English

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری موج:

مصوبه شورای پول و اعتبار در کنترل نوسانات ارزی موفق نیست / نرخ گواهی سپرده فقط هزینه ها را بالا می برد

وحید شقاقی با بیان اینکه افزایش نرخ سود سپرده در صورتی میتواند روی مهار نقدینگی و نوسانات ارزی موثر باشد که به اقتصاد شوک وارد کند، گفت: در حال حاضر نرخ گواهی سپرده 23 درصدی تنها هزینه تسهیلات را بالا می برد.

مصوبه شورای پول و اعتبار در کنترل نوسانات ارزی موفق نیست /  نرخ گواهی سپرده فقط هزینه ها را بالا می برد

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج ضمن اشاره به اثر کم تصمیم شورای پول و اعتبار درباره صدور نرخ گواهی سپرده با نرخ 23 درصد برای مهار نقدینگی گفت: این تصمیم در شرایطی گرفته شده که حجم نقدینگی بسیار بالاست و بانک مرکزی برای مدیریت آن باید نرخ سود برای سپرده های یکساله را حداقل 25 درصد و برای سپرده های مدت دار (دو ساله)  نرخ 30 درصد و سپرده های بلندمدت (سه سال به بالا) را 35 درصد تعیین می کرد تا از این طریق نوسانات نرخ ارز مهار می شد.

وحید شقاقی با بیان اینکه بانک مرکزی ما بر اساس سیاست بانک مرکزی روسیه در نرخ سپرده ها عمل کرده است، افزود: روسیه در زمان آغاز تحریم ها نرخ سود را از 8 درصد به 18 درصد افزایش داد و یک شوک به اقتصاد وارد کرد و بعد به صورت تدریجی نرخ سود را به 8 درصد برگرداند و این مساله باعث شد که نقدینگی و تورم کنترل شود و امروز ارزش پول ملی این کشور حفظ شده است.

این اقتصاددان با بیان اینکه روش بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی علامتی به اقتصاد نمی دهد، تصریح کرد: افزایش نرخ سود در اقتصاد ایران کارایی لازم را ندارد و حتی تبعات منفی هم دارد و به عبارتی رکود اقتصادی به وجود می آورد و سایر بازارهای مالی مانند بازار سرمایه را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شقاقی افزود: وقتی زمان اصلاحات ساختاری مانند اصلاح ساختار نظام بانکی و نظام تجاری از دست رفته باشد نمی توان در کوتاه مدت برنامه ای برای مهار واردات غیر رسمی کالا اجرا کرد، از این رو چاره جز اجرای افزایش نرخ بهره نیست، مشروط به اینکه درست آن را اجرا کنیم تا کمک کند  نقدینگی در جامعه جمع شود نه اینکه تنها یک نرخ برای سپرده ها تعیین شود که اثر آن فقط افزایش هزینه تسهیلات باشد.

وی افزود: اگر زمان کافی وجود داشت و می توانستیم اصلاحات ساختاری انجام هیم و قاچاق غیر رسمی را متوقف کنیم در آن شرایط دیگر لازم نبود نرخ سود را تغییر دارد.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه جامعه پذیرای اصلاحات ساختاری نیست، گفت: از این رو تنها ابزار کوتاه مدت مدیریت نقدینگی و مهار نوسانات ارزی افزایش نرخ سود است، اما شوک باید ایجاد کند در غیر اینصورت اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

نظارت بانک مرکزی بر بانک ها افزایش یابد/ بانک ها در ارائه خدمات رقابت کنند نه سود بانکی

بازار ارز با ارز پاشی مدیریت نمی شود / بانک مرکزی نرخ گذار بازار ارز است

بانک مرکزی هیچ برنامه ای برای مدیریت بازار ارز ندارد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه