English

۵G؛ نسل اول شبکه‌های ارتباطی چه زمانی متولد شد و چه ویژگی هایی دارد؟

5G پنجمین استاندارد فنّاوری بی‌سیم را در هسته‌ اصلی خود ارائه می‌دهد، شبکه‌ داده ای که می‌توان برای تمامی ابزارهای ارتباطی از آن استفاده کرد.

5G؛ نسل اول شبکه‌های ارتباطی چه زمانی متولد شد و چه ویژگی هایی دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، نسل 4 ، نسل 4.5 و خیلی وقت است که نام نسل 5G  اینترنت به گوش می رسد.

نسل های مختلفی از خدمات شبکه تلفن همراه که بسیاری از دوستداران حوزه فناوری را درگیر خود کرده است و حتی اگر فردی عادی باشید شاید برایتان سوال باشد این تبلیغاتی که صرف ارائه خدمات می شود و نام یک فناوری را به گوش شما می رساند دقیقا چیست و اصلا چه تفاوتی با نسل قبل از آن وجود دارد.

اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که نسل ششم نیز در راه است و ما قرار است در مطلب بعدی به آن بپردازیم.

 

تاریخچه شبکه‌های ارتباطی و تولد 5G

 

نسل اول شبکه‌های ارتباطی 

 

1G اوایل دهه 80 میلادی شکل گرفت و باید بدانید که نسل اول تنها قادر بود صدا را به صورت آنالوگ، آن هم نه با کیفیت بالا، انتقال دهد. 

پوشش شبکه محدود بود و خبری از رومینگ بین اپراتورهای مختلف نبود.

 

نسل دوم شبکه‌های ارتباطی 

 

2G:  متولد دهه 90 میلادی است و در واقع نسل دوم شبکه‌های ارتباطی موبایل در آن دوران متولد شد. 

این نسل قادر بود صدا را کیفیت بهتر و این بار به صورت دیجیتال منتقل کند.

 نسل دوم موبایل‌ها تغییرات انقلابی را با خود به همراه داشت؛ امکان ارسال پیام متنی، تصویری و ویدئویی!

 

نسل سوم شبکه‌های ارتباطی 

 

3G:  یا همان نسل سوم ارتباطات در سال 2001 معرفی و راه‌اندازی شد و با این نسل بود که اینترنت موبایل به شکل امروزی خود وارد دنیای ما شد.

 

نسل چهارم شبکه‌های ارتباطی

 

ده سال از معرفی نسل سوم می گذشت که 4G:  معرفی شد.

یک امپراطوری که نسل چهارم به راه انداخت و دنیای گوشی های هوشمند را متحول کرد.

اینترنتی پرسرعت که سبب شد امکان به‌اشتراک‌گذاری آنلاین ویدئو یا استریم کردن باعث همه‌گیر شدن بیش‌ازپیش اینترنت و موبایل بین مردم شود.

 

نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی

 

اما در نهایت رسیدیم به نسل پنجم شبکه های ارتباطی و ارائه خدمات اینترنت و دنیایی که قرار است و یا قرار بود کاربران فضای مجازی را پر از 0 و یک کند و بنوعی دنیایی دیگر را خلق کند.

اگر بخواهیم بگوییم باید اینطور گفت که  در اوایل سال 2012 بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) برنامه توسعه نسل پنجم ارتباطات سیار را معرفی کرد و از آن تاریخ مسابقه شرکت‌های مخابراطی برای رسیدن به نسل پنجم آغاز شد.

 این فناوری به طور رسمی از سال 2019 وارد بازار و بهتر بگوییم وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شد.

 

اینترنت ۵G  چیست؟

 

براساس استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار، نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G)، معرفی شده است که در واقع پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه خواهد شد.

در واقع اگر بخواهیم بصورت کلی آن را معرفی کنیم باید گفت که، این نسل جدید از اینترنت دارای سرعت دانلود و آپلود بیشتر و ارتباطات باثبات‌تری است و در مقایسه با نسل چهارم، در هر ناحیه گجت‌های بیشتری می‌توانند به اینترنت موبایل وصل شده و از سرعت بالاتری از آن بهره برد.

 

تفاوت محسوس میان اینترنت نسل پنجم و چهارم

 

براساس گزارش های منتشر شده درباره نسل پنجم اینترنت، این یک تکنولوژی کاملا جدید است اما این احتمال وجود دارد که در ابتدای امر و فعالیت آن شاید سرعت زیادی نداشته باشد، زیرا شرکت‌های مخابراتی احتمالا در ابتدا از این فناوری برای افزایش ظرفیت شبکه‌های ۴G استفاده کنند و در ادامه آن سرعت نهایی نسل پنجم کاملا به این بستگی دارد که کاربربه کدام‌یک از طیف‌های باند وصل شود و این که شرکت مخابراتی موردنظر چقدر بر روی نصب دکل‌ها و فرستنده‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده باشد.

اینترنت 5 جی 1

اینترنت 5G  چه مزیت هایی نسبت به 4G  دارد؟

 

سلول‌های کوچک (mmWave) (به ویژه در فرکانس‌ موج‌های میلی‌متری جدید که محدوده اتصال آن بسیار کوتاه است) از ویژگی‌های اصلی شبکه‌های 5G  محسوب می شود و در واقع سلول‌های کوچک برای ایجاد اتصالی پیوسته، بنا به محلی که کاربران به اتصال نیاز دارند، در شبکه‌های خوشه‌ای مکمل به ماکرو توزیع می‌شوند که پوشش وسیعی دارد.

از سوی دیگر ویژگی که این نسل را نسبت به نسل قدیمیتر از خود منحصربفرد می کند همان سرعتش است  که  اینترنت 5G سرعت به مراتب بالاتری از 4G  دارد و از این رو سبب می شود تا ارسال و دریافت فایل‌های حجیم با سرعت بیشتری انجام می‌شود و زمان کمتری برای این کار لازم است، پس از این رو مصرف انرژی نیز کمتر است.

 

چرا 5G در اولویت است؟

 

همانطور که اشاره شد 5G پنجمین استاندارد فنّاوری بی‌سیم را در هسته‌ اصلی خود ارائه می‌دهد، شبکه‌ داده ای که می‌توان برای تمامی ابزارهای ارتباطی ازجمله لپ تاب، مودم‌ها، آنتن‌ها و از همه مهم‌تر گوشی‌های موبایل از آن استفاده کرد، با سرعتی بی نظیر که سبب می شود کارهای اینترنتی ما سریعتر و با کیفیت تر انجام شود.

اما در این میان جالب است بدانید از شبکه‌ 5G می‌توان برای امواج هوایی نیز بهره برد.

در واقع شبکه‌ 5G همچنان در حال گسترش است و می‌تواند نیازهای بسیاری از افراد را تأمین کند.

 شبکه‌های 5G دارای سه نوع هستند که نوع آن‌ها بر اساس ظرفیت فرکانسشان مشخص می‌شود. باند کم، باند میانی و باند تحت 6 از انواع شبکه‌  5G هستند که گاهی در برخی مناطق یکی یا دوتا از انواع شبکه‌  5G در اتصال ناتوان می‌شود و به همین دلیل است که شرکت‌های حمل ‌و نقل سعی می کنند سه نوع این شبکه را با یکدیگر ترکیب کنند تا بتوانند از خدمات بیشتری برخوردار شوند.

اما نکته بسیار جالبی که در استفاده از نسل پنجم شبکه وجود دارد این است که به راحتی و در صورت ضرورت خدماتی که اینترنت اشیا ارائه می‌دهد، می‌تواند در شبکه‌های 5G نیز منعکس شود.

 

سرعت 5G چقدر است؟

 

اما بحث شیرینی که در میان متن نیز به آن اشاره داشتیم سرعت این شبکه جدید است که گفته می شود سرعتی چند برای نسل قبلی خود دارد و طبق وعده و وعیدهایی که شرکت های فناوری درباره 5G می دهند و با توجه به این نکته که اگر چه از نظر تئوری نهایت سرعت 4G، 100 مگابیت بر ثانیه (Mbps) است، اما 5G  توانسته این مقدار را به 10 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) افزایش دهد.

براین اساس و همان طور که به آن اشاره شد می توان این انتظار را از نسل پنجم داشته باشیم که بسیار پرسرعت عمل کند یعنی می توان انتظار داشت که 5G صد برابر سریع تر از فناوری کنونی 4G  باشد تا حداقل تئوری سرعت بالای آن تحقق یابد.

در این راستا یک مثال مطرح می کنیم تا بیشتر قابل درک باشد، موسسه Consumer Technology Association به این نکته اشاره می کند که با این سرعت فناوری 5G  فرد قادر به دانلود یک ویدئوی دو ساعته در مدت زمان 3.6 ثانیه خواهد بود که این مقدار در 4G برابر با 6 دقیقه و در 3G معادل 26 ساعت است!

البته با توجه به این تفاسیر این تنها مزیت نسل پنجم شبکه های تلفن همراه نیست و جالب است بدانید که در 5G شاهد کاهش چشمگیر تأخیر هستیم و در نتیجه بارگذاری ها سریع تر شده و شاهد بهبود واکنش همه فعالیت های اینترنتی خواهیم بود.

در واقع  در 5G نهایت تأخیر 4 میلی ثانیه خواهد بود که در مقایسه با 20 میلی ثانیه فناوری 4G بسیار کمتر است.

 

بیشتر بخوانید:

تجربه استفاده از اینترنت 5G در قطر برای ایرانیان حاضر در جام‌جهانی 2022

رشد صعودی کاربران اینترنت 5G در جهان با همه گیری ویروس کرونا

راه‌اندازی دو سایت 5G در کیش

خدمات مخابراتی نسل پنجم در قطار تندرو دست یافتنی شد

اینتل می‌خواهد نسل جدید و پرسرعت ۵G را برای سال ۲۰۱۹ میلادی توسعه دهد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه