English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

رشد قیمت مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟/ رکود نهضت مسکن ملی به تورم بازار دامن زد

به گفته کارشناسان رشد قیمت مسکن در نتیجه ادامه تورم عمومی کشور است و باعث شده در تهران میانگین قیمت هر متر مسکن به حدود ۴۳ میلیون تومان برسد و حالا دولت برای کنترل تورم مسکن شاخص قیمت را جایگزین میانگین قیمت کرده است.

رشد قیمت مسکن تا چه زمانی ادامه دارد؟/ رکود نهضت مسکن ملی به تورم بازار دامن زد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج،  جدیدترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار مسکن حکایت از این دارد که بازار مسکن همچنان در رکود به سر می برد و در تهران میانگین قیمت هر متر مسکن حدود ۴۳ میلیون تومان شده و حالا دولت برای کنترل تورم مسکن شاخص قیمت را جایگزین میانگین قیمت کرده و همین موضوع باعث شده در آمارها یک ماه اخیر قیمت مسکن رشدی نداشته باشد.

رئیس اتحادیه تعاونی عمران تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره دلایل ادامه رشد بازار مسکن با وجود تجربه تورمی سال های گذشته، گفت: هرچند قیمت مسکن در سال های گذشته رسد بالایی را تجربه کرده اما برخلاف تصور مسئولان که وعده کاهش قیمت مسکن داده بودند این اتفاق نیفتاده است، زیرا از یک سو قیمت مصالح ساختمانی، دستمزد و... همچنان صعودی است و از سوی دیگر ارزش پول ملی همچنان کاهشی بوده و به نسبت آن کالاهای همچون مسکن رسد کرده اند.

خشایار باقرپور با بیان اینکه یکی از عواملی که می توانست در بازار مسکن تاثیر مثبت داشته باشد رسد ساخت و ساز است، افزود: اما به دلیل رکود بازار بسیاری از سرمایه ها از این بازار خارج شده و عملا سرمایه جدیدی وارد نشده، به همین دلیل قیمت ها روی کاغذ همچنان صعودی است.

او با تاکید بر اینکه وعده دولت برای افزایش عرضه ملک از طریق نهضت مسکن ملی اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: با وجود اینکه قرار بود هر سال یک میلیون مسکن ساخته شود اما در یک سال آینده هم ۲۰۰ هزار مسکن هم به متقاضیان تحویل نخواهد شد و این عدم تعادل عرضه و تقاضا به ادامه بحران مسکن دامن زده است.

کاهش قدرت خرید رکود مسکن را عمیق تر کرد

در حال حاضر ۷۰ درصد از هزینه سبد مصرفی مردم به بخش مسکن اختصاص دارد و این موضوع چالش برانگیز شده و حالا دولت به دنبال اجرای سیاست های است که سهم مسکن در هزینه های مصرفی مردم را کاهش دارد و در یک بازه زمانی به استانداردهای بین المللی نزدیک تر کند، در واقع امروز هزینه مسکن در ایران دو برابر بیشتر از استاندارهای هزینه مردم است.

همچنین یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه دولت باید سالانه ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای پروژه های نهضت مسکن ملی اختصاص می داد، گفت: در شرایط کنونی براساس آمار منتشر شده کمتر از ده درصد این تسهیلات اختصاص پیدا کرده و این یعنی دولت عزم جدی برای اجرای این پروژه ها نداشته و گرنه می توانست با فشار به بانک ها از طریق قوانین و مقررات این برنامه را اجرایی می کرد.

مقداد همتی با تاکید بر اینکه در مقطع کنونی کاهش قدرت خرید مردم باعث شده ساخت و ساز توسط خود مردم هم کاهش داشته، گفت: این مسأله وضعیت عرضه و تقاضا را بهم زده و باعث شده به حباب بازار مسکن دامن بزند.

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که تولید مسکن در کشور افزایش پیدا نکند، اظهار کرد: آمارها حکایت از این دارد که تقاضا برای اجاره مسکن افزایش داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند به رکود تولید مسکن اضافه می شود زیرا مردم نقدینگی کافی برای خرید یا ساخت مسکن ندارند، به همین دلیل آمار تولید بازهم کاهشی می شود.

در شرایط کنونی یکی از مهمترین عوامل موثر رکود بازار توقف ساخت و ساز است و وزارت راه و شهرسازی با ها ادعا کرده که مانع اصلی تحقق برنامه ها بی تعهدی بانک ها در پرداخت تسهیلات مسکن و همچنین عدم واگذاری زمین های بلاعوض توسط وزارت نفت، وزارت علوم و تحقیقات و وزارت آموزش و پرورش بوده است و از آنجایی که دولت وعده ۴ میلیون مسکن تا پایان داده عملا فرصت چندانی برای اجرای پروژه ها ندارد به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی باید منابع لازم برای ساخت یک میلیون و ششصد هزار واحدی که اعلام کرده تامین زمین شده اند را از طریق بانک مرکزی دنبال کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه