English

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری موج:

عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها مانع رشد صادرات است/ دیپلماسی اقتصادی باید توسعه یابد

ابولفضل روغنی گلپایگانی گفت: با توجه به اینکه شاخص تولیدکننده روندی صعودی دارد و از طرف دیگر عدم هماهنگی بین وزارت صنعت، وزارت کشاورزی، وزارت خارجه، بانک مرکزی و ... وجود دارد همواره شاهد بروز مشکلاتی در بخش مقررات صادرات و واردات هستیم.

عدم هماهنگی بین وزارتخانه ها مانع رشد صادرات است/ دیپلماسی اقتصادی باید توسعه یابد

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری همچون کمبود آب و برق  در بخش تولید و صنعت داریم گفت: از سوی دیگر صنعت به دلیل رکودی که در بازار حاکم است با مشکل سرمایه در گردش مواجه است که بخشی از این مساله تحت تاثیر سیاست انقباضی بانک هاست و از طرف دیگر قیمت ها سیر فزاینده ای داشته اند که منجر شده تقاضا هم به شدت کاهش پیدا کند و به رکود اقتصادی دامن زده شود.

 ابولفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه تورم جهانی بالا رفته است و همین مساله مشکلاتی را در کشورهای بازار هدف صادرات ایران به وجود آورده است، افزود: در مقطع کنونی مشکلات ارزی همچنان سرجای خودش هست و باعث شده پرونده هایی برای صادرکننده ها به وجود بیاید و به نوعی زمینه کم شدن صادرات کشور را فراهم کرده، در حالی که تنها توسعه صادرات است که می تواند به بسیاری از مشکلات کنونی کشور همچون کمبود ارز و مشکلات سرمایعه شرکت ها و ... کمک کند.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر اروپا برای نخستین بار تورم دو رقمی را تجربه می کند، اظهار کرد: بروز مشکلات اقتصادی در اقتصادهای بزرگ همچون آمریکا، چین، اروپا، ژاپن و ... باعث شده تبعات رکود اقتصادی به کشورهای دیگر هم کشیده شود.

روغنی گلپالیانی با بیان اینکه تنها راه نجات اقتصاد کشور توسعه صادرات است، اظهار کرد: در حال حاضر استراتژی خوبی در زمینه توسعه صادرات به کار گرفته نشده است، در حالی که این مساله می تواند به معیشت جامعه کمک می کند، زیرا هرچقدر اقتصاد کشور با رونق همراه شود و شرکت ها بتوانند صادرات و تولید بیشتری داشته باشد در پس آن اشتغال جامعه و رفاه مردم بیشتر خواهد بود.

چالش اصلی در صادرات محدودیت های مبادلات بانکی

این عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در ابتدای دولت سیزدهم خیلی ها تصور می کردند که وضعیت تولید و صادرات بهبود پیدا می کند، اما این اتفاق به دلیل مسائلی تاکنون نیفتاده است گفت: با توجه به اینکه شاخص تولید کننده روندی صعودی دارد و از طرف دیگر عدم هماهنگی بین وزارت صنعت، وزارت کشاورزی، وزارت خارجه، بانک مرکزی و ... وجود دارد همواره شاهد بروز مشکلاتی در بخش مقررات صادرات و واردات هستیم که آسیب آن تنها برای تولیدکننده ها و صادرکننده ها بوده است و هیچ منافعی را برای کشور به وجود نیاورده است.

او با تاکید بر اینکه در سال های گذشته در بانک مرکزی ضابطه های ایجاد شده بود که فشار بیشتری به صادرکننده ها به وجود آورده بود، گفت: در دولت سیزدهم بانک مرکزی تلاش کرده که بیشتر فضا را برای صادرکننده ها آسان کند، با این حال این تسهیل گری تاثیری در توسعه صادرات کشور نداشته زیرا مهمترین چالش اصلی در صادرات محدودیت های مبادلات بانکی، نبود شرایط رقابت پذیری و ... است.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه تورم تولیدکننده منجر شده تا بازار داخلی هم با چالش مواجه باشد، گفت: وقتی سبد مصرف کننده کوچک شده باعث کاهش تقاضا برای کالاها شده است به همین دلیل وقتی بازار خارجی با چالش مواجه باشد و بازار داخلی هم دچار رکود شود مشکلاتی مانند کاهش سرمایه در گردش را برای شرکت ها به وجود می آورد. در این حالت دولت باید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در شرایط کنونی تراز تجاری ایران تا حدودی منفی است و وزیر صنعت معدن و تجارت وعده داده تا سال 1402 تراز تجاری ایران مثبت می شود و این مساله اگر اتفاق بی افتد احتمالا صادرات ایران در محدوده 50 میلیون دلار خواهد بود و این عدد هرچند در موقعیت کنونی که ایران زیر فشار تحریم هاست خوب است، اما عدد قابل توجهی نیست. زیرا کشوری مانند ترکیه هم اکنون بیش از 3 برابر ایران صادرات غیر نفتی دارد و از طرف دیگر هدفگذاری ایران برای صادرات غیر نفتی در سال 1394 حدود 60 میلیون دلار بود که 20 درصد بیشتر از صادرات کنونی کشور است، به همین دلیل می توان گفت ایران نسبت به هدف گذاری ها عقب است و باید بازبینی جدی نسبت به سیاست گذاری های این بخش داشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه