English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

پیش بینی نوسانات بورس در آذر ماه / احتمال رشد بورس بعد از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲

بورس در یک هفته گذشته تحت تاثیر خبر قطعی شدن واگذاری خودروسازی ها و همچنین افزایش تقاضای بازار جهانی برای محصولات پایه با نوسانات جزئی روبرو شد و مهمترین دلیل عقب ماندگی بورس از سایر بازارها ریسک های بودجه‌ای است.

پیش بینی نوسانات بورس در آذر ماه / احتمال رشد بورس بعد از ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، بازار سرمایه در حالی هفته آرامی را پشت سر گذاشت که قیمت ارز همچنان نوسانات رو به بالایی دارد و بار دیگر دلار از ۳۴ هزار تومان به بیش از ۳۶ هزار تومان رسیده است و قیمت کامودیتی ها هم در بازار جهانی با تحرکاتی روبرو شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره تاثیر نوسانات ارزی ماه های اخیر بر بورس گفت: در حال حاضر بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها از نظر رشدی عقب مانده ولی هنوز رشد آن آغاز نشده که بخشی از این مسأله تحت تاثیر ریسک های ناشی از بودجه ۱۴۰۲ است که هم اکنون صحبت های درباره تغییر نرخ خوراک و گاز صنایع در آن مطرح شده است. به عبارت دیگر اگر دولت برای سال آینده نرخ سوخت صنایع و نرخ خوراک پتروشیمی ها را بالا ببرد روی معاملات بورس تاثیر می گذارد.

احمد جانجان با بیان اینکه یکی دیگر از عواملی که این روزها در بازار تاثیر گذاشته افزایش قیمت محصولات معدنی و فلزی در بازار جهانی است، افزود: این مسأله تحت تاثیر سیاست های فدرال رزرو درباره نرخ بهره است به همین دلیل پیش بینی می شود این روند ادامه دار نباشد اما از آنجایی که نرخ دلار در ایران بالا رفته درآمد شرکت های صادراتی در بخش فولاد و پتروشیمی بالا برود و به نوعی افت قیمت ها در بازار جهانی را هم جبران کند.

او درباره روند احتمالی بازار سرمایه در آذر ماه اظهار کرد: تا زمانی که وضعیت بودجه کاملا روشن نشود نمی توان انتظار یک روند صعودی در بازار داشت به همین دلیل پیش بینی می شود در هفته های پیش رو شاخص در همین محدوده نوسان داشته باشد.

 

نوسان بورس تحت تاثیر خبرسازی گروه خودرو

در هفته گذشته بیشترین نوسان بورس تحت تاثیر خبر قطعی شدن واگذاری یکی از خودروسازان دولتی است، بر همین مبنا بیشترین تقاضاها مربوط به سهام خودرویی ها بود.

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه نوسانات اخیر بازار سرمایه تحت تاثیر جریان خبری بوده است، گفت: در شرایط کنونی بازار سرمایه بیش از اینکه میزبان سرمایه گذاران بلندمدتی باشد میزبان نوسان گیرها شده به همین دلیل در گروه های مانند خودرو که جریان خبری بر محور خصوصی سازی و عرضه خودرو در بورس کالا زیاد است نوسان معاملات بازار سهام هم زیاد است.

محمدعلی احمدزاده با بیان اینکه یکی دیگر از محرک بازار سرمایه افزایش تقاضا در بازار جهانی به واسطه کاهش محدودیت های کرونایی در چین است، گفت: فعالیت واحد‌های تولیدی چین به تنهایی در بازار جهانی نوسان ایجاد می کند و در ماه های گذشته محدودیت کرونایی باعث شده بود تا حدودی تقاضا برای محصولات پایه در بازار جهانی کاهش پیدا کند و به تازگی با حذف این محدودیت ها تغییراتی در بازار به وجود آمده و باعث شده تا معاملات سهام شرکت های فولادی و ...تا حدودی رونق بگیرد.

او با تاکید بر اینکه بازار سرمایه جای رشد دارد، اظهار کرد: با وجود اینکه تورم در کشور همچنان ادامه دارد ارزش سهام شرکت ها رشد چندانی نداشته و این مسأله تحت تاثیر رکود اقتصادی و ادامه خروج پول از بازار سرمایه بوده است.

او با تاکید بر اینکه دولت باید در برخی سیاست های کلان اقتصادی تجدید نظر کند و زمینه برای ورود نقدینگی به بورس فراهم شود، افزود: سیاست های کلان اقتصادی در بازار مانند قیمت گذاری دستوری باید حذف شود و از طرف دیگر نباید دولت فشار مالیاتی و ...به صنایع را افزایش دهد زیرا این مسأله می تواند به کاهش حاشیه سود شرکت ها و ادامه رکود اقتصادی منجر شود.

براساس این گزارش بازار سرمایه بعد از آغاز بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ می تواند جهت خود را پیدا کند و اگر طبق گفته نمایندگان تغییرات جدی در قیمت سوخت و... به وجود نیاید بازار سرمایه می تواند رشد قابل توجهی ثبت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه