English

دانستنی‌های بورسی؛

چگونه می‌توانیم از بورس کالا ربع سکه بخریم؟

امروز سه‌شنبه (۱۸ بهمن ماه) آخرین روز از فروش ربع سکه در بورس کالا خواهد بود و خریداران نیز از ساعت ۹ تا ۱۳ به منظور ثبت سفارش خود وقت دارند.

چگونه می‌توانیم از بورس کالا ربع سکه بخریم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، دومین مرحله از عرضه ربع سکه در بورس کالا امروز (سه شنبه) برای خریداران به پایان خواهد رسید و زمان ثبت سفارش نیز از ساعت ۹ تا ۱۳ است .

عرضه ربع سکه طلای بهار آزادی در بورس کالا در این مرحله به صورت گواهی سپرده ناپیوسته بوده و فرآیند کشف قیمت جدید در عرضه مربوطه نیز به صورت ثبت سفارش دفتری با قیمت‌های مختلف است.

با این حال در هشتمین روز از مرحله دوم عرضه گسترده ربع سکه بهار آزادی در بورس کالا، تعداد 14 هزار و 535 قطعه ربع سکه بهار آزادی تا قیمت 8 میلیون و 260 هزار تومان به متقاضیان فروخته شد.

سکه2

اما عرضه ربع سکه در بورس کالا چیست و چگونه انجام می‌شود؟

 

در بورس کالا اقلام مختلفی همچون فلزات، سیمان و برنج خرید و فروش می‌شود و به همین علت دارای بخش‌های مختلفی است. خریداران در بسیاری از موارد بازرگانان و صنعتگران هستند که کالای مورد نظر خود برای تجارت یا استفاده در تولیدات خود از آن بهره می‌برند.

از این جهت بورس کالا یک بازار وسیع با بخش‌های گوناگون است. ساز و کار این بازار مبتنی بر عرضه و تقاضاست و هر کس می‌تواند با توجه به نوسانات و ارزندگی کالایی که می‌خواهد در آن به خرید و فروش بپردازد.

بورس کالا به طور کلی به چهار بخش تقسیم می‌شود که عبارتند از بازار فرعی، بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی که هر کدام شرایط و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

گواهی سپرده کالایی ربع سکه طلا بهار آزادی، برای نخستین بار در روز شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ در بورس کالا عرضه و با نماد «سکه۰۳۱۲ن۰۶» معامله شد. کالای قابل تحویل از خزانه، سکه طلای ربع بهار آزادی با وزن ۲.۰۳۳ گرم، عیار ۹۰۰ در هزار و ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

برای خرید ربع سکه از بورس نیز مانند خرید گواهی سکه طلا و سایر گواهی‌های قابل معامله در بورس کالا (زعفران، زیره، پسته، کشمش، رطب مضافتی، برنج، نخود و…) باید کد بورسی داشته باشید.

همچنین باید این نکته را در نظر داشت گواهی سپرده کالایی این نماد معاملات ثانویه ندارد و بعد از خرید گواهی سپرده، شخص خریدار موظف است که سکه خریداری شده را تا مهلت مشخص شده‌ای که در اطلاعیه بورس کالا تعیین شده است، از خزانه تحویل بگیرد. موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد این است که فقط اشخاص حقیقی مجاز به انجام معاملات گواهی سپرده کالایی عرضه سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا هستند.

 

معامله ربع سکه در بورس چه شرایطی دارد؟

 

_تنها اشخاص حقیقی مجاز به انجام معاملات در نماد گواهی سپرده کالایی ربع سکه‌ طلا هستند.

_هر کد معاملاتی حداکثر مجاز به خرید ۵۰۰ گواهی سپرده (معادل ۵ قطعه ربع سکه) است.

_به قیمت ربع سکه‌های خریداری شده مالیات بر ارزش افزوده اضافه نمی‌شود. فقط هزینه‌های انبارداری ربع سکه مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است.

_دامنه قیمت سفارشات و قیمت سفارش عرضه توسط بانک مرکزی تعیین خواهد شد.

_معاملات گواهی سپرده نماد مذکور در روزهای شنبه تا چهارشنبه در روزهای غیر تعطیل به درخواست بانک مرکزی انجام می‌شود. روز عرضه یک روز قبل و پس از تامین کالا در انبار، اطلاع رسانی خواهد شد.

سکه

چطور ربع سکه در بورس کالا بخریم؟

 

۱- برای خرید ربع سکه در بورس، نیاز به دریافت کد بورسی دارید؛ بنابراین در صورتی که کد بورسی ندارید ابتدا در سایت سجام ثبت نام کنید و با تکمیل اطلاعات درخواستی، در انتها کد رهگیری ثبت نام سجام را دریافت کنید. برای خرید ربع سکه نیازی به کد معاملاتی بورس کالا ندارید و با همان کد بورسی اعم از بورس و فرابورس خود در سایت tsetmc.com یا در سامانه کارگزاری اقدام کنید.

پس از آن باید در یکی از کارگزاری‌های معتبر بورس اوراق بهادار نام نویسی کنید. پس از تکمیل ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد بورسی، شما آماده انجام معاملات خود در بازار هستید.

 

۲-  با استفاده از نام کاربری و رمز عبوری که کارگزاری منتخب در اختیارتان گذاشته، وارد پنل معاملاتی آن شوید.

 

۳- در قسمت مربوط به جست و جوی نماد، نماد معاملاتی آن  با نام"ربع سکه۰۳۱۲رفاه (ن) "و نماد" (سکه۰۳۱۲ن ۰۶) را وارد کنید.

 

۴- از بین نتایج نمایشی نام طلا (ربع سکه) را انتخاب کنید. با این کار به صفحه مربوط به خرید و فروش واحد‌های صندوق هدایت می‌شوید. در این صفحه مشابه با خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی می‌توانید در قسمت خرید، تعداد دلخواه واحد از صندوق و قیمت پیشنهادی خود را برای خریداری وارد کنید.

 

۵- پس بررسی مبلغ نهایی معامله و اطلاعات خرید، می‌توانید معامله را به تایید برسانید تا در صورت عرضه واحد در قیمت مد نظر، خریدتان به تعداد درخواستی انجام شده و نماد ربع سکه  به پرتفوی شما اضافه شود.

 

۶- اکنون شما خرید خود را انجام داده و می‌توانید بعد از پنج روز کاری، ربع سکه خود را دریافت کنید.

 

این سکه دارای هزینه انبار داری و مالیات است. هزینه انبارداری، مبلغ هزار ریال روزانه به ازای هر قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی است که این هزینه بر عهده خریدار است و زمان تحویل کالا از خزانه باید با انباردار تسویه شود. مالیات بر ارزش افزوده نیز به میزان ۹ درصد هزینه انبارداری محاسبه و به انباردار پرداخت می‌شود.

برای تحویل گرفتن ربع سکه از خزانه، مالک یا نماینده قانونی وی باید از تاریخ اول بهمن ۱۴۰۱ و پس ازهماهنگی با خزانه و دریافت نوبت دریافت کالا، در زمان نوبت مشخص شده، همراه با مدارک احراز هویت به محلی که هنگام اخذ نوبت توسط بانک اعلام خواهد شد، مراجعه کند.

 

بیشتر بخوانید:

بورس کالا و نحوه داد و ستد در آن

سکه در بورس کالا عرضه دارد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه