English

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرگزاری موج:

واردات محدود خودرو بازار را متعادل نمی کند / رانت واردات خودرو برای دولت یا شرکت های خاص

امیرحسن کاکایی گفت: در مقطع کنونی واردات محدود خودرو منجر به تعادل بازار نمی شود و از طرف دیگر دولت مدعی شده که با عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا رانت حذف می شود ، اما این‌گونه نیست و اگر مابه‌التفاوت به حساب خزانه هم واریز شود این رانت به دولت داده می شود.

واردات محدود خودرو بازار را متعادل نمی کند / رانت واردات خودرو برای دولت یا شرکت های خاص

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با بیان اینکه در موقعیت کنونی که ایران همچنان زیر فشار تحریم هاست واردات خودرو اشتباه است، اظهار کرد: به طور قطع برخی با استفاده از رانت های تعرفه ای و ... خودرو وارد می کنند و از آنجایی که با این درآمد محدود نمی توان تعداد زیادی خودرو وارد کرد، همان خودروها را با قیمت بالا به مردم می فروشند و این مساله عمدتا به تعادل رسیدن بازار خودرو کمک نمی کند.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه افزایش قیمت ارز تا حدودی به سیاست های کلان بر می گردد، اظهار کرد:  وقتی درآمد کشور پایین است و از طرف دیگر سقف واردات کشور یک میلیارد دلار در نظر گرفته شده این مساله به افزایش تقاضای ارز منجر می شود و تبعات آن هم رشد دوباره قیمت ارز خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه سال گذشته زمانی که بانک مرکزی موضوع واردات خودرو را اعلام کرد قیمت ارز بازهم بالا رفت، تصریح کرد: با وضعی که پیش می رود با رشد قیمت ارز همه کالاها گران نمی شود و اگر واردات اتفاق نیفتد جلوی تورم کالاها گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه در چند وقت اخیر جهش قیمت خودرو تابع رشد قیمت ارز هم اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در مقطع کنونی واردات محدود خودرو منجر به تعادل بازار نمی شود و از طرف دیگر دولت بحث واردات خودرو را مطابق آنچه که وعده داده بود اجرا نمی کند زیرا ابتدا گفتن خودروی 5 هزار دلاری وارد می کنند و بعد گفتند خودروی 10 هزار دلاری واردات می شود.

او افزود: هرچند دولت مدعی شده که با عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا رانت حذف می شود اما این‌گونه نیست و اگر مابه‌التفاوت به حساب خزانه هم واریز شود این رانت به دولت داده می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه