English

سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرگزاری موج؛

مافیای واردات مانع رشد تولید در ایران

رامین مهمان پرست گفت: در سال های گذشته مافیای واردکننده در کشور شکل گرفته که تنها به منافع شخصی فکر می کنند و به مساله آسیب به تولید ملی توجه نمی کنند، این در حالی است که ایران مزیت انرژی، حمل و نقل و... دارد و می تواند با حمایت دولت کالای داخلی را به بازارهای کشورهای همسایه صادرات کند.

مافیای واردات مانع رشد تولید در ایران

سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در حاشیه نمایشگاه مبلمان ضمن اشاره به اینکه در سال های گذشته مافیای واردکننده در کشور شکل گرفته که تنها به منافع شخصی فکر می کنند و به مساله آسیب به تولید ملی توجه نمی کنند، گفت: این در حالی است که اگر این مساله وجود نداشته باشد و از طرف دیگر هزینه تمام شده تولید کاهش یابد، به طور قطع محصولات ایرانی می تواند به کشورهای همسایه همچون عراق، سوریه و ... صادرات شوند.

رامین مهمان پرست با تاکید بر اینکه اینقدر که مشکلات داخلی در ضعف صادرات کالاهای ایرانی تاثیر گذار است، مساله تحریم ها تاثیر گذار نیست، تصریح کرد: به طور قطع بخش خصوصی توان دور زدن تحریم ها را دارد و این مسئله اصلی ضعف صادرات نیست و بیشتر موانع این مساله به داخل کشور بر می گردد.

سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه مهمترین رکن حضور در بازارهای خارجی رقابتی بودن تولید است، گفت: وقتی قیمت تمام شده بالا باشد تولیدکننده های ایرانی نمی توانند در بازارهای خارجی حضور پیدا کنند، از این رو دولت باید در تامین مواد اولیه و... به تولیدکننده ها کمک کند تا محصولات ایرانی بتوانند با نمونه های خارجی رقابت کنند.

مهمان پرست با تاکید بر اینکه کشور از نظر ظرفیت های انرژی و منابع انسانی قابلیت بالایی دارد و با تکیه بر این توانمندی ها می تواند صادرات را بهبود بخشید، اظهار کرد: در شرایط کنونی ارتقای تجهیزات و فناوری و تکیه بر مزیت های نسبی می تواند به صادرات ایران کمک کند، امروز برخی شرکت های ایرانی علاوه بر تامین نیازهای داخلی قابلیت صادرات دارند و اگر دولت واردات غیر منطقی برخی کالاها را متوقف کند و تسهیلات لازم برای نوسازی و واردات تجهیزات و ماشین آلات را در اختیار تولیدکننده ها قرار دهد، در این صورت کمک می کند تا ایران در آینده بتوانند درآمد ارزی بیشتری داشته باشد که همین امر گامی در راستای بی اثر کردن تحریم ها علیه ایران است.

سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران با اشاره به اینکه بخشی از آمارهای وارداتی کذب است، گفت: برخی که در گروه های مافیایی هستند نیاز کشور به کالاها را بزرگ نمایی می کنند تا همچنان مسیر واردات کالا به کشور فراهم باشد، این در حالی است که این مساله حرکتی در راستای منافع عده ای خاص است و منافع کشور و تولیدکننده را در پی ندارد.

مهمان پرست افزود: دولت باید مشوق های صادراتی برای تولیدکننده ها را جدی بگیرد و از طر ف دیگر در قراردادهای بین الملل برای تعرفه ترجیحی باید منافع تولیدکننده ها و بخش خصوصی را در نظر بگیرد.

او با تاکید بر اینکه یکی دیگر از مشکلات ما به اتحادیه‌ها و بخش‌های خصوصی باز می‌گردد، اظهار کرد: وقتی اتحادیه‌ها توان حل مشکلات ناشی از تولید و صادرات را ندارند باید دچار تحول و انقلابی بزرگ شوند، زیرا افرادی که سنتی فکر می‌کنند و تخصص آنها در امر واردات بوده، باید از اتحادیه‌ها جدا شوند و جای آنها را نیروهای جوان و تحصیل کرده پر کنند.

سخنگوی سابق وزارت خارجه ایران با تاکید بر اینکه توسعه صادرات احتیاج به هماهنگی تمام بخش‌ها از جمله دولت و مجلس، اتحادیه‌ها و بخش خصوصی و... دارد، اظهار کرد: نقش اتحادیه‌ها باید در راستای رشد شرکت‌ها و تولیدکنندگان باشد اما در کمال تأسف در برخی مواقع مشاهده می‌شود که این اتحادیه‌ها دقیقاً در جهت عکس منافع اعضا حرکت می‌کنند و همین امر موجب می‌شود که ضرر بزرگی به تولیدکنندگان کشور وارد شود، بنابراین این اقدام اگر به درستی طی نشود در رسیدن به اهداف خود موفق نخواهیم بود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه

وب گردی