English

رئیس اتحادیه گوشت کوسفندی در گفتگو با خبرگزاری موج:

قیمت گوشت قرمز تثبیت شده است / سرانه مصرف گوشت در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سال های گذشته

علی اصغر ملکی گفت: در حال حاضر گرچه نسبت به سال های گذشته مصرف گوشت کاهش یافته با این حال به دلیل تثبیت قیمت گوشت مردم مصرف خود را مدیریت کرده اند.

قیمت گوشت قرمز تثبیت شده است / سرانه مصرف گوشت در کشور بین 50 تا 60 درصد سال های گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، قیمت گوشت قرمز در یک سال اخیر در یک محدوده نوسان ماهانه داشته و کمتر تحت تاثیر تورم ارز و ... قرار گرفته است و هرچند در مقطعی که گوشت مرغ به محدوده ای کیلوی 90 هزار تومان رسید تقاضا برای گوشت قرمز افزایش یافت و کمی با تغییر قیمت مواجه شد اما با تعادل عرضه و تقاضا بار دیگر قیمت ها تعدیل شده است و در شرایط کنونی که فصل چراع به پایان رسیده و کم‌کم وارد فصل سال می رسیم مدیریت عرضه گوشت اهمیت بالایی پیدا می کند تا این بازار تحت تاثیر قیمت بالای نهاده ها قرار نگیرد.

در همین رابطه رئیس اتحادیه گوشت کوسفندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه بازار گوشت در حالت تعادل قرار داد، گفت: در ابتدای هر ماه کمی تقاضا برای گوشت بیشتر است و منجر می شود چند هزار تومان قیمت ها بالاتر برود و بعد در ادامه قیمت ها تعدیل می شود و یک روندی باثبات طی کند.

علی اصغر ملکی با بیان اینکه نوسانات قیمت دلار روی گوشت تاثیری نگذاشته است، افزود: در یک سال اخیر قیمت گوشت قرمز تغییری نداشته در شرایطی که دلار نوسانات زیادی داشته است و این مساله بیشتر متاثر از تعادلی بین عرضه و تقاضاست و شاید یکی از مهمترین دلایل آن مصرف کمتر گوشت قرمز نسبت به سال های گذشته است.

مصرف سرانه 12 کیلو گرم برای هر نفر استاندارد جهانی

ملکی با اشاره به اینکه مصرف کننده گوشت قرمز تحت تاثیر نوسانات بازار مرغ قرار نگرفته است، گفت: به طور قطع امروز مردم نسبت به قدرت خرید خود، مصرف گوشت قرمز را مدیریت می کنند در شرایط کنونی مصرف سرانه 12 کیلو گرم برای هر نفر استاندارد جهانی است و در ایران حدود 6 تا 8 کیلو گرم برای هر نفر است و این مساله روی تعادل عرضه و تقاضا هم تاثیر گذاشته به عبارت دیگر سطح تقاضا به تولید رسیده است.

ملکی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی عرضه دام در کشور خوب است ، گفت: تا زمانی که عرضه در بازار وجود دارد قیمت ها هم متعادل باقی می ماند و این مساله تحت تاثیر گرانی نهاده های دامی است به عبارتی دامداران تا زمانی که چراع وجود داشته باشد دام را نگهداری می کنند و بعد از آن به بازار عرضه می کنند تا به فصل سر ماه و خرید نهاده ها گران نرسند.

 او با بیان اینکه صادرات دام زنده در ایران محدود است، گفت: به طور قطع اگر صادرات هم افزایش یابد در مقابل آن تزریق گوشت از ذخایر استراتژیک افزایش می یابد و یا گوشت وارداتی جایگزین می شود به همین دلیل نگرانی هم برای کمبود گوشت در فصل زمستان و ... وجود ندارد.

صادرات دام به صورت محدود آزاد شد

رئیس اتحادیه گوشت کوسفندی با تاکید بر اینکه قبلا دامداران به دلیل محدودیت صادرات معترض بودند به همین دلیل دستورالعمل های جدیدی برای از سرگیری صادرات ابلاغ شده است، تصریح کرد: قبلا به دلیل اینکه نهاد ها با نرخ های بالایی عرضه می شد دامداران هم زیان می دیدند به همین دلیل بحث صادرات دام به صورت محدود آزاد شده تا به نوعی زیان دامداران هم جبران شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در شرایط کنونی موضوع تعادل سبد پروتئینی مصرف کنندگان اهمیت بالایی دارد، به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به تامین نهاده های دامی اقدامات موثری به عمل بیاورد تا همواره عرضه گوشت مرغ و قرمز در بازار ادامه داشته باشد و به نوعی سبد پروتئینی مردم هم حفظ شود، هرچند در مقطع کنونی بسیاری از خانواده های دهک های پایین بخشی از پروتئینی خود را از طریق تخم مرغ تامین می کردند و گرانی این محصول هم باعث بروز چالش هایی برای آن‌ها شده است. بنابراین سیاست‌گذاران برای تامین نیازهای پروتئینی مردم در دهک های مختلف باید قیمت همه کالاهای اساسی را مدیریت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه