهرستان‌ها ذخیره کرده اند که با تزریق آنها به بازار قبل از آمدن پیاز جنوب می توان بازار را متعادل کرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پیاز به طور عمده در قصرجان اصفهان موجود است و در شاهرود، زنجان و بجنورد وجود دارد، پیاز نو جیرفت نیز به بازار آمده است اما کفاف کل نیاز بازار را نمی‌دهد.

دارایی نژاد گفت:در بندرعباس حجم زیادی پیاز کاشته شده است که تا ۲۵ روز دیگر به بازار می آید با این امر، قیمت ها شکسته و  بازار با فراوانی مواجه می‌شود.

وی تصریح کرد: قیمت هر کیلوگرم  پیاز شاهرود ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان، پیاز زنجان از ۱۹ تا ۲۰ هزار تومان، پیاز جیرفت ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان در میادین میوه و تره بار تهران به صورت عمده به فروش می رسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: برای کاهش قیمت پیاز تا یک ماه آینده لازم است در این مدت از صادرات آن کاسته شود و در انبار‌ها پیازی که حجم زیادی از این محصول را ذخیره کرده اند به بازار عرضه شود.»

 

مال خودمان را به وفور می بخشیم، تا بازار صادرات همسایه رونق بگیرد

از قرار معلوم آنقدر پیاز جیک جیک مستان در کشور ما زیاد بوده که مسئولان محترم به وفور مازاد را صادر می کرده اند اما حال که به سیاهه زمستان رسیده ایم و بازار خالی و دلالان بالانشین شده اند، به ناچار دست به دامن کشورهای همسایه شده ایم و با رقم چندین برابری پیاز وارد می کنیم!

«سجاد مهدیانفر مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی هرمزگان ۱۶ بهمن ماه درباره آخرین وضعیت ورود و تخلیه نخستین محموله محصول پیاز وارداتی، اظهار کرد: شب گذشته محموله پیازهای وارداتی به بندر جاسک رسید و عملیات تخلیه انجام شده‌ است و در حال مراحل و تشریفات گمرکی است.

وی تصریح کرد: درحال حاضر محموله مورد بررسی قرار گرفته و تخلیه آن از کشتی برای ارسال به مقاصد موردنظر انجام می شود.

مهدیانفر بیان کرد: نخستین محموله این پیازهای وارداتی پس از انجام تشریفات گمرکی از بندر جاسک بارگیری و جهت توزیع به مجتمع انبارهای امین آباد تهران منتقل می شود. 

وی با اشاره به اینکه واردات پیاز در چارچوب مداخله مثبت در بازارها و در راستای تنظیم بازار به منظور تامین مواد با قیمت مناسب برای شهروندان صورت گرفت، عنوان کرد: تغییر فصل و بارندگی‌هایی که در جنوب کشور روی داد، وقفه‌ای کوتاه در حمل و نقل ایجاد کرد و موجب افزایش هزینه تولید شده که تا ورود عمده پیاز مناطق هرمزگان و جیرفت به بازار و تعادل قیمت، واردات انجام می شود.»

و این یعنی دور تسلسل باطلی که هر فصل از سال گریبان یکی از محصولات ما از گوچه، سیب زمینی ، پیاز و ... می گیرد و مسئولان کشاورزی کشور فقط نظاره گر هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه