English

خبرگزاری موج گزاش می دهد؛

مقصر بحران آب در منطقه کوهستانی همدان کیست؟ / پاسخ وزیر نیرو: امسال قطعی برق نداشتیم

در حالی وزیر نیرو موضوع بحران آب همدان را به کاهش بارندگی و کاهش سطح آب اکباتان و عدم پیشرفت کافی پروژه انتقال آب نسبت می دهد که بارندگی این شهر کمتر از میانگین کشوری نیست و کاشناسان معتقدند ضعف مدیریت در توزیع آب و بهره برداری از تصفیه خانه باعث بروز این مشکل شده است.

مقصر بحران آب در منطقه کوهستانی همدان کیست؟ / پاسخ وزیر نیرو: امسال قطعی برق نداشتیم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در یک هفته اخیر بحران آب در استان همدان به مرحله ای رسید که در برخی روزها برخی مناطق این استان در روز 2 ساعت آب داشتند و همین مساله به تیتر یک سانه های معاند خارج نشین بدل شد و از طرف دیگر زندگی مردم در این استان هم دچار اختلال شد و برخی ویدیوها در شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می دهد پزشک جراح پس از عمل جراحی به آب برای شستشو دسترسی ندارد. حال از آنجایی که همدان یک استان کوهستانی هست و میزان بارش در این منطقه بیشتر از میانگین کشور است نباید به این میزان دچار بحران آب می شد که حتی مردم برای آب شرب هم گرفتار باشند، زیرا میزان مصرف آب شرب از ذخایر آب های سطحی و زیر زمین به کمتر از 3 درصد می رسد و بخش عمده ای آب در بخش کشاورزی و صنعت مصرف می شود، بنابراین مشکل آب همدان در نتیجه از کاهش 40 درصدی باراش باران نیست که وزیر نیرو خیلی بر آن تاکید دارد و معتقد است دلیل اصلی بحران آب در همدان این مساله است، اما اگر بخواهیم به صورت واقعبیانه به این موضوع توجه کنیم مهمترین دلیل بحران آب در همدان ضعف مدیریتی است که ناشی از ناکارآمدی در توزیع آب بوده است. زیرا مدیرکل هواشناسی استان همدان هم اعلام کرده سطح بارش همدان در سال آبی اخیر 11 درصد کمتر از سال قبل تر بوده است.

واکنش اولیه وزارت نیرو به بحران آب در همدان این بود که سد اکباتان خشک شده و بعد با تکذیبه ای اعلام کرد که سطح آب این سد کاهش یافته، اما خشک نشده است و بعد مشکل بحران آب در همدان را اجرا نشدن پروژه انتقال آب عنوان و وزیر نیرو اعلام کرد که در سال های گذشته اجرای پروژه ای انتقال آب به همدان به کندی پیش رفته است، به همین دلیل برنامه ریزی برای تامین آب این منطقه با مشکل واجه شده است و در هفته های اخیر اعتباری جدید به این پروژه تحصیص یافته و در چند روز آینده این پروژ افتتاح خواهد شد! همانطوری که  آیت الله شعبانی نماینده ولی فقیه در استان همدان در جلسه ای که به منظور بررسی آخرین وضعیت انتقال  آب به همدان در پی کم آبی در همدان و وضعیت نامطلوب سد اکباتان موجود است با مسوولان مربوطه نشستی داشت و بیان کرد:  امروز مردم، از ما آب می‌خواهند، این که تا چه ساعتی جلسه برگزار شده و چه افرادی حضور داشتند، برای مردم مهم نیست، مهم خروجی کارو رفع مشکل آب مردم است.

واکنش عجیب وزیر نیرو

نکته جالب توجه اینجاست که وزیر نیرو در مصاجبه های خود همواره تاکید می کند که امسال قطعی برق نداشتیم! به طور قطع پاسخ این ادعا روشن است وقتی بسیاری از مراکز استخراج بیت کوین به دلیل کاهش قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها تعطیل شده اند مصرف برق هم کاهش پیدا می کند و عملا این دستاورد وزیر نیرو نبوده که قطعی برق نداشته ایم، بلکه کاهش مصرف برق و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بوده است.

نکته عجیب تر درباره موضوع گیری وزارت نیرو در مقابل بحران آب در منطقه همدان این بوده که قبلا توجهی به اجرای پروژه ای انتقال آب نشده، به همین دلیل مشکل آب شرب در این استان بروز کرده است، این ادعا در حالی مطرح می شود که این نخستین بار است که همدان با مشکل قطعی آب مواجه شده و پروژه انتقال آب به نوعی فورس ماژور نبوده که به تامین آب شرب این استان گره بخورد و از طرف دیگر برخی کارشناسان معتقدند که بحران آب شهر پرآبی مانند همدان در نتیجه ای مشکل تصفیه آب و باز توزیع آب است.

در حال حاضر تنها مساله ای که نیاز به یادآورد دارد نقل قول رئیس جمهور است که یک سال پیش اعلام کرده بود که با هیچ مدیری پیمان اخوت نبسته است و عملکرد وزرا بعد از یک سال مورد ازیابی قرار می گیرد و در صورتی که مردم رضایت کافی از حوزه ها نداشته باشند، به طور قطع وزرا باید مورد پرسش قرار بگیرند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه