English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

تضاد منافع در مدیریت سهام عدالت/ ساختار شرکت های استانی سهام عدالت مغایر قانون تجارت است

به گفته کارشناسان هرچند دولت وعده اصلاح ساختار شرکت های استانی سهام عدالت را داده اما عملا اتفاقی خاصی نیفتاده و هیات مدیره توسط دولت انتخاب می شوند و همین مساله باعث عدم شفافیت در مدیریت این شرکت ها و تضاد منافع شده که می تواند سود سهام عدالت را هم به حاشیه ببرد.

تضاد منافع در مدیریت سهام عدالت/ ساختار شرکت های استانی سهام عدالت مغایر قانون تجارت است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حال حاضر حدود 49 میلیون نفر از مردم دارای سهام عدالت هستند که شامل پرتفوی با سبدهای یک میلیون تومانی، 500 هزار تومانی هستند که به گفته وزیر اقتصاد قرار است تا پایان آذرماه به حساب دارندگان سهام عدالت 500 هزار تومان به عنوان سود سهام واریز شود و مابقی سود سهام در مرحله دوم و تا پایان سال واریز می شود.

یکی از دلایل دو مرحله‌ای واریز شدن سود سهام عدالت این است که هنوز مجامع شرکت های استانی متولی سهام عدالت برگزار نشده است و از آنجایی که سود شرکت های سهام عدالت بیشتر از سال گذشته بوده، به همین دلیل به صورت الحساب 500 هزار تومان به حساب دارندگان سهام عدالت واریز می شود و بعد از مجمع میزان سود مرحله بعد هم تعیین تکلیف می شود.

یکی از مشکلات عدم شفافیت سهام عدالت واگذاری مدیریت آنها به شرکت ها بوده که توسط دولت اداره می شود، در حالی که هیات مدیره شرکت های سهامی باید توسط سهامداران تعیین شود و این مساله درباره سهامداران عدالت تا زمانی که معاملات سهام عدالت آزاد نشود اتفاق نمی افتد.

رئیس سازمان خصوصی سازی پیش از این در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج اعلام کرده بود که دولت به دنبال اصلاح ساختار این شرکت ها است تا امکان برگزاری مجامع آنها و همچنین انتخاب هیات مدیره شرکت براساس مکانیسم سهامداری محقق شود.

حسین قربان زاده همچنین تاکید کرده بود که سود سهام عدالت به صورت سالانه افزایش می یابد به همین دلیل نگهداری این سهام به نفع سهامداران است، تصریح کرد: در شرایط کنونی شرایط برای آزادسازی معاملات سهام عدلت مهیا نیست و باید زیرساخت های لازم برای اجرای آن وجود داشته باشد.

در همین رابطه پیمان حدادی، مشاور و دستیار ویژه ریاست سازمان بورس تاکید کرده که سازوکار دولت برای مردمی کردن بورس از طریق سهام عدالت این نبوده که این سهام به روند سال 99 واگذار شوند، به همین دلیل بحث آزادسازی سهام عدالت در شرایط کنونی منتفی است.

ارزش سهام عدالت 300 تا 400 هزار میلیارد تومان 

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه سال 99 زمزمه هایی از اجرای شدن واگذاری سهام عدالت شنیده می شد اما مشکلاتی در چگونگی واگذاری مستقیم و غیر مستقیم وجود داشت، گفت: واگذاری اختیار سهام عدالت و عدم اختیارات آن به ذینفعان مشکلی است که هم اکنون وجود دارد زیرا پرتفوی سهام عدالت زیر نظر هیات مدیره ها است که با احکام سازمان خصوصی سازی و دولت اتفاق افتاده است و سازمان بورس هم با این مقوله که عرضه سهام عدالت موجب برهم ریختن بازار می شود همچنان این روند را ادامه می دهند.

فردین آقابزرگی با بیان اینکه حجم کل سهام عدالت 300 تا 400 هزار میلیارد تومان در بورس ارزش دارد افزود: سازمان بورس اعلام کرده که باید در اجرای آن سهام بندی اعلام شود، با این حال اجرای سیاست سهام عدالت مانند خصوصی سازی هایی است که ست های مدیریتی آن در اختیار دولت است.

او با تاکید بر اینکه آیین نامه‌ها و قوانین دست و پاگیر به صورت مشخص حق اعمال رای و مشارکت در شرکت های استانی دارند تصریح کرد: سال 99 جریانی به راه افتاد که داوطلبان در شرکت های هیات مدیره استانی درخواست خود را ارسال کنند که حدود 6 هزار نفر درخواست ارسال شد و نه تنها تایید صلاحیتی انجام نشد که کار کلا مسکوت مانده است و به دلیل اینکه آزادسازی به صورت دستوری اتفاق افتاده مراحل بعدی ساماندهی مدیریت این شرکت ها ناقص مانده و هرازچندگاهی به دنبال اصلاح بر میایند که به دلیل نقصان در ساختار نتیجه نمی دهد.

او با تاکید بر اینکه سهام کل شرکت ها نزدیک به یک سال بسته هستند، تصریح کرد: اگر قرار است کسی به عنوان هیات مدیره در مجمع شرکت های استانی حضور پیدا کند ابتدا باید پاسخ دهد این حکم از کجا صادر شده است.

سازمان بورس همه ناشران را مجبور کرده مطابق ماده 102 قانون تجارت اصلاح کند و هر وکیل با وکالت رسمی می تواند در مجامع شرکت کند و این مساله نشان می دهد که امکانات اختیارات بازار سرمایه در ید قدرت دولت است و سازمان بورس تحت اختیار کار دولت است.

 

ضعف سیاست گذاری در مدیریت سهام عدالت

دولت در سیاست گذاری برای آزادسازی سهام عدالت بسیار شتاب زده عمل کرد و همین مساله باعث شد در شرایطی که بازار سرمایه رشد بالایی داشت عرضه سهام عدالت به افزایش عرضه ها دامن بزند.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه دولت باید در شرایطی اجازه آزادسازی سهام عدالت را بدهد که بازار در وضعیت پایداری قرار گرفته باشد، گفت: به طور قطع کاهش قدرت خرید مردم هم در عرضه سهام عدالت هم در بورس تاثیر داشت و از طرف دیگر بازار رشد بالایی کرد و اصلاح بازار کاملا مشهود بود به همین دلیل عرضه ها افزایش یافت.

عرفان هودی با بیان اینکه مدیریت شرکت های استانی سهام عدالت باید بر مبنای مقررات و دستورالعمل ها شکل بگیرد، افزود: در شرایط کنونی هیات مدیره این شرکت ها کاملا دستوری انتخاب می شوند و به همین دلیل ممکن است عملکرد این شرکت ها چندان مورد تایید نباشد زیرا اینجا منافعی برای هیات مدیره و ... وجود ندارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه