English

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرگزاری موج:

راهبردهای ایران برای سواپ نفت و گاز روسیه / فرصت ترانزیت سوآپ گاز روسیه به ترکیه

شهباز حسن پور گفت: در شرایط کنونی با توجه به مشکلاتی که روسیه در انتقال و صادرات انرژی خود دارد باید اهتمام بیشتری برقراردادهای خرید ترانزیت و سواپ نفت، گاز و فراورده ها را با روسیه امضا کنیم ، در غیر این صورت مسیر جایگزین از جمله خط تاپی ( ترکمنستان، افغانستان، پاکستان هند ) فعال می شود.

راهبردهای ایران برای سواپ نفت و گاز روسیه / فرصت ترانزیت سوآپ گاز روسیه به ترکیه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، تحریم های اروپا علیه نفت و گاز روسیه باعث شده این کشور به دنبال ورود به بازار کشورهای آسیایی باشد و در این مسیر کشورهابی که زیرساخت های مربوط به بخش نفت و گاز داشته باشند فرصت همکاری بیشتری خواهند داشت.

نماینده ی مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی  در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: خطوط لوله گاز موجود بین ایران و همسایگان شمالی می تواند تا ۴۵ میلیون مترمکعب گاز روسیه را به ایران وارد کند که سوآپ این میزان گاز به ترکیه سبب می شود همچنین  حدود 90 میلیون متر مکعب از کسری گاز داخل تامین شود.

شهباز حسن پور،  در خصوص مزایای  قرار داد سوآپ گازی بین ایران و روسیه گفت: شرایط آتی روسیه در بخش انرژی به گونه ای رقم می خورد که به ایران در این حوزه نیاز پیدا می کند. از جمله این نیازمندی ها، فروش گاز و یا«سوآپ»در عین حال، ایران در داخل نیز با ۲۰۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در روز مواجه است، که در صورت عدم تامین در فصل زمستان، بخش عمده ایی از صنایع به سمت تعطیل می روند، چرا که باید در این فصول گاز مورد نیاز بخش خانگی تامین شود. 

 

سوآپ گاز روسیه به ترکیه 

شهباز حسن پور، نماینده ی مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی درخصوص تاثیر قرارداد سوآپ بر امنیت ایران در منطقه نیز متذکر شد: خرید گاز از روسیه و ترکمنستان به شدت به امنیت مرزهای شمالی و تقویت موقعیت ژئوپلتیک و جغرافیای اقتصادی کشور کمک می کند و  نوعی در هم تنیدگی امنیتی برای ما فراهم می کند. 

حسن پور اظهار داشت: به طورکلی به هر میزان ایران با کشورهای همسایه در مرزهای مختلف روابط اقتصادی بیشتر و محکم تری داشته باشد، نوعی در هم تنیدگی سیاسی، اقتصادی و امنیتی نیز برقرار و امنیت ایران در این بخش ها تضمین می شوداز این جهت باید انعقاد این قراردادها با سرعت بیشتری انجام شود.

وی در پایان گفت: در شرایط کنونی با توجه به مشکلاتی که روسیه در انتقال و صادرات انرژی خود دارد باید اهتمام بیشتری برقراردادهای خرید ترانزیت و سواپ نفت،  گاز و فراورده ها را با روسیه امضا کنیم ، در غیر این صورت مسیر جایگزین از جمله خط تاپی ( ترکمنستان، افغانستان، پاکستان هند ) فعال می شود و ما متاسفانه استاد فرصت سوزی هستیم و ترک ها استاد فرصت سازی!

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه