English

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس در گفتگو با موج مطرح کرد؛

فرار مالیاتی سوداگران و بخش غیر مولد باید متوقف شود

رسول فرخی میکان گفت: بخش غیرمولد و سوداگر اقتصاد به دلیل عدم امکان شناسایی توسط سازمان امور مالیاتی به‌راحتی امکان فرار مالیاتی داشتند، اما با تجمیع اطلاعات و داده‌ها در سامانه هوشمند مالیات و با راه‌اندازی همزمان سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، امکان دریافت مالیات از بخش غیرمولد اقتصاد نیز فراهم خواهد شد.

فرار مالیاتی سوداگران و بخش غیر مولد باید متوقف شود

یک نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج گفت: بخش غیرمولد و سوداگر اقتصاد به دلیل عدم امکان شناسایی توسط سازمان امور مالیاتی به‌راحتی امکان فرار مالیاتی داشتند، اما با تجمیع اطلاعات و داده‌ها در سامانه هوشمند مالیات و با راه‌اندازی همزمان سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، امکان دریافت مالیات از بخش غیرمولد اقتصاد نیز فراهم خواهد شد.

رسول فرخی میکان،  در توضیح اهمیت راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی گفت: باید جریانی را در جامعه هدایت کنیم که همه کسانی که در کشور درآمد دارند، مالیات پرداخت کنند تا امور کشور بچرخد.

وی در ادامه بیان کرد: بسیاری از فعالان اقتصادی بزرگ در کشور همیشه از پرداخت مالیات شانه خالی کرده و بیشترین میزان فرار مالیاتی مربوط به این بخش است. سامانه مودیان مالیاتی علاوه بر اینکه جلوی این افراد را می گیرد از این افراد مالیات واقعی و عادلانه هم دریافت می کند. علاوه بر این در این شرایط که از همه افراد مالیات اخذ می شود، می توان بار مالیات را از روی دوش افراد کم درآمدی که بخش شفاف اقتصاد کشور هستند، برداشت.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه توضیح داد: با این سامانه مودیان، شفاف سازی و واقعی سازی مالیات ها را در کشور خواهیم داشت. در حال حاضر، کارمندان دولت بخش شفاف و در دیدرس هستند که مالیاتشان را به موقع و همیشه پرداخته اند. با این سامانه وضعیت جامعه باید به نحوی پیش برود که همه مثل کارمندان دولت مالیات بپردازند.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ادامه افزود: در بسیاری از مواقع مالیات تعیین شده برای برخی افراد عادلانه نیست اما امیدواریم راه اندازی سامانه مودیان مالیاتی به پرداخت عادلانه مالیات  آن هم در بین تمام مودیان کمک کند. 

فرخی میکان درباره میزان ایجاد درآمد پایدار برای دولت نیز گفت: درآمد مالیاتی در بودجه دولت تاثیر اساسی دارد. اخذ مالیات یا همان خراجی که در گذشته بوده، یکی از شیوه های حکومت داری است. هر چه به سمت شفافیت اقتصادی و عدالت مالیاتی حرکت کنیم، مودیان مالیاتی هم راضی به پرداخت مالیات می شوند و در نتیجه درآمد دولت بیشتر و به این وسیله زیر ساخت های کشور تقویت می شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: بیشتر علت عدم رضایت مردم برای پرداخت مالیات به دلیل بی عدالتی در پرداخت است. وقتی افراد با درآمد بالا مالیات پرداخت نمی کنند اما کم درآمدها باید تحت هر شرایطی مالیات بدهند قطعا نارضایتی از این پرداخت ایجاد می شود. سامانه هوشمند مودیان با شناسایی مودیان واقعی می تواند از این بی عدالتی جلوگیری کند.

به اعتقاد این نماینده مجلس، وقتی سامانه مالیاتی کشور الکترونیکی شود، برخی از ممیزهای مالیاتی که خودعاملی برای بی عدالتی هستند،به حاشیه رانده و دیگر نقشی تاثیر گذار در فرآیند اخذ مالیات نخواهند داشت. به عبارتی سامانه های الکترونیکی که نقش انسان در آن به صفر رسیده باشد، به ایجاد عدالت مالیاتی در کشور کمک می کنند. 

فرخی میکان ادامه داد: بخش غیرمولد و سوداگر اقتصاد نیز به دلیل عدم امکان شناسایی توسط سازمان امور مالیاتی به‌راحتی امکان فرار مالیاتی را داشتند اما با تجمیع اطلاعات و داده‌ها در سامانه مؤدیان و با راه‌اندازی همزمان سامانه مؤدیان و پایانه‌های فروشگاهی، امکان دریافت مالیات از بخش غیرمولد اقتصاد نیز فراهم خواهد شد.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها  افزود: در واقع اگر بتوانیم شرایط را به نحوی مدیریت کنیم که جلوی فرار مالیاتی گرفته شود قطعا جلوی اقتصاد زیر زمینی که سوداگران و دلالان از آن منفعت زیادی می برند، هم گرفته خواهد شد. البته در روند جلوگیری از اقتصاد زیر زمینی باید مشوق ها و محدودیت های مالیاتی هم در نظر گرفته شود تا در روند جلوگیری از اقتصاد زیر زمینی تاثیر گذار باشد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه